چرا باید امروز نیز وبلاگ بنویسیم؟

آیا دوران وبلاگ نویسی به پایان رسیده است؟ آیا با وجود شبکه های اجتماعی پرمخاطب و محبوب همچنان باید به شیوه سنتی وبلاگ نوشت؟ آیا نوشتن در فیس بوک یا توییتر بهتر از نوشتن در وبلاگ نیست؟… اینگونه سوالات نه تنها در بین کاربران حرفه ای و روزنامه نگاران بلکه اکنون برای کاربران عادی نیز مطرح است، اما بگذاریم در روزی که به نام روز وبلاگستان فارسی معروف است و تاریخ شروع فعالیت رسمی اولین وبلاگ فارسی است نگاهی کنیم به اینکه چرا هنوز هم وبلاگ نویسی گزینه خوبی برای حضور در اینترنت و تجربه نوشتن است.

۱٫ حضور بهتر وبلاگ‌ها در موتورهای جست‌وجوگر

با وجودی که هزاران کاربر در شبکه های اجتماعی مختلف می نویسند اما کافیست امروز نیز یک واژه را در گوگل یا هر جستجوگر دیگری جستجو کنید خواهید دید که همچنان بخش قابل توجهی از نتایج جستجو از وبلاگ ها هستند و دلیل آن ساده است دسترسی موتورهای جستجوگر به صفحات وبلاگها و نمایه سازی محتوای آنها بسیار ساده تر است و البته نکته مهم دیگر اهمیت و ارزشی است که موتورهای جستجو به آدرس هر وبلاگ میدهند. در شبکه های اجتماعی مواردی چون تنظیمات حریم خصوصی و دسترسی به نوشته ها توسط کاربران، سیاست های کاری یک شبکه اجتماعی، ارتباط یک شبکه اجتماعی با موتور جستجوگر و… باعث می شود که بخش قابل توجهی یا توسط موتورهای جستجوگر دیده نشوند و یا موقعیت مناسبی در نتایج جستجوگرها نداشته باشند.

۲٫نوشته های شما بیشتر خوانده می شوند

حقیقت آن است که بخش قابل توجهی از محتوای تولیدی کاربران در شبکه های اجتماعی در این سایتها دفن می شوند! اگرچه در موارد متعدد یک نوشته یا خبر خاص که توسط کاربری نوشته شده است به دفعات به اشتراک گذاشته شده است اما این تنها بخش کوچکی از محتوای تولیدی کاربران است. بخش بزرگی از محتوای تولیدی تنها توسط دوستان نویسنده و حاضر در آن شبکه اجتماعی دیده می شوند و از آنجا که تنها مطالب جدیدتر (نوشته شده یا به اشتراک گذاشته شده) در صفحات دوستان نویسنده دیده می شوند و معمولا شیوه دسترسی آسانی نیز به آرشیو مطالب در اکثر شبکه های اجتماعی پیش بینی نشده است،بخشی از نوشته ها حتی توسط دوستان نویسنده هم خوانده نمی شوند. از طرفی اکثر پلتفرمهای وبلاگ نویسی امکانات متعددی برای دسترسی به آرشیو و مطالب قدیمی تر وبلاگها فراهم میکنند و بطور مثال دسترسی به نوشته های چند سال قبل نویسنده در وبلاگش بسیار ساده تر و محتملتر از مشاهده مطالب قدیمی کاربری (فقط آنقدر قدیمی که در دیوار یا صفحه نخست پروفایل کاربر دیده نشود) در شبکه های اجتماعی است.

۳٫نوشتن در وبلاگ میتواند متفاوت باشد

حضور در دایره دوستان مزایایی دارد، اینکه میتواند بیشتر از مسائل خصوصی خود بنویسید یا با محافظه کاری کمتری در مورد مسائل اجتماعی یا سیاسی اظهار نظر کنید و از این نظر میتوان گفت نوشته های کاربران در شبکه های اجتماعی بیشتر خودمانی است اما همین مشخصه بر نحوه، هدف و شکل مطالب نویسنده تاثیر می گذارد. اکثر کاربران در شبکه های اجتماعی متمایل به خصوصی نویسی می شوند و از طرفی هم تمایل به نوشتن مطالب طولانی و جدی در شبکه های اجتماعی کمتر است. نگاه به مخاطب در نویسنده وبلاگ با کاربر شبکه اجتماعی متفاوت است اکثر افراد حاضر در شبکه های اجتماعی دوستان خود را مخاطب نوشته هایشان می دانند اما در وبلاگها مخاطب میتواند هر کسی باشد و در موارد متعدد مطالبی را در وبلاگها میخوانیم که نویسنده حتی گوشه چشمی به مسئول دولتی دارد که ممکن است خواننده احتمالی مطلبش باشد.

۴٫ وبلاگها محتوا محور و شبکه های اجتماعی فرد محور هستند

نگاهی به تعداد دوستان یا دنبال کنندگان (فالور) کاربران مختلف در شبکه های اجتماعی داشته باشید حقیقتی که بسیار واضح است این است که تعداد دوستان کاربران شبکه های اجتماعی وابستگی زیادی به شهرت، جنسیت و تصاویر منتشر شده از فرد در پروفایلش دارد و اینگونه است که یک بازیگر یا فرد معروف پس از حضور در شبکه های اجتماعی بدون آنکه حتی مطلب خاصی نیز نوشته باشد یک شبه هزاران دوست یا دنبال کننده دارد اما در مورد وبلاگها قضیه متفاوت است، خواندن و دنبال کردن دائمی وبلاگها رابطه مستقیمی با محتوا و بروز بودن وبلاگ دارد و در واقع بیش از هر چیز انتظار کاربران از مشاهده وبلاگ خواندن محتوای آن است. بنابراین برای آنها که میخواهند به خاطر محتوا و نوشته هایشان مخاطب داشته باشند وبلاگها جای بهتری هستند.

۵٫ وبلاگ ها میزبان بهتری برای محتوا

اکثر شبکه های اجتماعی محتوا را در یک قالب خاص و یکسال نمایش میدهند و حتی انتظار کاربران این شبکه های اجتماعی نیز چنین است و شاید کمتر کسی باشد که انتظار داشته باشد که با رفتن به پروفایل یا صفحه هر کدام از دوستان یا کاربران آن شبکه اجتماعی ناگهان شکل و رنگ کل صفحه متفاوت شود. از طرفی شبکه های اجتماعی از لحاظ فنی مجبور به محدودیتهایی در امکانات شکل دهی محتوا هستند و بطور واضح امکاناتی که برای شکل دهی و رنگ بندی محتوا در شبکه های اجتماعی وجود دارد کمتر از پلتفرم های وبلاگ نویسی است. (برای مثال بسیاری از شبکه های اجتماعی امکان تغییر نام یا سایز فونت نوشته ها را نمیدهند و یا محدودیتهای در شکل نمایش لینکها،جدولها و.. دارند) استفاده از ویرایشگر قدرتمند تر در سرویسهای وبلاگ سنتی و همینطور امکاناتی که در انتخاب و تغییر قالب صفحه وجود دارد همچنان از مزیتهای است که وبلاگ نویسان در برابر کاربران شبکه های اجتماعی از آن بهره می برند.

علیرضا شیرازی

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول