چگونگی ترویج هویت ایرانی اسلامی در فضای مجازی بیان شود

به گزارش«وبلاگ نیوز» و به نقل از ایکنا، حسین امامی، دکتری علوم ارتباطات اجتماعی و پژوهشگر و تحلیل‌گر رسانه‌های اجتماعی، با اشاره به راه‌های مقابله با بحران هویت در فضای مجازی اظهار کرد: بحران هویت جوانان در فضای مجازی مسئله‌ای است که همواره دغدغه جامعه‌شناسان و مسئولان کشور بوده است، ولی باید دو کار همزمان انجام شود: اول اینکه فرهنگ مقاومت فردی در جوانان تقویت شود که به راحتی هویت قومی، ملی، مذهبی خود را از دست ندهند و نسبت به آن بی تفاوت نباشند.

وی ادامه داد: دوم اینکه از سوی برنامه‌ریزان اجتماعی در حوزه جوانان، منابع هویت‌ساز برای فضای مجازی تعریف شود که آنها تشویق و ترغیب شوند و به هویتی که دارند افتخار کنند و به ترویج آن در شبکه‌های اجتماعی بپردازند.

سرعت تکنولوژی، بسترهای زندگی سطحی را فراهم می‌کند

این تحلیل‌گر رسانه‌های اجتماعی تصریح کرد: در برابر مزایا و فرصت‌هایی که اینترنت و رسانه‌های نوین بوجود آورده‌اند، البته نقدهایی هم وارده شده و یکی از نقدها و نگاه بدبینانه‌ای که به جامعه شبکه‌ای می‌شود، همین سطحی شدن زندگی به دلیل سرعت تکنولوژی است.

وی بیان کرد: بهرحال این سرعت تکنولوژی هم طبیعی است و اشکال کار در خودمان است که دائم فضای مجازی را می‌خواهیم با فضای زندگی روزمره‌مان مقایسه کنیم. این مربوط به شناخت اشتباه ما از این فضاست و با قوانین و ویژگی و شرایط آن آشنا نیستیم.

این پژوهشگر اجتماعی تصریح کرد: با این نظر هم که عکس‌های سلفی یک بحران بوجود می‌آورند، مخالفم. عکس سلفی پدیده خاص و عجیبی نیست، بلکه یک نوع ژست است و ربطی به بحران هویت و مواردی از این قبیل ندارد. بلکه این هم یک دوره‌ای دارد و می‌گذرد. عکس‌های سلفی اهداف متفاوتی دارد اما وجه اشتراک همه آنها  جنبه تفریحی بودن آن است.

ورود دولت‌ها باید جنبه حمایتی از کاربران و نشان دادن نامحسوس مسیر باشد

وی بیان کرد: ورود نهادها نباید برای مقابله با بحران هویت دخالت‌آمیز باشد، چون این فضای مجازی قوانین خاص خود را دارد هرجا که بوی دولتی بودن در فضای مجازی را بدهد، کاربران واکنش منفی نشان می‌دهند. بلکه باید حضور و فعالیت دستگاه‌های دولتی، جنبه حمایتی از کاربران و نظارتی و نشان دادن نامحسوس مسیر درست باشد.

همه نهادها باید وارد میدان شوند

امامی اظهار کرد: با توجه به تأکیدی که برعدم دخالت مستقیم دولت و دستگاه‌های حاکمیتی در برنامه‌ریزی‌های مداخله‌جویانه در فضای مجازی خصوصا در شبکه‌های اجتماعی دارم ولی به صورت غیرمستقیم برای مقابله با بحران هویت جوانان در فضای مجازی به نظرم وزارت ورزش و جوانان، آموزش و پرورش و وزارت علوم نقش اساسی‌تر و کلیدی در این حوزه دارند.

وی بیان کرد: همچنین فراموش نکنیم دلیلی ندارد مسئولیت را تنها به این دستگاه‌ها واگذار کرد. در این زمینه سازمان‌ها و نهادهای فرهنگی که حتی تحت نظر دولت نیستند مانند سازمان تبلیغات اسلامی، صدا و سیما و… هم وظیفه دارند که در معرفی و ترویج منابع برنامه‌ساز هویت نقش مؤثری داشته باشند. آنها باید فقط نقطه مطلوب را نشان دهند. مسئولیت‌پذیری اجتماعی و اخلاقیات را ترویج کنند.

این تحلیل‌گر رسانه‌های اجتماعی با اشاره به نقش آموزش‌ها در استفاده درست کاربران از فضای مجازی گفت: آموزش‌ها باید به گونه‌ای باشد که تنها به آسیب‌ها نپردازند. فقط معایب را نگویند بلکه به شیوه‌های استفاده بهینه از فضای مجازی هم پرداخت. به استفاده‌هایی که چگونه سبب ترویج هویت ایرانی اسلامی ما در فضای مجازی می‌شود تا شیوه‌هایی که بتوان از آ؛ن طریق کسب و کار آنلاین ایجاد کرد.

شورای عالی فضای مجازی یک نهاد بالادستی است

وی افزود: شورای عالی فضای مجازی، یک نهاد بالادستی است که وظیفه سیاست‌گذاری کلان دستگاه‌های متولی فضای مجازی را برعهده دارد و اقدام اجرایی خاصی را نباید از این شورا انتظار داشت و حتما مدنظر دبیرخانه این شورا این مسائل بوده است.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول