بازخوانی یک قهرمانی نصفه و نیمه

به گزارش خبرنگار «وبلاگ نیوز»، از خردادماه سال جاری با فاصله زمانی کوتاه، تیم والیبال ایران موفق به برد مسابقات مختلف شده است. راه یافتن تیم والیبال به مسابقات جهان و کسب موفقیت‌های چشمگیر نتیجه کارگروهی و تمرینات چندساله بود.

عبور موفقیت آمیز از تیم‌های بزرگی چون ایتالیا، لهستان، برزیل و… در عین حال شادمانی ملی برای ایرانیان، در برخی موارد منجر به ایجاد توقعاتی مبنی بر برد همیشگی آنان نیز شد.

انتظارات متوقعانه برخی هموطنان از برد را می‌توان با تشویق‌ها و تاییدات بدون در نظر گرفتن کم‌کاری و یا اشتباهات تیم مقایسه کرد. نگاه افراط و تفریط‌ گونه به مسابقات ورزشی در صفحات شبکه های اجتماعی ایرانیان به چشم می‌خورد. در این گزارش تنها به محتوای تولید شده در توییتر که به مثابه یه ازار خبرسانی فردی عمل می‌کند، پرداختیم.

نادیده گرفتن توانمندی‌های تیم والیبال

نادیده گرفتن توانایی‌ها، بهانه‌های تحقیرآمیز، تمسخر و … بر خلاف موفقیت‌های پیشین تیم والیبال کشور همزمان با مسابقات والیبال مقابل تیم آلمان و فرانسه دیده می‌شد.

۰۰۱

۰۰۲

۰۰۳

برخی نیز شکست را به اشتباهات فردی بازیکنان نسبت دادند و تمام عوامل را به ناکار آمدی آنان نسبت دادند.

۰۰۴

۰۰۵

۰۰۶

نسبت دادن شکست به همه امور در زندگی ایرانیان و فراموش کردن تلاش چند ساله اعضای تیم والیبال یا تیم‌های دیگر نوعی از توقع در سطح بزرگی از نیروی اجتماعی را منعکس می‌سازد. این گروه بدون در نظر داشتن موقیعت و شرایط جسمی و روحی تیم والیبال، آنان را چون ربات‌هایی همیشه آماده و تعریف شده برای برد می‌دانند.

۰۰۷

آنگونه که از شواهد بر می‌آید، گروهی نیز امید به پیروز ی تیم والیبال ایران را از ابتدا توهم و غیرقابل باور می‌دانستند.

۰۰۸

تصمیم‌های نادرست داور

چوب جادو و تصمیم‌گیری برای ایجاد معجزه در میدان ورزشی، از انتظارات متوقعانه و نابجایی است که برخی از مربی تیم دارند. از سوی دیگر علاقه به نظرات کارشناسی و تحلیل مسابقه از حرفه‎های مورد علاقه و سرگرم کننده برخی افراد است.

۰۱۰

۰۱۱

۰۱۲

۰۱۳

استفاده از پیشینه تاریخی تیم‌های حریف برای تمسخر

صفر و یک دیدن در امور مختلف و یا به عبراتی سیاه و سفید دیدن جریان زندگی در حوادث هیجان آفرین بیش از پیش بروز می‌یابد. آستانه تحمل پایین از اتفاقات روزمره و یا حوادث اجتماعی، موجب شده برخی نتوانند انتظار شکست را از تیم والیبال داشته باشند و در صورت باخت با بیان هجو و تمسخر، تصورات خود از علل باخت را ثبت می‌کنند.

۰۱۵

از سوی دیگر اغراق در بازنمایی یا نادیده گرفتن بخشی از واقعیت، توقعاتی را در بین برخی طرفداران والیبال نهادینه می‌سازد که افراد را با تصورات ذهنی خود قضاوت کرده و فرصتی برای نگاه دقیق و کارشناسانه از حریف نداشته باشند.

۰۱۶

۰۱۷

۰۱۸

هم‌چنین برخی برد صد در صدی را وظیفه اعضای تیم ملی دانسته و مدعی هستند که برای کسب امتیاز کامل بازی از سرمایه عمومی کشور هزینه می‌شود و آنان الزام به برد دارند.

عدم تحمل شکست

عدم تحمل شکست و شروع دوباره و ارتباط تمام اتفاقات ناگوار به یکدیگر در این فضا فراوان دیده شد، برخی حتی فراتر از این رفته و ناسزایی گویی را آغاز کردند.

۰۲۰

۰۲۱

۰۲۲

بعد از شکست تیم ملی والیبال ایران مقابل فرانسه و آلمان و از بین رفتن شانس صعود به قهرمانی جهان، نگاه متوقعانه از تیم ملی بالا گرفت. متاسفانه از هر دو جنس برخوردهای نامناسبی علیه تیم والیبال بیان شد اما آنچه جالب است مردان بیشتر عدم توانایی فردی و فرصت سوزی تیم والیبال صحبت کرده‌اند و زنان آن را به تقدیر و تکرار همیشگی شکست‌های ایران نسبت داده‌اند.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول