راه توییتر و فیس‌بوک از اینستاگرام می‌گذرد

به گزارش «وبلاگ‌نیوز» روزنامه فرهیختگان نوشت: فیلترینگ هوشند راهی است که گویا دولت برای تحقق وعده‌اش یعنی رفع فیلتر شبکه‌های اجتماعی، انتخاب کرده است. نگاه دولت به شبکه‌های اجتماعی با توجه به استفاده وزرا و مدیرانش از این شبکه‌ها روشن است.

جواد ظریف، وزیر امور خارجه، از فیس‌بوک برای گزارش دادن به مردم استفاده می‌کرد و روحانی با استفاده از حساب توییترش با اوباما پیام رد و بدل کرد. این نگاه کاربران این شبکه‌ها را امیدوار کرد دولت برای آزاد کردن استفاده از آنها اقدام کند. نگاه دولت البته مخالفان زیادی داشت. «فاقد اختیار دانستن وزارت ارشاد در فیلترینگ» و مسئول دانستن «شورای عالی فضای مجازی» از سوی دادستان کل کشوری و هشدار او به وزیر ارتباطات برای فیلتر کردن واتس‌اپ و وایبر نمونه‌ای از این مخالفت‌ها بود.

با وجود مخالفت‌ها، به نظر می‌رسد که دولت راهی بینابینی برای تحقق وعده‌اش در کنار راضی کردن مخالفان یافته است. راهی که هم بازار بزرگ فروش فیلترشکن‌ها را کساد کند و هم مخالفان را برای مسدود نکردن سایت‌ها متقاعد کند. سید محمود واعظی،‌ وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، فیلترینگ هوشمند توضیح می‌دهد: «در گذشته اگر در بخشی از یک سایت مصادیق محتوای مجرمانه وجود داشت کل آن سایت مسدود می‌شد. دولت می‌گوید با فیلترینگ هوشمند، سایت‌ها را مسدود نکنیم بلکه بخشی از آن را که محتوای مجرمانه دارد فیلتر کنیم. این نکته مثبتی است.»

فشارهایی که باعث شده‌‌اند رفع فیلتر فیس‌بوک و توییتر تاکنون به تعویق بیفتد، دولت را به استفاده از فیلترینگ هوشمند ترغیب کرده است. پروژه‌ای که از دو هفته پیش به واقعیت نزدیک‌تر شده است و واعظی آن را پروژه‌ای ۱۰ ماهه می‌داند. با وجود آنکه کاربران اینستاگرام که فیلترینگ هوشمند روی آن آزمایش شده است، از این نوع فیلترینگ هم استقبال نکرده‌اند، موفقیت این پروژه می‌تواند به رفع فیلتر از شبکه‌های اجتماعی دیگر منجر شود. این چیزی است که واعظی هم به نوعی آن را تایید می‌کند، هرچند که از دادن پاسخ مستقیم در مورد رفع فیلتر فیس‌بوک خودداری می‌کند: «ما در اینجا عمل می‌کنیم که ببینیم چه نتیجه‌ای می‌گیریم. اگر نتیجه خوبی داد این کار را در جاهای دیگر هم انجام می‌دهیم.»

متقاعد کردن مخالفان رفع فیلترینگ با شیوه فیلترینگ هوشمند به نظر راحت‌تر می‌رسد، اما با این وجود سختی‌هایی هم دارد. دادستان کل کشور یک بار به دولت هشدار داده است که در محدوده خودش عمل کند. این چیزی است که واعظی هم احتمالا برای جلوگیری از فشارها بر آن تاکید می‌کند و می‌گوید: «فشارها که در همه‌جا هست. دولت، چیزی که در حوزه اختیارات خودش است با قوت اعمال می‌کند. در کارگروه مبارزه با مصادیق مجرمانه که در قوه قضائیه است هم نمایندگان ما سعی می‌کنند در این جهت حرکت کنند.» راه‌حل دولت در صورت موفقیت هم می‌تواند مخاطبان شبکه‌های اجتماعی را تا حدودی راضی کند و هم مخالفان رفع فیلترینگ را که به مجرمانه بودن محتوای برخی صفحه‌های آن استناد می‌کنند. حتی با این تفاسیر هم متقاعد کردن قوه قضائیه به تحقق رفع فیلترینگ کار دشواری است. واعظی هم به این دشواری آگاه است، هرچند که می‌گوید برنامه‌ای برای متقاعد کردن قوه قضائیه در وزارتخانه‌اش وجود ندارد: «دولت کار خودش را انجام می‌دهد. ما وظیفه نداریم کسی را راضی کنیم. ما در جایی که حوزه عملکردمان است، عمل می‌کنیم.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول