شلوغ‌کاری اسیدپاشان در رسانه‌های اجتماعی

به گزارش خبرنگار «وبلاگ نیوز»، جریان اسیدپاشی به زنان و دختران، به عنوان یک هراس و نگرانی هیجانی در شبکه‌های مجازی در هفته‌های گذشته با موجی از نظرات مختلف همراه بود تا جایی که اغلب افراد مشهود و مسئولان درباره این واقعه نوشتند و سخن گفتند. شبکه‌های اجتماعی که در انتظار سوژه های کوچک هستند تا حرکتهای کوچک وسرشار از احساسات را در برهه زمانی کوتاه ایجاد کنند، این بار به سمت ماجرای اسیدپاشی زنجیره‌ای در اصفهان پرداختند.

در توییتر چه رخ داد؟

اولین واکنش‌ها به این جریان در دو دسته تشکیل کمپین برای محکومیت این رفتار و شناسایی عامل جرم جای گرفت. در تشکیل کمپین اغلب افرادی که درباره هر رفتاری در بازنشر اخبار و شعارهای مربوط به تشکیل کمپین اعتراض ونه حمایت پیشقدم هستند، فعالیت خود را آغاز کرد و از طرق مختلف سعی در جذب مخاطبان برای اعتراض و تجمع شدند:

اسیدپاشی1

اسیدپاشی2

در این بین گروهی نیز در تلاش بودند که با عادی جلوه کردن این جریان همانند بسیاری از موارد مجرمانه در هر جامعه، از ایجاد رعب و هراس عمومی در بین زنان کشور و ایجاد فرصت برای متخلفان جلوگیری کنند:

اسیدپاشی3

اسیدپاشی4

از دیگر واکنش‌ها به جریان اسیدپاشی در کشور می‌توان به ابراز همدردی و مشکلات این زنان و دختران در اینده اشاره کرد. اغلب کاربران اعم از مذهبی و غیر مذهبی، تخریب زندگی عادی، تغییر چهره و به تبع انزواطلبی فرد از جامعه را مهمترین ضربه روحی و جسمی به قربانیان حادثه اسیدپاشی بیان کردند:

اسیدپاشی5

اسیدپاشی6

در چند روز گذشته احساس نگرانی زنان از موتورسواران و هر حرکت مشکوک در شبکه‌های مجازی بازتاب بیشتری داشت اما به ندرت مسئله گروه‌های تربیت شده و برنامه هدف دار برای مبارزه با بدحجابی را در این ماجرا دخیل می‌دانستند:

اسیدپاشی7

البته برخی از کاربران نیز ایجاد این هجمه از محتوای تولید شده درباره قربانیان اسیدپاشی را کسالت آور و افراط گرایانه دانستند:

اسیدپاشی8

چه کسی عامل اسیدپاشی‌های زنجیره‌ای بود؟

در نخستین ساعات انتشار اخبار مربوط به اسیدپاشی در اصفهان، جریانی مبتنی بر اسیدپاشی به جرم بدحجابی از سوی نیروهای مردمی بسیج در فضای مجازی دامن گرفت و فضا بر علیه این گروه متشنج شد.

اولن جرقه که علیه این گروه زده شد، به درستی مشخص نیست اما به سرعت تبدیل به جریانی شد که تنها عامل را خصومت بسیجیان با زنان بدحجاب در کشور عنوان کردند و با بسط نظریه خود، سعی کردند نظرات بقیه را به این سمت و سو، سوق دهند.

اسیدپاشی9

اسیدپاشی10

بسیاری از این اتفاقات از آنچه از کاربران بازنشر دهنده آن به نظر می‌رسد، افرادی هستند که بعد از جریان انتخابات سال ۸۸ دچار شکاف شده و بدنه اجتماعی را در دو گروه کاملا منفک و متخاصم تصور کردند. با این سابقه ذهنی، فضا به نفع آنان بود تا بتوانند مسئله ای که باعث رنجش عمومی از یک سو و ایجاد هراس برای قشر بزرگی از جامعه(زنان) شده است را به نیروی بسیج نسبت دهند.

اسیدپاشی11

مبارزه با بدحجابی همواره از سوی نیروی انتظامی و به صورت قانونی و با مجوز انجام می‌شد و هیچ گاه بسیج به طور جدی و رسمی در سال‌های اخیر در این مقوله وارد نشد اما کاربران شبکه‌های مجازی با نشر اخبار غیرمرتبط، خلط موضوع و تحریک احساسات زنان در همبستگی با هم جنس خود، سعی در ایجاد جریانی برای مخالفت با این گروه در ظاهر و در اصل برهم ریختگی نظم عمومی داشته باشند.

البته برخی نیز با تساهل و مدارا از نیروی بسیج خواستار بررسی این شکاف بین خود و بدنه اجتماعی بودند که چرا انگ ایجاد جریانات مجرمانه غیرانسانی نظیر اسیدپاشی باید بر پیشانی بسیجیان زده شود:

اسیدپاشی12

در همین راستا باز مسئله حجاب و اجباری بودن آن، فضای بسته برای زنان و مسائلی از این دست رواج یافت و به تبع برخی سعی در پاسخ به این مسئله بودند و جریان اسیدپاشی به زنان اصفهانی، در حاشیه گفتگوهایشان قرار گرفت:

اسیدپاشی13

برخی نیز به طور مبهم، شرمساری از اسیدپاشی را خطاب به بسیجیان دانسته و به نوعی آنان را غیراخلاقی و غیر مسلمان بیان کرده‌اند:

اسیدپاشی14

همچنین باید اشاره کرد که در این جریانات افراطی شکل گرفته علیه نیروی بسیج، برخی از فرصت سواستفاده کرده و با یک قیاس نا بجا، آنان را از نیروهای داعش تروریست‌تر و افراطی‌تر معرفی کرده‌اند:

اسیدپاشی15

نظر کاربران: کم‌کاری دولت در دستگیری مجرمان

از سوی دیگر برخی از کاربران عدم رسیدگی و مقابله سریع و جدی با مجرمان حادثه اسیدپاشی را کم کاری دولت دانسته و آن را عاملی برای بسط این جرم در کشور عنوان کردند:

اسیدپاشی16

اسیدپاشی17

در نگاه این افراد و بسیاری دیگر از کاربران، مجرمان نه از گروه‌های بسیجی بوده و نه به دلیل مبارزه با بدحجابی این کار را کرد‌ه اند؛ مسئله در بین این گروه، شناسایی و بازگشت فضای امن برای زنان در جامعه است.

اسیدپاشی18

برخی نیز عدم رسیدگی جدی به رفتارهای مجرمانه این چنینی را سطحی انگاشتن مسئله از دید عموم و به سخره کشیدن آن می‌دانند:

اسیدپاشی19

البته گروهی با دید معقولانه‌تری به این رفتارهای هیجانی نگاه داشتند:

اسیدپاشی20

اسیدپاشی21

فروکش واکنش‌های نسبت به بسیج

بعد از بررسی‌های اولیه و واکنش مسئولان سطح کلان به قضیه اسیدپاشی، به مرور از شدت محتوای تولید شده و بازنشر دادن آن علیه بسیج کاسته شد به خصوص که عده‌ای از شهروندان معمولی شهر اصفهان در یک رفتار غیرانسانی اقدام به پاشیدن آب معدنی و تظاهر به اسیدپاشی بر روی دختران نموده و این رفتار در فضای مجزی بازنشر داده شد:

اسیدپاشی22

اسیدپاشی23

حالا پس از پایان موج شایعه‌سازی و مشخص شدن سوی هجمه‌ها علیه نیروهای بسیجی و ارزش‌مدار، تنها چیزی که در ذهن مخاطبان می‌ماند شایعات است و تولیدکنندگان و بازنشر کنندگان شایعات، اگر در قبال قانون پاسخگو نباشند، نمی‌توانند در قیامت در برابر تک تک محتواهای منتشر شده پاسخی را ارائه کنند.

انتهای پیام/.

 

One comment

  • روح الله مومن نسب

    سلام
    گزارش خوبی است و عنوان، دقیق انتخاب شده است… تبریک.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول