«وجود فیلترینگ سازمان‌یافته ضروری است»

به گزارش«وبلاگ نیوز» به نقل از ایلنا، صابر فیضی مدیرعامل اسبق شرکت مخابرات با اشاره به اینکه فیلتر در همه جای دنیا وجود دارد، گفت: در دنیا هیچ کشوری وجود ندارد که فیلتر نداشته باشد. بسته به فرهنگ آن کشور فیلترینگ هم وجود دارد. باید بگویم که فیلترینگ مانع رشد و توسعه نیست. فیلترینگ نه به این شکل بلکه باید به گونه‌ای صحیح باشد که مردم بتوانند به هرگونه اطلاعات علمی و پژوهشی مورد نیاز خویش دست پیدا کنند.

فیضی افزود: در بحث فیلترینگ به دلیل نبود امکانات و تکنولوژی کافی مشکلاتی داشتیم. به عنوان مثال کلمه «حشر» را که یک کلمه عربی است؛ فیلتر کرده بودند و یک دامپزشک نمی‌توانست کلمه حشره را جستجو کند و اطلاعات به دست بیاورد. این یکی از مشکلات بزرگ فیلترینگ به سبک امروز است. فیلترینگ محتوایی و دقیق می‌تواند بسیاری از مشکلات را حل کند و بدون آسیب‌های اخلاقی،عامل توسعه و پیشرفت باشد.

مدیرعامل اسبق شرکت مخابرات، در جواب این سوال که دولت تاکنون در رفع فیلترینگ چقدر موفق بوده؛ گفت: بعید می‌دانم آقای روحانی نظرش به نظر کسانی که می‌خواهند اینترنت بدون فیلتر و بدون هیچ نظارتی در اختیار داشته باشند، نزدیک باشد. رییس‌جمهور خود آشنا به مسایل فیلترینگ هستند. باید فیلترینگ به گونه‌ای باشد که مشکلات اخلاقی ایجاد نکند.

وی ادامه داد: در ترکیه مردم بابت فیلتر پول پرداخت می‌کنند. به این ترتیب که پدر و مادر برای خود یک سرویس خریداری می‌کنند و برای فرزندانشان یک سرویس؛ و پولی بابت فیلتر سرویس کودکانشان پرداخت می‌کنند.

فیضی در پاسخ به این مسئله که برخی از روحانیون؛ خود در شبکه‌های اجتماعی فعالیت می‌کنند و از طرفی آن را نیز منع می‌کنند؛ اظهار داشت: این بحث بی‌شباهت به بحث دکتر و مریض نیست. اگر ویروس خطرناکی وجود داشته باشد یک دکتر با توجه به دانش و اطلاعاتی که دارد می‌تواند به گونه‌ای با آن دست و پنجه نرم کند. اما یک بیمار ناآگاه ممکن است برایش مشکلات جدی پیش بیاید. وقتی اینترنت بدون فیلتر دست افرادی بیفتد که از کاربرد واقعی آن مطلع هستند؛ نیاز به فیلتر نیست. این افراد آگاه هرگز به سراغ مسایل غیراخلاقی نمی‌روند. اما این مسئله برای عموم جامعه صدق نمی‌کند و مانند ویروسی است که بسیاری افراد راه مقابله با آن را نمی‌دانند و گرفتارش می‌شوند.

وی در پاسخ به این سوال که فیلترشکن‌ها به آسانی در اختیار مردم قرار دارند و آیا در این شرایط فیلترینگ مؤثر خواهد بود، گفت: این یک مشکل فنی است که باید به آن رسیدگی شود. باید کمیته‌ای تحت عنوان تعیین مصادیق مورد اطمینان نظام و جامعه ایجاد شود تا نظارت کامل بر دنیای مجازی داشته باشد. دولت و قوه قضاییه باید وارد عمل شده و مجموعه‌ای تحت عنوان تعیین مصادیق ایجاد کنند تا مشکل فیلترشکن‌ها برطرف شود، و اینکه آیا این مجموعه خوب کار خواهد کرد یا نه باید در گذر زمان ثابت شود و الان نمی‌توان درباره عملکرد آن اظهار نظری کرد.

فیضی با اشاره به این موضوع که ما مشکل حادتری از فیلترینگ داریم و آن فرهنگ‌ سازی است، بیان کرد: همه کشورها به فرهنگسازی رسیدند و ما همچنان در این زمینه عقب ماندیم. صحبت من این است که اگر ویروس خطرناکی در مدرسه‌ها به وجود آمد؛ نمی‌توانیم به کودکان بگوییم با هم دست ندهید تا ویروس به شما انتقال پیدا نکند. چراکه آن‌ها گوش نخواهند داد. پس بهتر است بچه‌ها را از هم دور نگه داشته و از دست زدن به هم منع کنیم. بحث فیلترینگ هم به همین شکل. تا زمانی که فرهنگ‌سازی صورت نگرفته باید فیلترینگ صحیح و حساب شده ادامه داشته باشد و مجموعه تعیین مصادیق بر رفتار کاربران نظارت داشته باشند.

وی در پایان افزود: تا زمانی که فرهنگ‌سازی به طور کامل و گسترده صورت نگرفته؛ وجود فیلترینگ امری الزامی است. اما نباید وضع فیلترینگ را به شکل فعلی ادامه دهیم بلکه باید فیلترینگ سازمانه یافته داشته باشیم.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول