چرا گوگل پلاس شکست خورد؟

به گزارش «وبلاگ‌نیوز» و به نقل ازهفته‌نامه عصر ارتباط، اکنون به نظر می‌رسد پس از سال‌ها تلاش، گوگل نتوانست آن‌چنان‌که باید در عرصه شبکه‌های اجتماعی موفق باشد اما دلایل این اتفاق چه بودند؟ ادامه مطلب را بخوانید تا دید بهتری نسبت به این سرویس گوگل به دست آورید.

ماه گذشته شرکت گوگل اعلام کرد می‌خواهد استراتژی سرویس گوگل پلاس را تغییر دهد. این اقدام در وهله اول معطوف به این دیدگاه است که دیگر گوگل پلاس رقیبی اجتماعی برای فیس‌بوک نخواهد بود. در عوض، این شبکه اجتماعی به دو بخش مجزا، یعنی تصاویر و استریم تقسیم‌بندی می‌شود.

این تصمیم گوگل جای شگفتی ندارد چه گوگل پلاس هرگز نتوانست مسیر شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک، توییتر یا لینکدن را پیش بگیرد. امروزه این سرویس کاربران زیادی دارد چه با ورود به آن می‌توان به جی میل، گوگل درایو و دیگر برنامه‌های این شرکت دسترسی داشت اما این کاربران کمتر از جنبه‌های اجتماعی گوگل پلاس استفاده می‌کنند.

در این چند ماه اخیر شایعات بر آن بودند که گوگل قصد دارد دیدگاهش را نسبت به سرویس پلاس دگرگون کند اما چه اتفاقی افتاد که شبکه‌ای که روی قرار بود جای فیس‌بوک را بگیرد به این شرایط دچار شد. گوگل پلاس زمانی برای لری پیج، مهم‌ترین پروژه محسوب می‌شد و او به‌شخصه می‌خواست کل شرکت را برای بهبودش بسیج کند.

مشکل اصلی این سرویس این بود که خیلی می‌خواست به فیس‌بوک شبیه باشد. برخی در همان ابتدا به این توهم دچار شده بودند که فیس‌بوک به دنبال این است که متخصصان این پروژه را به سمت خود جذب کند. به گفته کارکنان گوگل، متخصصان این پروژه در بخش جداگانه‌ای کار می‌کردند تا از انتشار شایعات بی‌اساس درباره این محصول جلوگیری شود. آن‌ها کافه‌تریای مخصوصی به اسم «ابر» ساخته بودند که دیگر افراد محوطه اجازه ورود به آن را نداشتند. به گفته یکی از کارکنان، «هاله‌ای از ترس برای مدتی همه‌جا را اشغال کرده بود.»

کارمند دیگر معتقد است این کافه‌تریا تنها یک اقدام امنیتی استاندارد محسوب می‌شد. در حقیقت در شرکت گوگل جاهای زیادی است که هرکسی اجازه حضور در آنجا را پیدا نمی‌کند. این فرد همچنین می‌گوید هیچ سخنی درباره احتمال جذب متخصصان از سوی فیس‌بوک نشنیده است.

این فقدان موفقیت دلایل بسیاری داشته است. درواقع، گوگل پلاس از همان ابتدا برای حل مشکلات کارکنان خود این شرکت ساخته‌شده بود و قرار نبود محصولی برای ارتباط بهتر میان کاربران عمومی باشد.

با ورود به گوگل پلاس، به همه محصولات دیگر گوگل متصل می‌شوید که این نکته مفیدی است اما این شبکه هیچ‌گاه نتوانست تجربه کاربری اجتماعی مانند فیس‌بوک یا توییتر را به اعضایش بدهد.

کاربران مجبور بودند درباره کسانی که می‌خواهند به حلقه‌هایشان بپیوندند فکر کنند، درحالی‌که در شبکه‌های دیگر با یک کلیک می‌توان فردی را به فهرست خود افزود.

نکته دیگری که در اینجا باید به آن اشاره کرد، این است که گوگل نتوانست با سرعت فیس‌بوک به عرصه موبایل رو بیاورد. در مقابل، فیس‌بوک به این نکته واقف بود که ورود به عرصه موبایل امری زمان‌بر است و از همین رو سریع‌تر کارش را آغاز کرد.

این شرکت اکنون بیشتر درآمدش را از طریق موبایل و برنامه‌های مخصوص همراه کسب می‌کند. برعکس، گوگل پلاس بر تصاویر با رزولوشن بالا متمرکز بود که بیشتر مناسب دسک تاپ و کروم بوک هستند و زمان بارگذاری بالای داشتند.

به گفته کسانی که در این پروژه فعالیت داشته‌اند، گوگل پلاس یک محصول جنجال‌برانگیز در شرکت بوده است. البته این نکته جدیدی نیست و برای شرکتی مانند گوگل طبیعی به نظر می‌رسد. در این مجموعه افراد زیاد و باسلیقه‌های مختلف فعالیت می‌کنند و بحث درباره پروژه‌ها امری عادی است.

وقتی ویک گاندورتا (Vic Gundorta) به‌عنوان رهبر گوگل پلاس (و کسی که نقش مهمی در شکل‌گیری آن داشت)، گوگل را در حدود یک سال پیش ترک کرد، کارکنان مجموعه دچار شگفتی شدند. به گفته کارمند اسبق گوگل، بعد از رفتن او در هیچ برنامه‌ای موفقیت مشخصی وجود نداشت.

اگرچه سرویس گوگل پلاس نتوانست به یک شبکه اجتماعی انبوه تبدیل شود اما این به معنای شکست کامل این سرویس نیست. در اصل گوگل پلتفرمی ساخت که کاربران از آن طریق بتوانند از تمامی سرویس‌ها به‌طور یکجا بهره‌مند شوند، بدون اینکه برای هر یک نیاز به ورود حساب کاربری داشته باشند. این سرویس توانست به ابزاری مفید برای سازمان‌دهی تصاویر آنلاین تبدیل شود اما اکنون باید این واقعیت را پذیرفت که گوگل پلاس یک شبکه اجتماعی به معنای واقعی نیست و هیچ‌گاه نتوانست چون فیس‌بوک و توییتر در این عرصه موفق شود و کاربران را به خود جذب کند.

 انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول