پیام‌های معجزه‌آسا

به گزارش «وبلاگ‌نیوز» و به نقل از ایرنا، بسیاری از ما روزانه در پیامک‌ها و پست‌های نرم‌افزارهای تلفن همراه مثل وایبر، لاین و واتس‌اپ، خواننده مطالبی ازاین‌دست هستیم، مطالبی که با تکیه‌بر آموزه‌های دینی و اعتقادی، شمارا ترغیب می‌کنند پیامی را برای گروه‌ها و افراد مختلف بفرستید تا قطع کننده زنجیره ارسال نباشید.
در بسیاری از این پیام‌ها، گفته‌شده در صورت ارسال، شخص ارسال‌کننده به عاقبت خوش، شانس زیاد، خبری فوق‌العاده و معجزه‌ای بزرگ در زندگی دست می‌یابد، ولی در برخی از پیام‌ها، پایانی تهدیدآمیز ذکرشده که در صورت بی‌توجهی و ارسال نکردن این مطلب و… بدبیاری‌های بزرگ، بیماری‌های لاعلاج، مرگ دل‌خراش و … در انتظارتان خواهد بود.
دست‌آویز شدن ارزش‌های اعتقادی مردم برای ارسال پیام‌هایی ازاین‌دست، مربوط به زمان حال و تکنولوژی امروز نیست.
حجت‌الاسلام هادی مهدوی استاد حوزه و دانشگاه، زمانی را به یاد ما می‌آورد که در گوشه قرآن یا مفاتیح موجود در مساجد، برخی با نوشتن سوءتعبیرهایی از آیات و روایت، سعی داشتند خواننده را برای تکثیر و باز نوشتن چندباره از آن متن و توزیع آن میان سایر افراد، متقاعد کنند.
وی بابیان اینکه خرافه گرایی معضلی اجتماعی – دینی است که با پیشینه‌ای قوی از دوران گذشته، در ایران رواج یافته، گفت: روزگاری نگارش ۱۰ باره آنچه در کتاب‌های دعای موجود در مساجد نوشته‌شده بود، آن‌قدر شایع شد که آیت‌الله مکارم شیرازی ضمن انتقاد شدید از توسعه این رفتارها گفت باید جلوی خرافات را گرفت و اجازه نداد برخی به‌مجرد دیدن خواب، برای خود امامزاده درست کنند.
این کارشناس مذهبی ضمن اظهار تأسف از خسارتی که با نوشتن این پیام‌ها به اموال موقوفه وارد می‌شد، خاطرنشان کرد: نگرشی که با شیوع این رفتار ضد فرهنگی در مردم پدیدار شد، ضربه سنگینی بر بدنه دین بود.
حجت‌الاسلام مهدوی با یادآوری اینکه برخی پا را از این فراتر گذاشته و به دیگران توصیه می‌کردند نوشته‌های خود را در خانه‌های مردم توزیع کنند، افزود: باگذشت این سال‌ها، روش کار در سوءاستفاده از باورهای اعتقادی مردم به‌روز شده و پیام‌های کاغذی جای خود را به پیامک‌ها و پست‌های مجازی داده است.
ندا صالحی از افرادی است که این پیام‌ها را دریافت کرده است.
او می‌گوید: اوایل به توصیه‌های این پیام‌ها عمل می‌کردم، آن ذکرهای خاص را می‌خواندم و به تعدادی که در پیام درخواست شده بود ارسال می‌کردم، اما انگار این زنجیره پایانی نداشت.
وی افزود: یک‌بار سعی کردم آیه‌ای را که به‌عنوان آیه ۲۹ سوره فاطر برایم ارسال‌شده بود، در قرآن مجید پیدا کنم تا ببینم این پیامی که می‌گوید این آیه را سه بار بخوان و برای سه نفر بفرست تا خبر خوبی بشنوی صحت دارد یا خیر، جالب این بود که چنین آیه‌ای در سوره فاطر وجود نداشت!
مصطفی تیموریان کارشناس اجتماعی هم بابیان اینکه بسیاری از این پیام‌ها سندیت تاریخی و علمی ندارد، گفت: یکی از پیام‌های رایج در چند ماه اخیر، پیامک طواف ماه دور کعبه است که در آن از خواننده خواسته‌شده پیام را پس از خواندن به ۹ نفر ارسال کند تا معجزه الهی نصیبش شود.
وی تأکید کرد: این پیام ازجمله مواردی است که علم نجوم آن را رد کرده است و این شایعه‌سازی‌ها صرفاً نوعی ترویج خرافه، به انحراف کشاندن اعتقادات اسلامی و سرکار گذاشتن افرادی است که به هر دلیلی در کسب نیازهایشان موفق نبوده‌اند.
این جامعه‌شناس افزود: این پیام‌ها، خوراک مناسب فکری برای افرادی است که توانایی برآورده کردن نیازها و خواسته‌هایشان را ازلحاظ اقتصادی و اجتماعی ندارند و متأسفانه همین‌ها هستند که با ارسال این پیام‌ها می‌خواهند در دنیای واقعی به آرزوهای خود دست یابند.
از طرفی، برخی پیام‌هایی که با ظاهر دینی در فضای مجازی به‌صورت بسیار وسیع منتشر می‌شود، بعد از مدتی با دلایل محکم علمی و اسناد معتبر تکذیب می‌شود و نوعی سرخوردگی در مخاطب ایجاد می‌کند.
 نمونه‌ای از این پیام‌ها:
خانم سونیا ویلیامز یک فضانورد هندی الاصل آمریکایی‌تبار است. او پس از بازگشت از آخرین سفر خود در سال ۲۰۱۴ از ایستگاه فضایی ناسا به دین اسلام و مذهب برحق تشییع رو آورد. دلیل این تصمیم را از این خانم سؤال کردند.
او گفت: در مدت حضورم در ایستگاه ناسا، زمین را در تاریکی مطلق می‌دیدم. ولی ۸ نقطه از زمین همیشه نورانی بود و دیگر اینکه مدام در آسمان بدون کوچک‌ترین فرکانسی، صدای اذان می‌آمد. وقتی به زمین برگشتم موقعیت جغرافیایی ۸ نقطه نورانی را با دقیق‌ترین دستگاهای مکان‌یاب بررسی کردم و آن نقطه‌های نورانی عبارت بود از مکه، مدینه، قبرستان بقیع، کربلا، سامرا، کاظمین، نجف، مشهد.
من هیچ راهی جز فرود آوردن سر تعظیم و تسلیم در مقابل اسلام و شیعه نداشتم.
این متن مدت‌ها در فضای مجازی دست‌به‌دست چرخید، ولی چندی پیش مشخص شد:
خانم ویلیامز سال ۲۰۱۲ از آخرین مأموریت خود از ایستگاه فضایی بازگشته و هیچ شاهدی دال بر اینکه خانم ویلیامز در سفر فضایی با معجزه خاصی مواجه شده یا مسلمان شده باشد وجود ندارد. او همچنان با همان افکار پیشین به زندگی کاری و خصوصی خود ادامه می‌دهد.
موردی دیگر ازاین‌دست، داستان شیشه‌ای بودن مورچه‌هاست: تعدادی از دانشمندان جمع شدند تا با تحقیق در متن قرآن، خطا و اشتباهی در آن بیابند و به‌این‌ترتیب قرآن را رد کنند. بسیار در متن قرآن و کلمات آن دقت کردند تا اینکه به این آیه رسیدند که در مورد داستان حضرت سلیمان است که وقتی مورچه‌ای لشکر حضرت سلیمان را می‌بیند به سایر مورچه‌ها می‌گوید به لانه‌های خود بروید تا سلیمان و لشکرش شمارا پایمال نکنند درحالی‌که نمی‌فهمند.
(لایحطمنکم)
درحالی‌که این کلمه با مصدر (تحطیم = خرد شدن شیشه) در زبان عربی فقط در مورد شیشه به کار می‌رود، اما مورچه‌ها آن را درباره خود به‌کاربرده‌اند.
پس این اشکالی است که می‌توان به متن قرآن گرفت. بعدازآن یک دانشمند استرالیایی در تحقیقات علمی خود کشف کرد که بیش از ۷۵ درصد از غشای خارجی بدن مورچه‌ها را شیشه تشکیل می‌دهد و با کشف این معجزه‌ی قرآن بلافاصله به اسلام ایمان آورد و مسلمان شدنش را اعلام کرد.

انتشار دهید به‌افتخار اسلام.
شاید شما هم از افرادی بودید که به‌محض خواندن این پیام به‌افتخار دین آن را انتشار دادید، ولی ۶ ماه از انتشار وسیع این پیام نگذشته بود که تحقیقات علمی دیگری دراین‌باره در اختیار کاربران فضای مجازی قرار گرفت به این شرح که:
مورچه‌ها از شاخه بندپایان و از رده حشرات هستند، اسکلت داخلی ندارند و بدن آن‌ها توسط اسکلت خارجی‌شکل داده‌شده و محافظت می‌شود. اسکلت خارجی بندپایان از پلیمرهایی به نام کیتین درزمینهٔ ای از ماده‌ای سیلک مانند و نوعی پروتئین به نام رزیلین قرارگرفته است. همچنین در اسکلت خارجی برخی از بندپایان ترکیباتی مانند کربنات کلسیم وجود دارد. ترکیبات کلسیمی در سنگ‌ها، پوسته حلزون و صدف‌ها و پوسته تخم پرندگان وجود دارد و در اسکلت خارجی هیچ بندپایی شیشه نیست.
به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، انتشار وسیع این موارد به اسم اسلام، آیه قرآن، روایات پیامبر و اهل‌بیت (ع) و پس از مدتی انتشار تکذیبیه‌های آن در حجمی وسیع‌تر، در کنار درخواست از کاربران به ارسال آیه‌های قرآن و روایات ائمه اطهار (ع) و امیدوار نگه‌داشتن آن‌ها به روی دادن معجزه پس‌ازاین ارسال‌ها، حربه‌ای است که استکبار برای دور کردن آرام‌آرام مردم از ارزش‌ها و مقدسات دینی به کار بسته است.
معصومه خرم کارشناس مذهبی می‌گوید: دشمنان با ابزارهای فریبنده جدید، بدون توسل به روش‌های خشن، با انتشار پیام‌هایی ازاین‌دست، باورهای دینی میان مسلمانان را تضعیف می‌کنند.
وی تأکید کرد: همان‌گونه که اسلام، تأمل و بررسی در معارف دینی را تکلیف هر مسلمان قرار داده، در مسائلی که به اسم دین ترویج می‌شود هم باید همین‌گونه عمل کنیم تا پیش از حصول از صحت، از ترویج و انتشار آن خودداری کنیم.
این کارشناس با تأکید بر لزوم هوشیاری و بی‌اعتنایی مردم به پیام‌هایی ازاین‌دست، اضافه کرد: زنجیره‌ای که سعی دارند شما قطع کننده آن نباشید، زنجیره رسیدن به معجزه نیست، بلکه زنجیره‌ای است که سعی دارد با توسل به نام بزرگواران دینی، ترویج باورهای خرافی و درنهایت، سست کردن باورهای دینی را قطع نکند.
پس بیایید با پناه بردن به مسیر درست درک مفاهیم و اهداف آیات و روایات دینی، با مراجعه به مرجع مستند و مطمئن این روایات، اشاعه دهنده آنچه واقعی نیست نباشیم.
با شک کردن به نیت خیر سازندگان و انتشاردهندگان این‌گونه پیام‌ها و پست‌ها در فضای مجازی، به خود یادآور شویم که نور معرفت، نه با ذکر صوفیانه و وِرد مرتاضان، بر دل می‌تابد و نه دین مبین اسلام به این‌گونه ترفندها نیازمند است چراکه این دین الهی نورِ نور است و دل‌ها بی‌واسطه به‌سوی معرفت آن می‌شتابد.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول