انزوای افراد با استفاده از شبکه‌های اجتماعی

به گزارش«وبلاگ نیوز» و به نقل از فارس، چه قبول کنیم چه قبول نکنیم شبکه‌های اجتماعی بدون پیش‌بینی‌های لازم وارد جامعه رسانه‌ای کشور شده و تاثیرات خود را بر روابط میان افراد و به طور کلی جامعه گذاشته است. در این میان مباحثی در شبکه‌‌های اجتماعی مطرح می‌شود که کاملا دور از ذهن و تصور است به طور کلی می‌توان گفت که این مباحث شایعه‌ای بیش نیستند. این شایعات تبعاتی را متوجه جامعه می‌کند که واقعیت‌های تلخی را رقم می‌زند.
این بار برای بررسی علل بروز تبعات منفی استفاده از شبکه‌‌های اجتماعی به سراغ افسانه مظفری، استاد علوم ارتباطات رفتیم.

علت عادت مردم به استفاده از شبکه‌‌های اجتماعی را چه می‌دانید؟
یکی از مواردی که منجر شده است مردم به این نرم‌افزارها و شبکه‌های اجتماعی روی آورند به دلیل وجود یک سری مزایا است که عموماً از جنبه اقتصادی مورد توجه قرار گرفته است.
با استفاده از این نرم‌افزارها می‌توان اموری را بدون پرداخت هزینه انجام داد در این‌باره می‌توان به انتقال پیغام و همچین رد و بدل کردن تصاویر و فیلم‌‌ها اشاره کرد. البته در کنار نکات مثبت، استفاده از شبکه‌های اجتماعی موبایلی با تبعات منفی در جامعه همراه است و به صورت غیر مستقیم متوجه کاربران می‌شود.

به نظر شما استفاده بدن کنترل از شبکه‌های اجتماعی چه تبعات منفی را متوجه جامعه و افراد آن می‌کند؟
یکی از پیامدهای منفی استفاده از شبکه‌های اجتماعی این است که افراد در این شبکه‌ها می‌توانند هرنوع مطلبی که دلشان می‌خواهد انعکاس دهند. استفاده از شبکه‌های اجتماعی موبایلی برای کاربران بیشتر جنبه سرگرمی پیدا کرده است و چنانچه وارد یک خانواده شویم به وضوح دیده می‌شود که هریک از اعضای خانواده در گوشه‌ای و به دور از کانون گرم خانواده در شبکه‌های اجتماعی به سر می‌برند.
استفاده بدون حد و حصر از شبکه‌های اجتماعی از نظر اجتماعی در نهایت منجر به منزوی شدن افراد می‌شود. افراد خود را در یک شبکه مجازی گرفتار کرده‌اند اما در واقع این افراد از ارتباطات اجتماعی واقعی به دور هستند.
اغلب دیده می‌شود کسانی که تلفن همراه خود را در مکانی جا می‌گذارند احساس تهی بودن می‌کنند و اعتماد به نفسشان را از دست می‌دهند.
استفاده از این شبکه‌‌های اجتماعی در تلفن همراه در صورت اتصال به اینترنت امکان پذیر خواهد بود. به همین جهت و از آنجایی که در کشور ما دسترسی به اینترنت خیلی آسان نیست نباید زیاد نگران این قضیه بود.
افزایش آمار طلاق به دلیل ارتباطات غیر متعارف میان زنان و مردان همسردار با یکدیگر، هرزگردی‌ها، دروغ‌پراکنی و شایعه پراکنی‌ها و حتی قبح شکستن‌‌‌ها را می‌توان از جمله تبعات منفی استفاده از شبکه‌‌های اجتماعی موبایلی عنوان کرد.

چه میزان از کاربران به سمت و سوی استفاده غلط از شبکه‌‌های اجتماعی رفته‌اند؟
متاسفانه بسیاری از کاربران به سمت‌وسوی استفاده نامناسب از شبکه‌‌های اجتماعی رفته‌اند و تاثیر منفی استفاده نامناسب از شبکه‌‌های اجتماعی را می‌توان در موارد فوق دید. در مواردی مشاهده شده است که به دلیل استفاده نادرست از این ابزارهای نوین ارتباطی خانواده‌‌ها از هم پاشیده‌اند.
مواقعی از خواندن مطالبی که در برخی از گروه‌های شبکه‌های اجتماعی انعکاس داده می‌شود، شرممان می‌‌شود. البته در این میان جنبه‌‌های مثبت در شبکه‌های اجتماعی وجود دارد. به طوری‌که گروه‌هایی تشکیل می‌شود که در این گروه‌‌ها مسائل ایدئولوژیک و مذهبی به اشتراک گذاشته می‌شود.

چه میزان فراهم سازی زیرساخت‌ها پیش از ورود تکنولوژی‌‌‌های اینچنینی در جامعه لازم به نظر می‌رسد؟
هر تکنولوژی جدید که وارد کشور می‌شود با یک سری تبعات مثبت و منفی همراه است و در این میان، کاربران هستند که با توجه به فرهنگشان، سطح تحصیلات، سبک زندگی، با توجه به ایدئولوژی و عقیده و ایمان خود نوع استفاده از این ابزارها را انتخاب می کنند.
البته در این روزها در خصوص استفاده از شبکه‌های اجتماعی میان کاربران به خصوص نسل جوان تغییراتی مشاهده می‌شود که بسیار قابل توجه است به گونه‌ای که هم‌اکنون بسیاری از جوانان از جمله دانشجویانی که وابستگی قابل توجهی به این نرم‌افزارها داشتند اکنون دیگر تمایل خاصی به استفاده از این نرم‌افزارها ندارند و علت آن را نیز تلف کردن وقتشان در این دنیای مجازی عنوان می‌کنند و می‌گویند که با استفاده بیش از حد از این نرم‌افزارها به کارهای روز‌مره در دنیای واقعی نمی‌رسیم.
جوان‌ها و به طور کاربران شبکه‌های اجتماعی باید بدانند که اگر از شبکه‌های اجتماعی استفاده بی حد و حصر دارند چیزهایی را در دنیای واقعی از دست می‌دهند.

عملکرد دولت برای پالایش این فضا چگونه بوده است؟
برخورد و عملکرد دولت با شبکه‌های اجتماعی موبایلی منفعلانه نبوده است. البته منظور من این است که دولت بی‌تفاوت از کنار شبکه‌های اجتماعی عبور نکرده است. در این میان یک سری از مسائل وجود دارد که نمی‌توان مانعشان شد و جلوی ادامه پیشرفت آن را گرفت اما می‌توان آنها را هدایت کرد.

نظر شما به فیلترینگ در خصوص شبکه‌های اجتماعی چیست؟
هدایت و رهبری دولت می‌تواند تاثیر مثبتی بر استفاده درست از این ابزار داشته باشد. به نظر من با ممنوع و سانسور کردن شبکه‌های اجتماعی نمی‌توان کاری را از پیش برد.
مردم خودشان در خصوص استفاده از این ابزار کم کم به جایی می‌رسند که احساس می‌کنند استفاده بی مورد از شبکه‌های اجتماعی نوعی وقت تلف کردن است.

دوگانگی ایجاد شده میان قوه قضاییه و ارشاد در خصوص فیلتر شبکه‌‌های اجتماعی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
مسئولان اعم از قوه قضاییه و ارشاد لازم است در تعامل با یکدیگر امور را پیش ببرند و باید در این خصوص شیوه‌‌های درست استفاده از این ابزار را آموزش دهند.

آیا متولیان امر درجهت آگاهی‌بخشی کاربران شبکه‌های اجتماعی گامی مناسب برداشته‌اند؟
در خصوص آموزش و ارائه آگاهی برای استفاده از شبکه‌های اجتماعی هیچگونه اقدامی از سوی متولیان امر صورت نگرفته است و اقدامات آنها تنها بر سر ایجاد ممنوعیت استفاده از این ابزارها بوده است.

آگاهی‌بخشی در درجه اول باید از کدام نهاد آغاز شود؟
بزرگترین و سودمندترین اقدامات در این زمینه آموزش عمومی است که بدون شک می‌تواند در مرحله نخست از مطبوعات، خبرگزاری‌ها و همچنین صدا و سیما آغاز شود.
بومی سازی شبکه‌های اجتماعی در چنین شرایطی به میزان قابل توجهی می‌تواند راهگشا باشد. اگر دولت بانی شود و شبکه اجتماعی بومی ایجاد کند بسیاری از کاربران از این شبکه‌ها اجتماعی استفاده می‌کنند.

به نظر شما به دلیل عدم آگاهی‌بخشی در خصوص شبکه‌های اجتماعی، قربانیانی در این میان باقی‌‌‌مانده‌اند؟
با توجه به اینکه حریم خصوصی افراد در شبکه‌های اجتماعی در اختیار عده‌ای قرار می‌گیرد، می‌توان گفت شبکه‌های اجتماعی با قربانیانی همراه است. بزرگترین قربانیان کسانی هستند که اطلاع کافی در این باره ندارند. البته اگر آموزش و اطلاع رسانی وجود داشته باشد بدون شک تعداد قربانیان به حدا‌‌قل می‌رسد.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول