شبکه ملی اطلاعات؛اصلی‌ترین زیرساخت ارتباطی و اطلاعاتی

به گزارش «وبلاگ‌نیوز» و به نقل از روابط عمومی مرکز ملی فضای مجازی، مهندس محمد حسن انتظاری – دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور در هفتمین کنفرانس نظام اداری الکترونیکی با اشاره به گسترش فزاینده فضای مجازی در تمام ابعاد زندگی انسان گفت: فضای مجازی امتداد تمام ابعاد زندگی بر بستر فناوری اطلاعات بوده و انسان محور اصلی آن است که یکی از این ابعاد که بر بخش های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تاثیر دارد، دولت الکترونیک است.

وی با بیان این مطلب که ایران در بین 190 کشور دنیا در حوزه فضای مجازی در جایگاه 105 قرار گرفته است، افزود: براساس شاخص های دولت الکترونیک در برنامه عمران سازمان ملل متحد، ایران در شاخص سرمایه های انسانی از جایگاه بسیار مناسبی برخوردار بوده و در حال حاضر بهترین دانشجویان و فعالان را در داخل کشور و عرصه های بین المللی در حوزه فضای مجازی دارد.

مهندس انتظاری با تاکید بر این که باید شرایطی فراهم کنیم تا بتوانیم از هوش و خلاقیت سرمایه های انسانی کشورمان در توسعه و ارتقای جدی نظام اداری الکترونیک بهره مند شویم، اظهار داشت: دو شاخص زیرساخت ارتباطی و خدمات بر خط در ایران به ترتیب 0.29 و 0.37 بوده و در منطقه  نیز در رتبه 14 ایستاده ایم که در حال حاضر با برنامه چشم انداز توسعه کشور که دست یابی به جایگاه ممتاز منطقه است فاصله بسیاری داریم.

دبیر شورای عالی فضای مجازی تصریح کرد: فقدان نقشه راه و طرح منسجم برای تحقق دولت الکترونیک و ناهماهنگی، بخشی نگری و موازی کاری در حوزه فضای مجازی از جمله چالش هایی است که برای توسعه پایدار نظام الکترونیکی در کشور با آن مواجه هستیم.

وی با اشاره به این که در توسعه زیرساخت و محتوا هنوز در دولت نگاه انحصارگرانه وجود داشته و مقررات لازم برای تشویق بخش خصوصی برای ایجاد و توسعه نرم افزاری و سخت افزازی وجود ندارد، افزود: متاسفانه هنوز در حوزه فضای مجازی در کشور مدیریت راهبردی منسجم و یکپارچه با بعضی تعصبات و نگرش های بخشی و فردی روبرو است و بر همین اساس در انجام خدمات در دستگاه های دولتی با بی نظمی و از هم گسستگی همراه هستیم. همچنین در حوزه خدمات برخط، تولید محتوا و تامین نیاز کاربران و مردم نیز روند پیشرفت و توسعه به کندی پیش می رود.

مهندس انتظاری با تاکید بر اهمیت تاسیس شورای عالی فضای مجازی به منظور ایجاد مدیریت راهبردی و سیاست گذاری کلان در این حوزه گفت:  شورای عالی فضای مجازی برای خروج کشور از وضعیت فعلی و تحول در حوزه فضای مجازی به عنوان نقطه کانونی متمرکزی برای سیاستگذاری، تصمیم گیری و هماهنگی در فضای مجازی به عنوان سومین شورای عالی کشور تشکیل شد که تاکنون طرح های مهمی در این شورا و مرکز ملی فضای مجازی مطرح شده و یکی از مهم ترین آنها ایجاد شبکه ملی اطلاعات به عنوان اصلی ترین زیرساخت ارتباطی و اطلاعاتی کشور در فضای مجازی است.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول