پیام‌رسان‌ها شبکه اصلی ارتباطات در کشور

به گزارش «وبلاگ‌نیوز» و به نقل از تسنیم، محمدحسن انتظاری با ارائه تعریفی از فضای مجازی در همایش اسفار مجازی ارتباطات نوین که به مناسبت گرامیداشت روز جهانی ارتباطات در دانشکده خبر سازمان صداوسیما برگزار شد، اظهار کرد: آنچه در فضای مجازی اتفاق افتاده است تغییر فنی نیست، بلکه فضای جدیدی شکل‌گرفته که فضای زندگی الکترونیکی است؛ بنابراین فضای مجازی امتداد فرهنگ و اجتماع انسانی در محیط شبکه‌های اطلاعاتی بر بستر فناوری اطلاعات و ارتباطات است.
وی تصریح کرد: زندگی ماست که در این فضا توسعه پیداکرده و بر حال و آینده زندگی مردم تأثیرگذار است و اثرات آن در دنیای واقعی احساس می‌شود که بر این اساس نظام‌های جدید و تنظیم مقررات قانونی بر آن لازم است.
او در خصوص ابعاد مختلف فضای مجازی اظهار داشت: فضای مجازی از ابعاد حاکمیتی در بخش‌های سیاسی و امنیتی بر کل جامعه و اجتماعی و فرهنگی تشکیل‌شده و بعدازآن ابعاد کاربردی همچون اقتصادی، دسترسی و علمی مطرح می‌شود که تاکنون در قوانین و فرهنگ غالب تصمیم گیران سیاسی کشور صرفاً بعد دسترسی و تا حدودی اقتصادی وجود داشته و بودجه کشور عمدتاً در  بعد دسترسی و زیرساخت هزینه می‌شود.
دبیر شورای عالی فضای مجازی ازنظر زیربنای فرهنگی و مظلومیت بحث فضای مجازی از بعد محتوای اسلامی – ایرانی گفت: در حال حاضر در فضای مجازی و اینترنت فرهنگ تحمیلی غلبه دارد.
رئیس مرکز ملی فضای مجازی کشور در خصوص اختصاص بودجه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به بعد دسترسی در فضای مجازی گفت: سال گذشته ۲۲۰۰ میلیارد تومان در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به این حوزه اختصاص پیدا کرد که ۲۲۰۰ میلیارد تومان آن عمدتاً به بخش زیرساخت و دسترسی تخصیص پیدا کرد و  امسال  هم ۱۲۵۰ میلیارد تومان داده شد که در کل می‌توان گفت در این دو سال نزدیک به ۴ هزار میلیارد تومان بودجه این وزارتخانه عمدتاً صرف این حوزه می‌شود.
وی با اشاره به این نکته که نزدیک به ۴۲ درصد از فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های برتر کشور در حوزه‌های نرم‌افزار، کامپیوتر و مهندسی برق از کشور خارج می‌شوند که نشان از بی‌توجهی به توانمندی داخل است، تأکید کرد: در حوزه علمی و فناوری بسیار کم‌هزینه می‌شود گرچه بهترین استعدادهای کشور در این حوزه هستند؛ اما صادرات نرم‌افزار ما حدود ۲۰۰ میلیون دلار است و این در حالی است که کشور هند  ۸۰ میلیارد دلار صادرات نرم‌افزار دارد.
او بابیان اینکه مهم‌ترین بحث در حوزه فضای مجازی موضوع فرهنگ عامی است که بر کل این حوزه وجود دارد و می‌بایست گفتمان اصلی کشور شود، گفت: رهبر معظم انقلاب در بیانات و حکمشان بر این موضوع تأکید داشتند و وضعیت مطلوب را روشن و تصریح کردند که باید چه شرایطی داشته باشد.
انتظاری با اشاره به مدل مفهومی فضای مجازی کشور تأکید کرد: اگر در این مدل تمامی بخش‌ها موزون حرکت نکند، حرکتی کاریکاتوری خواهیم داشت. در حال حاضر نیز زیرساخت‌ها توسعه پیداکرده اما محتوای ایرانی – اسلامی تولید نشده است و تنظیم مقرراتی که در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز انجام می‌شود فقط از موضع ارتباطات موضوع را نگاه می‌کند و بحث محتوا اصلاً در آن دیده نمی‌شود.
وی با تأکید بر این نکته که دستور مقام معظم رهبری بر تولید محتوای داخلی است، ادامه داد: اگر تعرفه‌ها و تنظیم مقررات به نحوی نباشد که تولید محتوا در داخل کشور اقتصادی باشد، محتوا در داخل تولید نمی‌شود و الآن نیز تنها شرکت‌های کوچکی هستند که به‌سختی تولید محتوا می‌کنند و نتیجه این می‌شود که شبکه‌های پیام‌رسان خارجی در داخل کشور به‌اندازه‌ای فعال‌شده‌اند که تبدیل به شبکه اصلی ارتباطات بین افراد و حتی برخی مدیران کشور هستند.
او در تعریف تنظیم مقررات در حوزه فضای مجازی تصریح کرد:  استفاده از قواعد و دستورالعمل‌هایی مبتنی بر قانون (که مقررات نامیده می‌شوند) برای اجرا یا تحقق‌بخش‌هایی از قانون جهت ساماندهی، هدایت یا مدیریت حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی یا فناوری و رساندن آن‌ها به وضعیت مطلوب است.
رئیس مرکز ملی فضای مجازی بابیان اینکه ۶۵ درصد اطلاعات کشور در خارج از ایران میزبانی می‌شود و ما در شبکه ملی اطلاعات تأکیدداریم که اطلاعات باید در داخل تولید شود و در داخل گردش داشته باشد، افزود: خلئی که در حال حاضر وجود دارد این است که عمدتاً مقررات داخل کشور در بخش‌های ارتباطات و حوزه دسترسی است و ما در حوزه حاکمیتی و بخش تولید محتوا و خدمات و به‌خصوص فرهنگی و اجتماعی نظامی نداریم بنابراین یک بخش توسعه پیداکرده و بخش‌های دیگر منفعل است. ما در شورای عالی فضای مجازی تأکیدداریم تا یک نظام حکمرانی ملی در حوزه فضای مجازی ایجاد شود.
دبیر شورای عالی فضای مجازی تأکید کرد: ساختارها و مکانیسم‌هایی که برای تنظیم مقررات لازم است انجام شود در ۴ سطح تبیین شده که در سطح یک سیاست‌گذاری و هدف‌گذاری است از قبیل سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری و مصوبات شورای عالی فضای مجازی. سطح دوم قوانینی است که چهارچوب‌هایی مبتنی بر سیاست‌ها برای تنظیم و هدایت ایجاد می‌کند و بعدازآن مقرراتی است که نحوه هدایت، مدیریت و تنظیم را مشخص می‌کند.
به گفته وی در سطح آخر بدنه تنظیمی که برای اجرایی کردن فرآیندهای تنظیم مقررات موردنیاز است، قرار دارد. این چهار سطح باید در ارتباط سیستمی با یکدیگر باشند تا یک نظام منسجم ایجاد شود.
او درباره موضوع حکمرانی فضای مجازی در کشور تصریح کرد: در حال حاضر در کشور نزدیک به ۴۰ سازمان مقررات گذار در حوزه ارتباطات داریم که بسیاری از این‌ها خلاف جهت هم کار می‌کنند که بر همین اساس شورای عالی فضای مجازی تأسیس شد تا اعمال حاکمیت، سیاست‌گذاری و هماهنگی در این حوزه را انجام دهد. مهم‌ترین دلیل تأسیس شورای عالی فضای مجازی ایجاد نقطه کانونی متمرکزی برای سیاست‌گذاری، تصمیم‌گیری و هماهنگی در فضای مجازی کشور است.
وی تأکید کرد: اقتضای اعمال این مأموریت اصلاح و تنظیم قوانین و مأموریت دستگاه‌های مختلف و هم‌راستا کردن آن‌ها است.
انتظاری افزود: در این هماهنگی باید تعارض‌ها را به حداقل رسانده و هماهنگی‌ها را به حداکثر برسانیم تا بتوانیم اعمال حاکمیت کنیم و توسعه پایدار و امنیت ملی داشته باشیم. اگر فضای مجازی بخشی از زندگی ماست ما هم باید از آن بهره‌برداری مؤثر داشته و در این فضا پیشرفت کنیم.
رئیس مرکز ملی فضای مجازی در خصوص همگرا کردن بخش‌های مختلف در حوزه فضای مجازی اظهار داشت: در بحث موضوع انحلال شوراهای موازی با شورای عالی فضای مجازی، بعضی همکاران ما در بعضی وزارتخانه‌ها بخشی نگری بسیار افراطی دارند و این موضوع بسیار روشن را با چالش عجیبی مواجه کرده‌اند درحالی‌که با این استدلال بسیار روشن که اعمال حاکمیت، سیاست‌گذاری و نقطه متمرکز هماهنگی باید در یک نقطه متمرکز باشد این منطق بسیار روشن و ساده مدیریتی را پذیرا نیستند و کشور را دچار چالش کرده‌اند.
وی گفت: حتی به همین دلایل و به دلیل فقدان قانون و مقررات در حوزه محتوا و فناوری‌های جدید است که تاکنون آی پی مدیا و آی پی تی وی هنوز راه نیفتاده چراکه  اگر جایی باشد که تصمیم ملی بگیرد و بخشی نگری در آن نباشد، این سرویس راه خواهد افتاد.
در حال حاضر باید به رگلاتوری کشور کاملاً ملی و از بعد حاکمیتی نگاه شود و نه اینکه فقط دولتی و دستگاهی به آن نگاه کرد و باید همه نظام‌های حقوقی، قضایی، اجتماعی و ارتباطی با نگاه فرهنگ ملی و ایرانی –  اسلامی تدوین شده و اعمال شود که این همان نظام حکمرانی ملی فضای مجازی است.
انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول