نفوذ به خانه‌های قربانیان از طریق پیام‌رسان‌های موبایلی

به گزارش «وبلاگ‌نیوز» و به نقل از تسنیم، سردار کمال هادیان فر در نشست بین‌المللی جرائم سایبری در دنیای به‌هم‌پیوسته با اشاره به تغییرات و تحولات بنیادین در سبک زندگی انسان‌ها و روابط فی‌مابین آن‌ها به دنبال ظهور ارتباطات نوین جهانی اظهار داشت: اینترنت طی سال‌های اخیر رشد چشمگیری داشته به‌طوری‌که بر اساس گزارش‌های موجود در حال حاضر بیش از ۲٫۷ میلیارد نفر از جمعیت جهان آنلاین هستند و بررسی‌ها نشان می‌دهد که کاربران اینترنتی تا سال ۲۰۱۸ به حدود ۳٫۶ میلیارد نفر برسند و این بدان معناست که ۴۸ درصد از جمعیت جهان به‌واسطه آنلاین بودنشان می‌توانند ازجمله قربانیان جرائم اینترنتی باشند.
رئیس پلیس فتا ادامه داد: آمارها و گزارش‌های جهانی بیانگر آن است که در سال ۲۰۱۸ ترافیک جهانی اینترنت تقریباً به‌طور مساوی میان کامپیوترهای شخصی و سایر گجت ها همچون تبلت ها، فبلت ها، دوربین و حتی لوازم‌خانگی هوشمند تقسیم خواهد شد و تا سال ۲۰۱۸ تقریباً به‌اندازه همه انسان‌های روی کره زمین ارتباطات بین دستگاهی وجود خواهد داشت.
ضرر مالی دو تریلیون دلاری براثر حملات سایبری تا سال ۲۰۱۹
وی بابیان اینکه پیش‌بینی‌های یک دهه قبل مبنی بر پیدایش سونامی دیتا امروز محقق شده است، گفت: امروز سازمان‌های معتبر جهانی پیش‌بینی می‌کنند که در سال ۲۰۱۹ جرائم و حملات سایبری و سرقت اطلاعات ضرری معادل دو تریلیون دلار به اقتصاد جهانی وارد می‌کند.
سردار هادیان فر با اشاره به فرصت‌ها و تهدیدات همزمان تکنولوژی و فناوری گفت: دانشمندان معتقدند تکامل هر تکنولوژی و فناوری نیازمند دوره زمانی ۱۰ تا ۱۵ ساله است و این زمان بستر سوءاستفاده مجرمین از این تکنولوژی را فراهم می‌کند.
رئیس پلیس فتا با اشاره به تکامل اقدامات مجرمانه در طول تاریخ بشر افزود: باید اذعان داشت که تفکر بشر در طول ۲ هزار سال اخیر تغییر نکرده بلکه ابزار مجرمانه آن تغییر کرده است چراکه مجرمین درگذشته با جسته‌های بزرگ و مغزهای کوچک و البته با سلاح‌های خشن مبادرت به وقوع جرم کرده ولی امروز شاهد مجرمانی با جثه‌های کوچک و مغزهای بزرگ هستیم که سلاح آن‌ها اپلیکیشن ها و ابزار پیشرفته است که به‌مراتب خطرناک‌تر از انسان‌های گذشته است.
وی ادامه داد: آمارهای منتشرشده سازمان اینترپل نشان می‌دهد که در هر ۱۲ ثانیه یک نفر قربانی جرائم سایبری می‌شود و این آمار روزبه‌روز در حال افزایش است.
هادیان فر افزود: در سال جاری کشورها، سازمان‌ها و شرکت‌ها به‌طور میانگین ۱۲۲ حمله سایبری موفق را تجربه کردند و گزارش‌های دفتر مقابله با جرائم سازمان‌یافته و مواد مخدر نشان می‌دهد که بیشترین انگیزه مجرمان سایبری در سرتاسر دنیا مباحث مالی و کسب درآمد نامشروع بوده است.
درآمد نامشروع ۳۸۸ میلیارد دلاری مجرمان اینترنتی در سال ۲۰۱۳
رئیس پلیس فتا ادامه داد: همچنین گزارش‌های موجود حاکی از آن است که در سال ۲۰۱۳ مجرمان اینترنتی توانسته‌اند بیش از ۳۸۸ میلیارد دلار برای خودشان درآمد کسب کنند.
وی با اشاره به پیش‌بینی‌های انجام‌شده خاطرنشان کرد: دفتر مذکور در پیش‌بینی‌های انجام‌شده تصریح کرده است که در سال ۲۰۱۶ بیش از ۸۰ درصد جرائم سایبری از یک فرایند سازمان‌دهی شده سرچشمه می‌گیرد و بازارهای سیاه جرائم در چرخه خلق بدافزار، نفوذ به کامپیوترها، مدیریت بات نت و جمع‌آوری عمده اطلاعات شخصی و مالی صورت پذیرد.
هادیان فر با اشاره به نرخ قربانی شدن افراد آنلاین گفت: نرخ قربانی شدن کاربران آنلاین از طریق کلاه‌برداری، کارت‌های اعتباری، فیشینگ، دسترسی غیرمجاز به اطلاعات شخصی و دسترسی به ایمیل و سرقت هویت بین یک تا ۱۷ درصد جمعیت آنلاین برای ۲۱ کشور در نقاط مختلف دنیا متغیر است این در حالی است که نرخ سرقت از منازل دزدی و سرقت اتومبیل برای همین کشورها ۵ درصد است.
سردار هادیان فر با اشاره به فعالیت‌های گروه‌های سازمان‌یافته تروریستی در دنیا خاطرنشان کرد: حمله به سیستم‌های پرداخت الکترونیک، نفوذ به شبکه‌های بانکی، نفوذ هکرها به خانه‌های کاربران با توسعه بی‌رویه پیام‌رسان‌های موبایلی موجب شود تا پاذل تهدیدات در دنیای امروز کامل شود و فضای سایبری و اینترنت به یکی از نگرانی‌ها و تهدیدات مردم در دنیا تبدیل گردد.
رئیس پلیس فتا با تأکید بر لزوم تلاش تمامی کشورها برای مقابله با جرائم سایبری، تأسیس مجتمع مبارزه با جرائم سایبری در کشور سنگاپور را قابل‌تقدیر عنوان کرد و با اشاره به تلاش پلیس ایران در مبارزه با جرائم اظهار داشت: پلیس فتای ایران بر اساس سند راهبردی خود بر محورهایی همچون صیانت از حقوق شهروندان و حفظ سرمایه‌های مادی و معنوی، اسرار کسب‌وکار، مالکیت خصوصی، حریم خصوصی و آزادی‌های مشروع و مشارکت مؤثر در تعامل و همکاری‌های بین‌المللی تأکید دارد. همچنین با توجه به فراملی بودن جرائم این حوزه توانسته است در راستای اهداف سازمان‌های بین‌المللی و معاهدات جهانی اقدامات گسترده‌ای را انجام دهد.
وی در پایان گفت: پلیس سایبری ایران دارای مراکز استاندارد و توانمندی‌های مناسب علمی، فنی و پلیسی و با توان کشف جرائم باقدرت کشف بیش از ۸۰ درصد جرائم سایبری است که در این زمینه تجربیات بسیاری داشته و آماده کمک‌رسانی به سایر کشورها برای راه‌اندازی پلیس‌های سایبری و کشف پرونده‌های مهم است.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول