بُکُش به نام آزادی!

به گزارش «وبلاگ نیوز»، در ابتدای سال‌ جدید میلادی نشریه فرانسوی شارلی ابدو که همواره در جهت توهین به مذاهب به خصوص اسلام فعالیت داشته، مورد حمله گروهک‌های قرار گرفت. این گروهک به اسلام‌گرایان افراطی نسبت داده می‌شود که قصا حمله به دفتر این مجله را داشتند.

اعتراضات به رفتار این گروهک که به تمام مسلمانان نسبت داده می‌شد و اعتراضات نسبت به رفتار خشونت امیز علیه مسلمان در این بازه بسیار دیده شد. هر روز در صفحات اجتماعی مختلف شاهد آن بودیم که هر کس خود را شارلی ابدو می‌نامید و درصدد دفاع از حقوق این مجله و کارکنانش به نام آزادی بیان برآمدند.

بر طبق تعریف برلین، آزادی منفی (یا آزادی از) به معنای عدم تحمیل مانع و محدودیت از ناحیه دیگران است؛ وآزادی مثبت (یا آزادی برای) از سویی به معنای توان تعقیب و رسیدن به هدف و از سوی دیگر به معنای استقلال یا خود فرمانی در مقابل وابستگی به دیگران است. انچه در قضیه شارلی ابدو مشاهده کردیم آزادی منفی و در جهت منافع سیاسی غرب برای محدود کردن فعالیت مسلمانان در زندگی روزمره بود در حالی که برای مقابله با گروهک ترویستی داعش که خود را مسلمان نامیده و در جهت تخریب وجه اسلام از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کنند، کمترین تلاشی نداشته است.

منتسکیو در این زمینه معتقد است که آزادی سیاسی «آرامش خاطری است که از اعتقادش به ایمنی خود ناشی می‌شود. برای دست یافتن به این آزادی لازم است که تشکیلات حکومت به نحوی باشد که هیچ کس در اجتماع از دیگری هراسی نداشته باشد.»

در حالی که رعب و وحشت امروز در زندگی مسلمانان که در کشورهای غربی زندگی می‌کند همواره در کمین است و خطر مرگ و انواع آزار آنان را تهدید می‌کند. طبق دکترین آزادی غربی، هر فردی مختار است که مذهب و منبع الگوپذیری رفتار اجتماعی خود را انتخاب کند در حالی که مسلمانان از این قاعده مستثنی بوده و به هر شکل، آنان به حاشیه رانده می‌شوند.

پیش از این شاهد قتل مروه شربینی، زن مسلمانی که در دادگاه آلمان به ضرب چاقو کشته شد بودیم و رسانه‌ها و سیاست‌مداران و حتی هنرمندان غربی سکوت اختیار کردند. در حالی که درباره مجله شارلی ابدو، حمایت از رفتار توهین آمیز انان به ادیان توحیدی از سوی هنرمندان سینمایی نیز دیده شد.

چندی بعد در موجی دیگر از اسلام‌ستیزی و اسلام هراسی، سه جوان مسلمان کشته شدند. جوانانی که بدون هیچ آزاری به فعالیت روزمره و عام المنفعه خود مشغول بودند و تنها به دلیل مسلمان بودن، از سوی یک افراط‌گرای ضد اسلام کشته شدند.

در این رخداد، رسانه‌های غربی به کرات تلاش در جهت پوشش این اخبار داشتند و سکوت عامدانه انان محرز بود اما این بار مسلمانان در تلاش بودند تا خشونت برنامه‌دار غرب علیه مسلمانان جهان را ترسیم کنند. به همین دلیل صفحات مختلفی در فیس‌بوک فعالیت کرد و درباره نحوه زندگی این سه دانشجوی مسلمان مطالب مختلفی منتشر شد.

در صفحات خبرنگاران غربی از کم و کیف این ماجرا چندان نوشته نشد اما فعالان سیاسی و اجتماعی در غرب از این مسئله استنباط‌های مختلفی داشتند. آنان متفق القول معتقد بودند که سکوت و خاموش بودن مسلمانان در افزایش این رفتارها بی تاثیر نیست وباید برای اثبات حقانیت خود و کسب آزادی مشروع و انسانی مسلمانان اقدامات معقول و کاربردی گرفته شود.

کاربری به نام لیلای لیلی که ساکن تورنتو کاناداست این‌گونه نوشته است:

سه دانشجوی مسلمان در کارولینای شمالی در یک جنایت نفرت‌آمیز به قتل رسیدند. فرموله کردن رسانه ها جالب است: مسلمانی، دیگری را بکشد تروریسم است. اما دیگری مسلمان را بکشد جنایت نفرت‌آمیز است. این خبر اساسا در رسانه ها پوشش داده نشده است. فراموش کردم: بمب ریختن روی سر مردم مسلمان هم «دخالت بشر دوستانه» است.

محمدرضا نیز با ابراز نارضایتی از اخبار مخدوش غرب در پوشش این واقعه دلخراش در صفحه خود نوشت:

اخبارگوی رادیو فردا مدام تاکید می کرد که قاتل چپل هیلز برسر پارک کردن ماشین اینها را کشته و هرکس خلاف این را بگوید نادرست گفته. یعنی ای خلایق! هر چه ما می گوییم گوش کنید و بگویید «ما رادیو فردا هستیم»، یعنی ارگان پنتاگون و یا سی آی ای!

برخی کاربران مسلمان هم در خطاب به غرب گفتند: سکوت… هیچکس امروز فریاد نمی‌زند «من مسلمانم»

لیلای لیلی به این موضوع بسیار اشاره کرده و در دفاع از خشونت علیه مسلمانان در غرب به سکوت مردم اروپا اشاره کرده و گفته است:

برای من جالب است که شلیک کردن و کشتن سه دانشجوی مسلمان در امریکا یا کشته شدن مرد مسلمانی که شکمش به دست یک فرانسوی جلوی چشم بچه اش پاره پاره می شود، آنهم تنها به دلیل «مسلمان بودن»، در ما واکنشی ایجاد نمی کند. من فکر می کنم سکوت مردم اروپا در مقابل کشتار بیرحمانه و علنی یهودیان در دوران رشد فاشیسم هم از همین جا می امد. از «ما».

حدیث به بازنمایی رفتار خشونت آمیز از دید رسانه‌های غرب اشاره کرده و گفت:

تا چند روز دیگه میگن این بیمار روانی لوده اما اونها(حمله کنندگان به مجله شارلی ابدو) تروریست هستن در صحت عقلی. تروریست بالفطره و البته که از کلاس بعضیا میاد پایین اگر راجع به قتل یه مسلمان صحبت کنند.

حمیدرضا در تب و تاب این اسلام‌ستیزی نسبت به واکنش برخی دوستان غیرمسلمانش در صفحه فیسبوکش نوشته است:

میگه: این مسلمونایی که توی آمریکا و اروپا زندگی می کنند و هنوز مسلمونند رو باید همشون رو کشت. رفتند و می خواند توی دنیای آزاد عقاید مسخرشون رو حفظ کنند. کاش یه هیتلری پیدا می شد و مسلمون سوزی راه مینداخت راحت می شدیم از شرشون. می گم: ببین، من مامانم مسلمونه؛ برای حفاظت کردن ازش حاضرم هر کسی رو با همین دوتا دستام خفه کنم. امیدوارم متوجه این مسووله ساده شده باشی.

واکنش‌های در این باره هم از سوی ایرانیان داخل کشور و هم از سوی ایرانیان خارج از کشور آن بود که غرب، حدود آزادی که خود برای مردم مدرن سکولار تعریف کرده را نیز رعایت نکرده و به گروهی بزرگی از مردم جهان یعنی مسلمانان توهین کرده است. با این همه، به جای دلجویی و مساعدت در رفع کدورت، از عاملان خشونت حمایت کرده و به هر نحوه زندگی را برای مسلمانان با هراس همراه می‌کنند.

سه دانشجوی بیگناه در خانه خود به جرم مذهبی که داشتند، کشته شدند و رسانه‌های غرب قتل همزمان آنان از سوی همسایه اسلام‌ستیزشان را به دلایل شخصی و به دلیل اختلاف میان جای پارک خودرو اعلام کرد. البته مسلمانان نسبت به این بی‌اعتنایی‌های غرب در کشتار بی‌رحمانه و بی‌دلیل، بی تجربه نیستند و هر روز شاهد کشتار کودکان افغان، فلسطینی، عراقی و … در کشورهای مسلمان به نام آزادی و دخالت بشر دوستانه هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول