استقبال ویژه از رسانه ایرانی در فیس بوک

به گزارش «وبلاگ‌نیوز» و به نقل از العالم، باوجود کارشکنی‌ها و اقدامات بسیاری که برای جلوگیری از دسترسی مخاطبان به شبکه خبری العالم صورت گرفته، صفحه این شبکه در فیس‌بوک با استقبال بی‌سابقه و قابل‌توجهی مواجه شده است.
صفحه فیس‌بوک العالم  به رقم ۳ میلیون دنبال کننده رسید که این آمار در میان رسانه‌های ایرانی که در حوزه بین‌الملل فعالیت دارند، آماری قابل‌توجه و بی‌سابقه‌ای به‌حساب می‌آید و این شبکه را در جایگاه تأثیرگذارترین رسانه‌های ایرانی در حوزه بین‌الملل قرار می‌دهد.
دنبال کنندگان صفحه فیس‌بوک العالم اغلب از کشورهای عراق، سوریه، مصر، عربستان، بحرین و کویت هستند.
نکته قابل‌توجه در صفحه فیس‌بوک العالم که این صفحه را نسبت به صفحات رقیبانی همچون صفحه فیس‌بوک شبکه تلویزیونی الجزیره، العربیه، المیادین و بی‌بی‌سی عربی متمایز می‌کند، آمار بالا و قابل‌توجه («Reach» بازدیدکنندگان صفحه) و «Talking about» (تعامل کاربران با صفحه) العالم است.
بازدیدکنندگان صفحه فیس‌بوک العالم (Reach) در حال حاضر ۲۰ میلیون و میزان تعامل کاربران با صفحه العالم “Talking about” بیش از یک‌میلیون است که این آمار نشان می‌دهد کاربران با صفحه فیس‌بوک العالم از طریق «لایک» و «کامنت‌ها» و «شیر کردن» پست‌ها تعامل خوبی دارند که این تعامل در قیاس با شبکه‌های دیگر بالاتر است و این احتمال را که دیگر شبکه‌ها از تبلیغات پولی (fake likes) برای صفحه خود استفاده کرده باشند، قوی‌تر می‌کند.
گفتنی است صفحات العالم در شبکه‌های اجتماعی بارها و به روش‌های مختلفی موردحمله قرارگرفته است، به‌طوری‌که حدود دو ماه پیش و همزمان با اوج گرفتن حوادث یمن، صفحه توییتر و یوتیوب العالم توسط هکرهایی از کشور عربستان سعودی وابسته به سازمان اطلاعات آل سعود، موردتهاجم قرار گرفت و هکرها خبرهای دروغین در این صفحات منتشر کردند.
مدیریت یوتیوب دو سال پیش نیز به دلایل نامشخص، صفحه یوتیوب العالم را که نزدیک به ۵۰ هزار دنبال کننده داشت، مسدود کرد به همین دلیل مدیریت چندرسانه‌ای العالم اقدام به ساخت صفحه جدیدی نمود.
از دیگر محدودیت‌ها در شبکه‌های اجتماعی می‌توان به این موضوع اشاره کرد که مدیریت فیس‌بوک اجازه انتشار هیچ‌گونه عکس و تصویری از سید حسن نصرالله دبیر کل حزب‌الله لبنان و سید احمد الموسوی رهبر پیشین آن و دیگر رهبران مقاومت را به العالم نمی‌دهد؛ به‌طوری‌که ضمن حذف این تصاویر از صفحه العالم و دخالت در حریم خصوصی شبکه با نامه‌هایی هشداردهنده عنوان می‌کند که این تصاویر باسیاست‌های فیس‌بوک مغایرت دارد و در صورت تکرار انتشار این تصاویر، صفحه العالم را به‌طور کامل مسدود خواهد کرد.
سیاست‌های عجیب فیس‌بوک در قبال العالم به این نقطه ختم نمی‌شود بلکه حتی اجازه انتشار هرگونه مطلبی علیه رژیم صهیونیستی را نیز به شبکه العالم نداده و طی نامه‌هایی صریحاً پست‌های علیه رژیم صهیونیستی را مخالف با قوانین خود عنوان نموده و حتی به مدت چند ساعت اجازه انتشار مطالب در فیس‌بوک العالم را نداد. لذا فیس‌بوک با اتخاذ این سیاست و هشدارهای تهدیدآمیز عملاً اجازه نشر هرگونه مطالب ضد صهیونیستی را از العالم گرفت گویی که رژیم صهیونیستی خط قرمز آن‌ها به‌حساب می‌آید که صفحه‌ای همچون العالم که سه میلیون دنبال کننده دارد و ازجمله بهترین صفحات خاورمیانه از جهت تأثیرگذاری شمرده می‌شود، حق نزدیک شدن به این خطوط قرمز را ندارد.
باوجود همه محدودیت‌ها و کارشکنی‌های ذکرشده علیه شبکه‌های اجتماعی العالم، میزان دنبال کنندگان صفحات اجتماعی این شبکه در حال حاضر نزدیک به ۶ میلیون نفر است که بیشترین آن مربوط به صفحه رسمی فیس‌بوک العالم با ۳ میلیون دنبال کننده است.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول