شبکه‌‌های اجتماعی همکاری کردند، آزاد شدند

به گزارش «وبلاگ‌نیوز» بی‌بی‌سی گزارش داد: این محدودیت ها پس از آن اعمال شد که تصویر گروگان گرفته شدن یک بازپرس ویژه رسیدگی به جرائم کارکنان دولت توسط دو فرد مسلح بر روی شبکه های اجتماعی منتشر شد. بنا برگزارش ها این افراد مسلح از گروه های چپ افراطی بودند. دو مهاجم و فرد گروگان در پی تیراندازی جلوی ساختمان دادگستری استانبول در عملیات پلیس کشته شدند.

این دادستان ترکیه که محمد سلیم کیراز نام داشت در حال تحقیق در مورد مرگ برکین الوان شهروند ترکیه بود که در جریان تظاهرات مربوط به پارک گزی در اثر اصابت گلوله گاز اشک آور پلیس به سرش کشته شد. دسترسی به شبکه های اجتماعی مثل توییتر، یوتیوب و فیس بوک با آغاز ساعت کار اداره های دولتی در روز دوشنبه عملا غیرممکن شد.

محدودیت دسترسی به فیس بوک خیلی زود برطرف شد اما امکان استفاده از توییتر و یوتیوب تا عصر به وقت محلی وجود نداشت. بسیاری از کاربران ترکیه ای که سال گذشته نیز با فیلتر توییتر و یوتیوب از سوی دولت مواجه شده بودند، توانستند با استفاده از نرم افزارهای دور زدن فیلترینگ به این شبکه های اجتماعی دست پیدا کنند. مقامات ترکیه تصویرهای منتشر شده را تبلیغات ضد دولتی خواندند و دسترسی به به این شبکه ها را ممنوع کردند.

دولت ترکیه پیش از محدود کردن شبکه های اجتماعی تلاش کرد مانع انتشار تصاویر این گروگانگیری در روزنامه های کشور شود. دولت ترکیه این روزنامه ها را متهم به اشاعه «تبلیغات تروریستی» برای «حزب جبهه انقلابی آزادی بخش خلق» کرده است. دولت ترکیه، آمریکا و اتحادیه اروپا این حزب را گروهی تروریستی اعلام کرده اند. یک مقام ارشد دولت ترکیه به خبرگزاری رویترز گفته است: «همسر و فرزندان آقای کیراز عمیقا ناراحتند. تصاویر همه جا پخش شده است.»

در مجموع دسترسی به ۱۶۶ وب سایت که تصویر منتشر شده از این گروگانگیری توسط جبهه انقلابی آزادی بخش خلق را در صفحه خود گذاشته بودند محدود شده بود. شبکه فیس بوک پیش از به پایان رسیدن ضرب الاجل دادگاه برای حذف تصویر، از حکم دادگاه پیروی کرد و در پی آن رفع محدودیت شد. مذاکرات درباره لغو محدودیت درباره شبکه یوتیوب در جریان است.

این اولین بار نیست که دولت ترکیه دسترسی به شبکه های اجتماعی را محدود می کند. در آستانه انتخابات سال ۲۰۱۴ و انتشار فایل صوتی که ظاهرا پرده از فساد مقامات ارشد دولت برمی داشت، دسترسی به این شبکه ها محدود شد.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول