آسیب‌شناسی فضای مجازی برای تحقق اینترنت پاک

به گزارش«وبلاگ نیوز» به نقل از ایرنا، رسول جلیلی روز دوشنبه در نشست خبری همایش بین المللی فضای مجازی پاک با اشاره به اینکه فضای مجازی در کشور نهادینه شده و توسعه آن در ابعاد مختلف به وقوع پیوسته است، افزود: در کشور زمینه مواجه با چالش های حاشیه ای فضای مجازی دیر اقدام شده است.

وی درباره بخش بین المللی همایش فضای مجازی پاک اظهار کرد: اکنون کاندیداهایی از کشور های آمریکا، دانمارک، مصر، لبنان، نیوزلند و آلمان را برای حضور در این همایش به عنوان مهمان خارجی در نظر گرفته ایم.

جلیلی درباره راهکارهایی مانند فیلترینگ برای ایجاد فضای مجازی پاک گفت: بحث فیلترینگ در کشور هم در فضای رسانه ای و هم در فضای دولتی و مردمی به اندازه کافی مورد توجه قرار گرفته است، چیزی که مورد مظلومیت قرار گرفته، فضای پاک اینترنت منهای ابزارهای پالایش است.

وی با اشاره به اینکه برخی ابزار ها در ظاهر به نظر ابزار های سلبی هستند، گفت: وضع قوانینی چون قانون ممنوعیت به همراه داشتن موبایل در مدرسه ممکن است از نظر دانش آموزان یک قانون سلبی باشد، اما از نظر خانواده ها ایجابی است.

عضو شورای عالی فضای مجازی با اشاره به اینکه در حال حاضر دانش آموزان تلفن های هوشمند خریداری می کنند، گفت: فروشنده نیز چندین اپلیکیشن مختلف را در تلفن همراه نصب می کند که ممکن است مناسب سن دانش آموز نباشد و همین امر می تواند فضای مدرسه را نیز خراب کند.

جلیلی ادامه داد: در حالی که اگر اپراتورهای تلفن همراه تلفن های مخصوص دانش آموزان طراحی کنند، می توانند در کنار اینکه از طریق این تلفن ها صد درصد محتوای موجود در شبکه موبایلی قابل دسترس است، می تواند دانش آموزان را با برنامه های ایرانی آشنا کند.

عضو شورای عالی فضای مجازی ادامه داد: یکی از دغدغه های دولت، وزارت ارتباطات، شورای عالی فضای مجازی و شورای عالی انقلاب فرهنگی ایجاد اینترنت پاک است.

به گفته وی مظلوم واقع شدن فضای پاک اینترنت به این معنا نیست که بخش دیگری مقصر این امر است.

جلیلی اظهار کرد: اگر از همان ابتدا برای فضای پاک اینترنت قانونگذاری و در زمینه محتوا سازی سرمایه گذاری می شد، این فضا مورد هجوم محتوای ناپاک قرار نمی گرفت.

عضو شورای عالی فضای مجازی با اشاره به اینکه بحث فیلترینگ در کشور در فضای رسانه ای دولتی و مردمی به اندازه کافی مورد توجه قرار گرفته است، گفت: بحث اینترنت پاک بدون سیاست های پالایشی در این سال ها بحث مظلومی بوده است.

وی با اشاره به فعالیت های کشورهایی که در توسعه فضای مجازی رتبه بالایی دارند، گفت: این کشور ها به بررسی آسیب های فضای مجازی که مخاطب آن مردم، خانواده ها و مدارس هستند پرداخته اند و در این زمینه قوانین بین المللی و کشوری تدوین کرده اند.

جلیلی ادامه داد: مردم ایران نیز با دغدغه های مشابه مردم همه دنیا مواجه اند، لازم است در همه جای دنیا در برخورد با کودکان، نوجوانان، جوانان و زنان و مردان هرکدام متناسب با نیازهایشان برای ورود به فضای مجازی سیاست هایی در نظر گرفته شود، زیرا خروج از این امر منجر به ناهنجاری اجتماعی می شود.

عضو شورای عالی فضای مجازی با اشاره به اینکه گفتمان پیرامون پاک بودن فضای مجازی بحثی است که مربوط به عموم مردم می شود، تصریح کرد: ما امروز در جامعه ای زندگی می کنیم که فناوری مرتبط با فضای مجازی در آن به وجود آمده و برخی آن را زندگی مجازی می دانند.

وی افزود: این پدیده شاید ملموس نباشد، اما عواقب ملموس خواهد داشت و لازم است با توجه به نیازهای اجتماعی و ارزشی کشور یک فضای گفتمان اینترنت پاک به وجود بیاید.

جلیلی با اشاره به اینکه هدف از برگزاری همایش بین المللی فضای مجازی پاک ایجاد فضایی برای گفتمان است، گفت: گفتمان پیرامون اینترنت پاک در کشور ضعیف و مظلوم واقع شده است، ما می خواهیم در حد توان خود این گفتمان را تقویت کنیم.

وی در توضیح مفهوم «فضای مجازی پاک» گفت: بحث پاک بودن فضای مجازی مفهومی است که ادبیات آن برای نزدیک به ۷۰ میلیون مخاطب ایرانی و مخاطبان خارجی این فضا ملموس است.

جلیلی ادامه داد: در گذشته کلمات دیگری از جمله فضای مجازی سالم نیز در این زمینه به کار گرفته می شد، اما در فضای مجازی دغدغه ما نابسامانی های اداری و یا بد سرویس دادن نیست، بلکه ما دغدغه ما در زمینه سلامت معنوی، روانی و جامعه شناختی است.

عضو شورای عالی فضای مجازی با اشاره به راه اندازی نسل سوم و چهارم ارتباطی از سوی اپراتورهای تلفن همراه در کشور گفت: این پیشرفت نشان دهنده آن است که صدا و سیما نیز می خواهد به طور موثر وارد فضای مجازی شود بنابراین مهم است که اپراتورهای تلفن همراه با ابزار نسل سوم و چهارم ارتباطی ببیند که می خواهند چه نقشی را در فضای مجازی کشور ایفا کنند.

وی ادامه داد: اپراتورها باید مشخص کنند که آیا هدفشان فقط فروش پهنای باند و کسب درآمد است یا اینکه حداقل می خواهند جلوی ورود خوراک اینترنتی ناپاک را بگیرند.

جلیلی خاطر نشان کرد: ما می خواهیم اپراتورها در فضای مجازی برنامه هایشان را به مردم ارایه دهند، اپراتورها در همه جای دنیا برای کودکان سرویس های ویژه ای می دهند تا یک محیط ویژه فضای مجازی برای کودکان ایجاد شود؛ ما نیز می خواهیم از این تجارب جهانی استفاده کنیم.

جلیلی در ادامه درباره پیوست فرهنگی شورای عالی فضای مجازی گفت: تاکنون پیوست در دستور کار جلسه شورا قرار نگرفته است.

عضو شورای عالی فضای مجازی ادامه داد: مشکل این است که خبری از جلسات شورای عالی فضای مجازی نیست و البته خروجی همایش فضای مجازی پاک ربطی به شورای عالی و پیوست فرهنگی ندارد.

همچنین حسن نجفی سولاری به عنوان عضو شورای سیاست گذاری همایش بین المللی فضای مجازی پاک گفت: خوشبختانه بعد از مدت ها بحث اینترنت پاک مطرح شده است و سازمان های مختلفی از جمله مرکز ملی فضای مجازی، وزارت فرهنگ و دانشگاه های مختلف در کنار دانشگاه شریف وارد این بحث شده اند.

وی با اشاره به اینکه هدف اولیه از برگزاری همایش فضای مجازی پاک ایجاد یک گفتمان و جریان مناسب تعاملی در این زمینه است، گفت: عده ای هستند که در زمینه فضای مجازی مسوولیت دارند ولی نسبت به این امر حساس نیستند.

عضو شورای سیاست گذاری همایش بین المللی فضای مجازی پاک با اشاره به اینکه کسانی در جهان فضای مجازی از بی تفاوتی مسوولان در ایران سوء استفاده می کنند، گفت: این یک همایش دولتی نیست، هدف از برگزاری آن دست یافتن به راهکارهای ایجابی برای حل مسائل فضای مجازی است.

سولاری ادامه داد: ما با برگزاری این همایش می خواهیم کسانی را که قادر هستند در فضای تولید محتوای پاک فعالیت کنند تشویق به سرمایه گذاری کنیم، همچنین می خواهیم بین دانشگاه ها و مجامع علمی در این زمینه همگرایی به وجود آید.

عضو شورای سیاست گذاری همایش بین المللی فضای مجازی پاک با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی در برهه حساسی از تاریخ قرار دارد، گفت: یکی از دغدغه های ما در این شرایط ، اقتصاد مقاومتی است و لازم است در این راستا محتوای اینترنتی را در کشور بسازیم و از آن استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: در این حال ۹۰ درصد از بازی های رایانه ای که در اختیار بچه های ایرانی است در خارج از ایران تولید شده است، هدف از این همایش این نیست که درهای ایران را به سوی دنیا ببندیم بلکه ما نباید در زمینه اینترنت فقط مصرف کننده باشیم.

همایش بین المللی فضای مجازی پاک ۱۷ اسفند ماه امسال برگزار می شود.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول