۶ شلیک شبکه های اجتماعی به سیبل خانواده

به گزارش «وبلاگ‌نیوز» روزنامه وطن امروز، در یادداشتی نوشت: شبکه های اجتماعی مانند وایبر، فیسبوک و لاین با نفوذ در میان جوانان و انتقال پیام های گوناگون که البته در بسیاری از موارد خوراک خود را با شایعه سازی تامین می کنند امروز به نوعی تهدید برای خانواده های ایرانی تبدیل شده اند. نمونه بارز این نوع شایعه پراکنی ها ماجرای اسیدپاشی در اصفهان و دامن زدن بی حد و اندازه شبکه های اجتماعی به این حادثه است که جز ایجاد حس ناامنی برای خانواده های ایرانی ارمغان دیگری در پی نداشت. این موضوع مربوط به دیروز و امروز نبوده و هربار تنوع شایعات در وایبر و فیسبوک با موضوعی مانند آلودگی مواد غذایی یا شیوع نوعی بیماری داغ تر می شود البته تاثیرات منفی این شبکه ها محدود به شایعه پراکنی و انتقال پیام های دروغین نبوده و در برخی موارد به عنوان تهدید برای کیان خانواده مطرح شده است. تاثیر شبکه های اجتماعی بر زندگی مردم مورد اذعان همه افراد جامعه است، شبکه های اجتماعی در چند سال گذشته روند نامطلوبی در زندگی مردم داشته اند تا جایی که از برخی استفاده کنندگان به عنوان معتادان شبکه های اجتماعی یاد می شود.

جوانان سر به زیر گرفتار شبکه های اجتماعی!
به گزارش«فارس»برخی استفاده کنندگان از شبکه های اجتماعی تا جایی پیش رفته اند که زندگی خانوادگی آنها تحت تاثیر قرار گرفته و مشکلاتی برای آنها به وجود آمده است و گاهی نیز زندگی برخی افراد در اثر استفاده از این شبکه ها به مرز جدایی و طلاق رسیده است. نگرانی خانواده ها نیز از حضور فرزندان خود در این شبکه ها در اوج قرار دارد و دعواهای خانوادگی بر سر این موضوع هم دیده می شود. رسانه های اجتماعی به عنوان محبوب ترین بخش فضای مجازی برای استفاده عموم مردم محسوب می شوند که اثرات حضور این رسانه ها به خوبی در جامعه دیده می شود. سر به زیر بودن جوانان در اتوبوس، دانشگاه، پارک ها و فضاهای عمومی و خصوصی این موضوع را به خوبی بیان می کند، اگرچه برخی افراد هنوز به دام این شبکه ها گرفتار نشده اند اما تنهایی در کنار آنهایی که دارای این شبکه ها هستند بشدت برخی جوانان را آزار می دهد. این موضوعی است که به عنوان یکی از آسیب های مهم این نوع شبکه ها مطرح است.

شلیک بی اعتمادی با انتشار پیام منفی
یکی از مهم ترین موضوعاتی که درباره استفاده از شبکه های اجتماعی بیان می شود انتقال شایعات و پیام های منفی در این شبکه هاست. حجت الاسلام جواد نصیری، استاد دانشگاه با اشاره به تاثیر شبکه های اجتماعی از جمله وایبر، فیسبوک و لاین در جامعه اظهار داشت: در هر پیام مطالب حساسی نهفته است که گاهی اوقات انتشار پیام منفی آثار بدی در جامعه به جای می گذارد. حجت الاسلام نصیری با بیان اینکه آینده از آن کسی است که پیام را زودتر انتقال دهد، اظهار داشت: اگر کسی پیام منفی را زودتر منتقل کند،  در رسیدن به اهدافش موفق تر است. وی با اشاره به اینکه اگر روند شبکه های اجتماعی به گونه ای باشد که پیام های منفی را زودتر انتقال دهند، با موفقیت بیشتری مواجه می شوند، افزود: اگر کشور این موضوع را کنترل کند و پیام های مثبت را انتقال دهد، موفقیت از آن ما است.

کم توجهی به سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی
این استاد دانشگاه با بیان اینکه متاسفانه با تربیت فرهنگی جامعه و شیوه های فرهنگ اسلامی نتوانسته ایم سبک زندگی را به درستی تبیین کنیم، خاطرنشان کرد: اگر سبک زندگی اسلامی به درستی به جامعه تبیین شود، تاثیر مثبتی خواهد داشت.

تبلیغ زندگی های توافقی در وایبر
یک کارشناس مذهبی نیز با اشاره به تاثیر شبکه های اجتماعی روی زندگی خانواده های ایرانی بویژه افزایش آمار طلاق اظهار داشت: تبلیغ آزادی زن و برابری حق زن و مرد موجب شده زندگی خانوادگی و بنیان زندگی دچار خدشه شود. حجت الاسلام منصور فرجی با بیان اینکه یکی از آثار شبکه های اجتماعی تبلیغ زندگی های توافقی است، افزود: در این باره مردان و زنان جامعه با هم به توافق می رسند بدون ازدواج زندگی و بعدها در باره آینده خود تصمیم گیری کنند. وی با بیان اینکه تبلیغات گسترده ای درباره آزادی زن و مرد برای طلاق وجود دارد، افزود: از نظر این شبکه ها در صورتی که زن و مردی در یک دوره کوتاه مدت نتوانستند با هم به توافق برسند به راحتی می توانند از هم جدا شوند.

منع فرزندآوری در شبکه های اجتماعی
این کارشناس با اشاره به اینکه تبلیغ آزادی نسبی از اهداف این شبکه هاست، خاطرنشان کرد: محبت در چنین آزادی ای تا زمانی جریان دارد که زن و مرد در کنار هم باشند و در صورت نرسیدن به توافق می توانند به راحتی جدا شوند. فرجی با بیان اینکه فرزندآوری و تربیت فرزند بشدت در این شبکه ها منع می شود، افزود: یکی از تبلیغات گسترده این شبکه ها زندگی مجردی است. وی با بیان اینکه از دیدگاه این شبکه ها زندگی خانوادگی برای زن مسؤولیت آور است، بیان داشت: از دیدگاه این شبکه ها با هر نبود توافق کوچکی به راحتی زن و مرد می توانند از هم جدا شده و با کسان دیگری این ارتباط را برقرار کنند.

تزریق تفکرات پوچ و بی محتوا
این کارشناس مذهبی با اشاره به اینکه استثمار جدید زنان جامعه از طریق تزریق چنین تفکراتی حاصل می شود، افزود: معادل قرار دادن زن و مرد از آسیب های جدی این شبکه ها محسوب می شود.

در واقع شبکه های اجتماعی طاعون جدیدی است که فراگیر شدن آن زندگی جوامع اسلامی را بشدت تحت تاثیر قرار می دهد و در برخی موارد به فروپاشی اصل زندگی می انجامد. این در حالی است که نمی توان از فواید و کارکردهای مثبت استفاده از شبکه های اجتماعی چشم پوشی کرد اما استفاده نادرست از این شبکه ها دارای عواقبی برای استفاده کنندگان از این شبکه هاست.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول