«اصلا نگران نباشید؛ اینستاگرام فیلتر نمی‌شود»

به گزارش«وبلاگ نیوز» روزنامه شرق نوشت:

شبکه اجتماعی اشتراک تصویر و ویدئو «اینستاگرام» مدتی است که با اختلالات بسیار سنگینی مواجه شده و امکان کار با این برنامه را از برخی مشترکان به شکل تصادفی گرفته است. این امر موجب شده تا وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گروهی را برای پیگیری مشکلات بروز‌کرده در این شبکه بسیج کند. محمود واعظی دراین‌باره گفته است: همکاران و مسئولان این پروژه را بسیج کرده‌ام تا مشکلات ایجادشده را پیگیری کنند و به‌زودی شاهد رفع اختلالات خواهیم بود.

با توجه به اینکه اینستاگرام حدود یک ماه است با اختلالاتی اعم از قطع‌‌‌ ‌‌و وصلی‌های مکرر و عدم اتصال به سرور مواجه شده و بالغ بر یک ماه می‌شود که فیلترینگ هوشمند روی این شبکه به اجرا درآمده، ابهام دیگری در ارتباط با اختلالات باقی نمی‌ماند.

بااین‌حال، محمود واعظی به مردم می‌گوید: اصلا نگران نباشید. تصمیم مشخص ما آن است که فعلا برنامه‌ای برای محدودیت فعالیت شبکه‌های اجتماعی موبایلی نداریم و قطعا زمانی این موضوع را اعلام خواهیم کرد که جایگزین‌های مناسبی برای این شبکه‌ها در داخل کشور ایجاد شده باشد.

به همین‌منظور اکنون هیچ تصمیمی برای محدودکردن شبکه‌های اجتماعی نداریم. خردادماه سال گذشته موضوع نظارت بر شبکه‌های اجتماعی موبایلی نوظهور با اولویت واتس‌اپ، وایبر و اینستاگرام از سوی قوه‌قضائیه مطرح شد، اما از آن جهت که رویکرد دولت کنونی به گفته وزیر ارتباطاتش سلبی نیست، قرار شد نحوه تقابل با محتوای نامناسب این شبکه‌ها به گونه‌ای دیگر باشد.

بعد از چندین‌بار تذکر از سوی نهادهای بالادستی به وزارت ارتباطات مبنی بر ارائه برنامه‌ای جهت نظارت هرچه بیشتر بر محتوای این شبکه‌ها، «فیلترینگ هوشمند» به عنوان اولویت برنامه‌ای دولت مطرح شد زیرا واعظی وزیر ارتباطات معتقد است تمام آنچه از طریق این شبکه‌ها منتشر می‌شود، شامل محتوای نامناسب نیست، بلکه نزدیک به ۹۰درصد مطالبی که روی این شبکه‌ها قرار می‌گیرد، جزء محتوای پاک است،

بنابراین دغدغه مسدودسازی این شبکه اجتماعی (اینستاگرام) با ۳۵۰میلیون کاربر جهانی که طبق اعلام قوه قضائیه شاکی خصوصی داشت، سریعا رفع شد و البته فیلترینگ هوشمندی که این روزها در فاز دوم خود قرار دارد، اما از توانمندی و بنیه آن خبری نیست، قرار شد به مصاف محتوای غیرپاک آن برود.

محمود واعظی در گفت‌وگو با تسنیـم اختلالات اینستاگرام را تأیید و بیان کرد: فیلترینگ هوشمند مدتی است که روی این شبکه اجرا شده و طبیعی است در ابتدای راه با برخی نارسایی‌ها مواجه باشیم.

به گفته او، فیلترینگ هوشمند پله‌پله بهبود و توسعه می‌یابد و کاربران باید صبور باشند؛ مردم اگر بدانند این روش پالایش قرار است به جای فیلترینگ کلی محتوا قرار گیرد، قطعا با دولت همراهی می‌کنند و منتظر نتیجه آن می‌مانند. اقدام وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برای بسیج کارکنان وزارتخانه به منظور بررسی اختلالات پیش‌آمده در حالی صورت می‌گیرد که قرار است فاز سوم فیلترینگ هوشمند با هدف کل زیرساخت ارتباطاتی- اینترنت- کشور اجرایی شود.

ازاین‌رو به نظر می‌رسد در آینده چندان نباید انتظار رفع اختلالات شبکه‌های اجتماعی موبایل را داشت؛ چراکه ممکن است زیرساخت ارتباطاتی دچار اختلال شود. فیلترینگ هوشمند به نحوی است که میان دسترسی‌های افراد، تمایزاتی ایجاد می‌کند و سطحی از دسترسی بیشتر یا دسترسی کمتر، برای افراد متناسب با سن، شغل و تخصص‌شان، در نظر گرفته می‌شود؛ برای مثال سطح دسترسی به اینترنت برای یک پژوهشگر در مقایسه با یک دانش‌آموز متفاوت خواهد بود که البته با توجه به اینکه اجرای این عملکرد، به تشخیص هویت افراد نیاز دارد، ابعاد اجرایی این بخش از پیشنهاد، همچنان در مرکز ملی فضای مجازی در دست بررسی است.

نرم‌افزار فیلترینگ هوشمند، همچنین باید قادر باشد براساس محتوا مسدود‌سازی را انجام دهد؛ برای مثال باید بتواند میان یک مطلب پزشکی که در آن از برخی کلمات خاص استفاده شده است و مطالب دیگری که از همان کلمات استفاده می‌کنند، تمایز قائل شود. بنابرگفته محمود واعظی، وزیر ارتباطات، قرار بوده است نرم‌افزار فیلترینگ هوشمند، صددرصد بومی باشد و طراحی آن در داخل انجام بپذیرد؛ اما یکی از دلایلی که تاکنون این طرح اجرایی نشده، دشواری طراحی بومی آن بوده است.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول