تبریک کریسمس؛ موضوع صدمین توییت ظریف

وبلاگ نیوز: امروز یکی از خبرنگاران حوزه بین الملل در توییتر نوشت که وزیر امور خارجه ایران، همان کلید جادویی است که برای باز کردن قفل روابط ایران با دنیا مورد نیاز بوده است. اشاره این خبرنگار خوش ذوق، به نامه جواد ظریف به کشورهای درگیر مذاکره اتمی با ایران بود که وزیر خارجه آن را نوشته بود و دیروز در اختیار رسانه‌ها قرار گرفت.

اما شاید جادویی بودن وزیر امور خارجه ایران در این باشد که به خلاف همتایان پیشین ایرانی خود و بسیاری از وزرای امور خارجه فعلی دنیا، از ابزارهای جدیدی و در چشم سنتی‌ها، جادویی، برای حل مشکلات سیاست خارجی و پیش بردن اهداف خود و کشور متبوعش استفاده می‌کند.

ظریف با استفاده از شبکه‌های اجتماعی با مردم ایران و مخاطبان خارجی‌اش سخن می‌گوید و در این میان، فیس بوک را برای ایرانیان و توییتر را برای مخاطبان خارجی و بیشتر حرفه‌ای برگزیده است.

اکانت توییتر آقای وزیر خارجه، تأیید شده است و این بدین معناست که مخاطبان وی می‌دانند جیک جیک‌های* وزیر امور خارجه ایران را می‌خوانند نه کس دیگری را و همین به نوشته‌های کوتاه وی که امروز، چهارم دی ماه ۱۳۹۳ به ۱۴۰۰۰ کاراکتر رسید، اعتبار خاصی می‌دهد.

صدمین توییت آقای ظریف قبل از اینکه انجام شود، داستان ساز شده بود. آخرین توییت وی، ۱۶۵ روز قبل یعنی ۳ جولای ۲۰۱۴ انجام شده بود و همه می‌گفتند که توییت صدم برای خبر موفقیت در مذاکرات کنار گذشته شده است، اما توافق میان ایران و گروه ۵+۱ برای ۷ ماه دیگر به تأخیر افتاد و توییت صدم به چیزی غیر از خبر موفقیت در مذاکرات اختصاص یافت.

تبریک کریسمس و توسل به روح صلح آمیز آن که در واقع تولد پیامبر مسیحیان، عیسی (ع) است، موضوع توییت صدم بود که از سوی مخاطبان خارجی با استقبال مواجه شد اما برای ایرانی‌ها سوالاتی را نیز باقی گذاشت.

صدمین توییت جواد ظریف

برای باز کردن چرایی سؤالات ایجاد شده، باید به نقبی به دیپلماسی خارجی دو دولت گذشته بزنیم.

دیپلماسی دولت نهم و دهم، بر نزدیکی به کشورهای اسلامی و مستضعف دنیا استوار بود و از این رو، تعامل با این کشورها، با توجه به تحریم‌های کشورهای غربی بیشتر شد. سیاست نگاه به مستضعفین در سفرهای خارجی و مذاکرات و تعاملات رئیس دولت نهم و دهم و وزرای خارجه وی انعکاس گسترده‌ای داشت تا این که نوبت به دولت یازدهم رسید؛ دولتی که از اساس تعامل و آشتی با غرب را سرلوحه کار خود قرار داده است و آن را گره گشای مشکلات کشور می‌داند.

بر این اساس، وزیر امور خارجه ایران با وجود انبوه مخاطبان مسلمانی که در توییتر دارد، هیچ یک از مناسبت‌های اسلامی را تاکنون تبریک نگفته است اما در مقابل، دومین توییت اکانت خود را به تبریک روش هشانا، عید سال نوی یهودیان اختصاص داد که سبب ناراحتی برخی از مخاطبان داخلی وی شد.

دومین توییت جواد ظریف

ظریف در آغاز سال ۲۰۱۴ میلادی نیز، کریسمس را تبریک گفت و امسال توییت صدم را باز هم در حالی به کریسمس اختصاص داد که مناسبت‌هایی چون میلاد پیامبر اسلام(ص) با گستره مخاطب بیشمار یا حتی عید نوروز را تبریک نگفته است و این اصرار بر تبریک مناسبت‌های یهودی یا مسیحی بازتاب همان نگاه به غرب دولت یازدهم و وزیر امور خارجه وی است و در واقع از کوزه همان برون تراود که دروست!

*جیک‌جیک کردن همان توییت کردن است.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول