جزئیات بیشتر از انهدام باند غیراخلاقی فضای مجازی

به گزارش «وبلاگ‌نیوز» مصطفی علیزاده در گفتگو با شبکه یک سیما با اشاره به دستگیری افرادی که در فضای مجازی به ترویج فساد می پرداختند، گفت: در نیمه دوم امسال بررسی ها نشان داد گروهی از صفحات ایجاد شده در فیس بوک، به صورت سازمان یافته مأموریت تغییر سبک زندگی و نهاد خانواده ها را در دستور کار خود قرار داده اند که تعداد ۳۵۰ صفحه با مدیریت ۳۶ نفر شناسایی شد.

شناسایی و حذف ۱۳۰ صفحه غیراخلاقی در اینترنت
وی افزود: این صفحات در سه حوزه مستهجن و غیراخلاقی، شکل دهی به مسائل ابتذال به وسیله مدلینگ و در نهایت قبح شکنی از مقدسات دین فعالیت می کردند.

کارشناس ویژه فضای مجازی سپاه گفت: هم اکنون از ۳۵۰ صفحه ۱۳۰ صفحه به طور کلی حذف شد و متهمانی هم که در این فضا فعالیت داشتند، از استان های تهران، البرز، مازندران و گیلان بودند که ۱۲ نفر از آنها دستگیر و ۲۴ نفر هم با حکم قضایی برای پاسخگویی دعوت شده اند.

علیزاده با بیان اینکه متهمان این پرونده همگی آقا هستند و متوسط سن آن ها ۲۵ سال است و همه سابقه قضایی دارند، ادامه داد: مدیران این صفحات معضلات گوناگون از جمله مصرف روانگردان دارند.

وی تصریح کرد: این افراد یا از مصرف کنندگان روانگردان ها هستند و یا از خانواده های طلاق اند و در صدد کسب موقعیت اجتماعی به این وسیله بودند.

این کارشناس گفت: از آنجا که این افراد در جامعه فضای رشد مناسب نداشتند، با ورود به شبکه های اجتماعی به دنبال کسب موقعیت اجتماعی بودند.

انتقاد از برخورد نکردن جدی با گردانندگان سایت های مستهجن
کارشناس ویژه فضای مجازی سپاه، با انتقاد از برخورد نکردن جدی با گردانندگان برخی سایت ها مستهجن که شش سال قبل شناسایی و دستگیر شدند، افزود: در صورت نبود عزم جدی، نمی توان مقابله اساسی با این جریان داشت.

علیزاده بعضی قوانین را بازدارنده و برخی دیگر را غیربازدارنده دانست و گفت: این صفحات در سه محور اصلی تهاجم فرهنگی که عبارتند از حوزه های اخلاقی، اعتقادی و رفتاری فعالیت می کردند.

حوزه های «اخلاقی، اعتقادی و رفتاری»؛ هدف تهاجم فرهنگی
وی افزود: در حوزه اول گردانندگان با ایجاد برخی جذابیت ها مانند جمع آوری عکس های مستهجن همزمان با انتشار شماره تلفن برخی دختران با اسامی و عناوین مختلف، موجب مزاحمت های بسیار شده بودند که این صفحات حذف شد.

این کارشناس، حوزه دوم را پدیده ابتذال ذکر کرد و گفت: در این بخش بیشتر عکس های که برای عروسی گرفته می شوند، از جمله در آرایشگاه ها و آتلیه های عکاسی به این صفحات در شبکه فیس بوک راه پیدا کرده و موجب درگیری خانواده ها می شوند.

علیزاده اضافه کرد: برخی از دختران این مرز و بوم که در معرض آسیب قرار دارند، ناآگاهانه و با الگوگیری به سمت این جریان ها حرکت می کنند که باید جلوی آن گرفته شود.

هشدار به خانواده ها
کارشناس ویژه فضای مجازی سپاه، با هشدار به خانواده ها تأکید کرد: خانواده ها باید توجه کنند که ممکن است دختران و نوجوانان آنها در این فضا فعالیت هایی کنند که ممکن است گاهی بازگشت از آنها امکان پذیر نباشد.

وی نمونه ای از انتشار ناخواسته تصاویر را در قرار دادن عکس های خانوادگی، سفر خانوادگی یا دانشجویی با وضع نامناسب و سپس برداشته شدن و انتشار آن در صفحات دیگر ذکر کرد و درباره محور سوم هم گفت: این بخش در قالب قبح شکنی فعالیت می کند؛ به این صورت که بستر اصلی آن جوک و سرگرمی و ابتدای آن با لطیفه درباره احترام به نزدیکان آغاز می شود.

علیزاده گفت: با جا افتادن این مفهوم به تدریج جوک در همه سطوح وارد می شود و به روایات و ائمه و دین می رسد.

این کارشناس فضای مجازی تصریح کرد: جریانی که ذیل این موضوع قرار دارد، نق زدن در همه مسائل و به تمسخر گرفتن هر موفقیتی است که در جامعه به وجود می آید؛ از این رو، کاربر به جای احساس نشاط در ورود به فضای مجازی با خودباختگی روبرو می شود، علاوه بر این، چنین فضا مورد سوء استفاده شبکه های ضد انقلاب هم واقع می شود و آنها از این ابزار برای توزیع انبوه شایعات استفاده می کنند.

وی با هشدار به اداره کنندگان صفحات در شبکه های اجتماعی گفت: ما همه شبکه های اجتماعی را تحت اشراف اطلاعاتی داریم و کسانی که فکر می کنند این فضا برای آنان امن است، از فعالیت های خود دست بردارند.

علیزاده با بیان اینکه ما از آنها می خواهیم که فضا را پاک و به دور از معصیت نگاه دارند، خاطرنشان کرد: ما با اشخاص ذیربط در شبکه های اجتماعی دیگر هم به شکل ناصحانه تماس خواهیم گرفت.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول