اپراتورها چگونه با پیام رسان ها تعامل کنند؟

به گزارش «وبلاگ‌نیوز» و به نقل از رشد روز افزون OTTهای جدید و گسترش ضریب نفوذ نمونه های پیشین نظیر وایبر، واتس اپ و… موجب شده تا اپراتورهای موبایل و مخابرات کشورهای دنیا از ترس حذف بسترهای مکالماتی و پیامکی شان مدام درصدد مخالفت با این ابزارهای جدید ارتباطی باشند.

به طور کلی OTT Apps به هر اپلیکیشن یا سرویسی گفته می شود که دیتا اعم از پیام، عکس و مدیا را از طریق اینترنت (IP) به جای کانال سنتی، عبور دهد.

اما زاهی لونت لیوای کارشناس ارشد حوزه مخابرات و مشاور برخی اپراتورهای بزرگ ارتباطی دنیا در ارتباط با این ترس جهانی گفته است، صرف ترس به اپراتورها کمک نخواهد کرد و باید به فکر ابداع و ابتکار باشند.

وی معتقد است که جلوی سیل تکنولوژی به هیچ عنوان سد نمی شود و اپراتورهایی که به هر دلیل دنبال محدودیت برای مشترکان خود و تکیه بر سیستم سنتی هستند رفته رفته حذف می شوند.

به گفته این کارشناس مخابراتی، اپراتورهای موبیل برای تضمین درآمد و بقای خود علاوه بر تأمین کننده بودن در زمینه شبکه و زیرساخت به بخش سرویس هم ورود کنند.

لونت لیوای در مقایسه اپراتورهای موبایل با OTTها گفته است: زمانی اپراتورهای موبایل به عنوان تأمین کنندگان سرویس شناخته می شدند به این عنوان که اگر نیاز به تماس داشتید باید یک اپراتور را انتخاب می کردید اما زمانه عوض شده است.

امروزه تأمین کنندگان ارتباطات فراتر از اپراتورها هستند و مبتنی بر پلت فرم های موبایل با سرویس های بسیاری عرضه می شوند؛ از آنجاییه اپراتورها نتوانستند تمامی نیازهای مشترکان را برآورده کنند، OTTها تجربه بهتری را برای مردم به ارمغان آورده اند.

البته این به منزله دست روی دست گذاشتن اپراتورهای جهانی نیست و برخی از آنها دارای تجاربی در زمینه OTT به شرح زیر هستند:

۱٫ تی موبایل نرم افزار Bobsled را پیشنهاد داده که امکان مکالمه صوتی، پیام های گروهی با همزمان سازی ابری را دارد. در طول مدت یک سال فعالیت این نرم افزار، یک میلیون کاربر در آن رجیستر شده اند که ۹۵ درصد مشترکان آن از تی موبایل نیستند.

۲٫ سرویس «One Number» اپراتور راجرز اجازه می دهد تماس های صوتی و پیامک ها از طریق رایانه ارسال شوند و امکان اشتراک گذاری تماس های بین رایانه و موبایل را دارد.

۳٫ تلفونیکا هم سرویس جدید «TU Me» را در می ۲۰۱۲ راه اندازی کرد که نوار تایم لاینی هم برای مرور تماس های صوتی و پیامک های ارسالی دارد. این سرویس تنها برای گوشی های آیفون فعال است.

۴٫ اپراتور تلفونیکا O2 نیز دو اپلیکیشن را با نام های «Social Call» و «O2 Connect» توسعه داده که اولی به تمامی ساکنان انگلستان امکان برقراری تماس با دوستان فیس بوکی شان را می دهد و دومی نیز برای مشترکان O2 است و اجازه می دهد تا جاییکه آنتن موبایل وجود ندارد از طریق وای فاتی به برقراری تماس و ارسال پیامک اقدام کنند.

۵٫ اپراتور تلیو سرویس «Goji» را توسعه داده که پیشنهاد تماس صوتی، ویدئویی و پیامکی را به هر مشترکی می دهد.

۶٫ البته اپراتورهای تی موبایل، اسپرینت، ورایزن، AT&T، ودافون، اِن تی تی دوکومو و سافت بانک نیز تماما همکاری با «Qik» دارند که قبلا توسط اسکایپ خریداری شده بود. این برنامه امکان تماس ویدئویی را می دهد در حالیکه درآمدهای اپراتور را نشانه نمی گیرد. چنین الگویی می تواند در زمانیکه کل شبکه های ارتباطی مبتنی بر IP شود، کارا باشد.

۷٫ تلکامسل اندونزی روش دیگری را برای جذب مشترکان در نظر گرفته و آن هم ارائه بسته های اینترنتی برای استفاده از واتس آپ است. رد واقع این بسته ها با حجم و قیمت مشخص از سمت کاربران خریداری می شود.

در ارتباط با دلایل تمایز بین OTTها و اپراتورها نیز گفته است:

۱٫ اپراتورها شبکه خود را دارند و کیفیت سرویس های آنها مبتنی بر وجود شبکه در آن نقطه است اما پیام رسان ها قابلیت اجرا روی تمامی شبکه های ارتباطی را دارند؛ البته تضمین کیفیتی برای آنها وجود ندارد.

۲٫ اپراتورها محدود به دستگاه ها و شبکه ها می شوند در صورتیکه OTTها می توانند بدون محدودیت روی اسمارت فون ها، تبلت ها و رایانه ها اجرا شوند.

۳٫ مشترکان اپراتورها معمولا منطقه ای و بسته به نقاط تحت پوشش شبکه هستند اما مشترکان OTTها جهانی اند.

۴٫ کلیه سرویس ها و بسترهای زیرساختی اپراتورها باید استاندارد باشد تا موجب تداخل با دیگر سرویس دهندگان نگردد اما OTTها بسته به طراحی و طبیعت از یکدیگر متمایز می شوند.

۵٫ توسعه و بروزرسانی OTTها معمولا در قالب بسته های آپدیت ارائه می شود در حالیکه بروزرسانی اپراتورها باید یکپارچه و نقطه به نقطه باشد تا کل شبکه را تحت پوشش قرار دهد.

از زمانکیه اپراتورها تلاش می کنند در زمینه فعالیت OTTها نیز ورود کنند میزان ابتکارات آنها قابل بحث است. هرچه که شبکه ها مبتنی بر IP و LTE می شود، OTTها تهدید جدی تری برای اپراتورها خواهند بود.

استاندارد LTE پهنای باند را توسعه می دهد و همین موضوع منجر به رقابت بیشتر در الگوی OTT می شود.

برخی سرویس ها گاهی رایگان ارائه می شود زیرا کسانیکه در زمینه سرویس های مبتنی بر IP کار می کنند معتقدند که باید از راه های دیگری مانند تبلیغات کسب درآمد کرد.

اپراتورها نیازمند این هستند که روش هایی را در ارتباط با سرویس های جدید ارائه دهند تا نیاز و مورد توجه مردم و مشترکان باشد لذا چند راهکار به شرح زیر است:

۱٫ با فروشندگان OTT توافق و همکاری کنند.

۲٫ تلاش کنند و سرویس OTT خود را راه اندازی کنند و در بازارهای جهانی نیز رقابت داشته باشند.

۳٫ OTT مورد نظر خود را بخرند.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول