هر توهینی در فضای مجازی شاید آن را به صحنه جرم تبدیل کند

«وبلاگ‌نیوز» و به نقل از گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان ، بارها این جمله تکراری را شنیده‌اید که قبل از استفاده عملی از هر چیز باید فرهنگ بکار بستن آن را داشت. فضای مجازی نیز از این قاعده مستثنا نیست و چه‌بسا جای بسیار برای کار کردن و فرهنگ‌سازی برای استفاده از آن وجود دارد.
هر ابزاری به فراخور حال خود هم امکانات مثبت و هم منفی دارد. این روزها که فضای مجازی و صفحات اجتماعی راهی برای ارتباط بیشتر و سریع‌تر شده‌اند اخبار در عرض چند دقیقه جهانی می‌شوند. اما این اخبار، نظرات، عکس‌ها و پست‌ها همیشه مطابق میل افراد مختلف نیست و گاهی بعضی افراد به سبب نارضایتی و یا مخالفت با آن از باب توهین وافترا به صاحب همان صفحه وارد می‌شوند.بعدازاین موضوع انگار ماجرا شروع‌شده پست در جواب پست به قولی موشک علیه موشک ردوبدل می‌شود. گاهی به اول ماجرا که برمی‌گردیم متوجه بی‌اهمیت بودن موضوع  می‌شویم.دشنام و فحاشی، از جریان‌های همیشگی جوامع بوده و از طریق مطبوعات و رسانه‌های جمعی، به‌خصوص اینترنت، نشانگر فرهنگ منحط یک جامعه است.
ازآنجایی‌که محیط سایبر، محیطی مخفی، آزاد و نامحدود است، احتیاج به نظم دارد و اگر خلاف این باشد، هر صفحه از این محیطمی‌تواند تبدیل به صحنه جرم و آشفتگی شود.
احتمالاً خیلی از افرادی که در فضای مجازی به توهین و رعایت نکردن ادب و از آن‌طرف فردی که مورد اهانت قرارگرفته ندانند که این موضوع از طریق مجاری قانونی قابل‌پیگیری است.
از دیدگاه جرم شناختی، توهین در فضای مجازی قابل قیاس با توهین سنتی نیست؛ زیرا در توهین سنتی ممکن است فرد در مقابل عده‌ای محدود مورد اهانت واقع شود؛ اما آسیب ناشی از توهین رایانه‌ای به‌مراتب بیشتر از توهین سنتی است. شاید بتوان در توهین سنتی اعاده حیثیت نمود؛ اما در توهین مدرن که وسعتی به‌کل دنیا دارد، اعاده حیثیت بسیار مشکل و غالباً غیرممکن است و به همین جهت، نیاز به‌شدت عمل بیشتری دارد.
ازآنجاکه پدیده جرائم رایانه‌ای مرز نمی‌شناسد همچنین به دلیل ویژگی‌های خاص جرائم رایانه‌ای (گستردگی، فراوانی، وقوع آسان، تنوع و…)، اهمیت توهین در فضای مجازی به‌عنوان جرمی مطلق که در تحقق آن باید اظهار اهانت‌آمیز از طریق رایانه صورت گیرد و مخاطب توهین، فردی حقیقی، زنده و معین باشد، نمایان می‌شود. بر این اساس، می‌توان طبق ماده «۱۶» قانون جرائم رایانه‌ای، این عمل را جرم دانسته و مرتکب را در محل وقوع نتیجه، محاکمه و مجازات نمود.
رئیس کمیسیون عالی محتوا در مرکز ملی فضای مجازی مهندس محمدرضا کشاورزی گفت: فضای مجازی به علت سازوکار خود مانند سرعت زیاد تبادل اطلاعات ازیک‌طرف دارای حسن است و از طرف دیگر برخلاف دنیای فیزیکی در صورت اهانت به افراد درزمانی کوتاه شاید میلیون‌ها نفر متوجه شوند .
کشاورزی ادامه داد: بنابراین مثل جامعه واقعی فردی که در فضای مجازی مورد توهین قرارگرفته است حق شکایت دارد اما قوانین ما در مورد فضای مجازی بسیار محدود است. با قوانین ناکافی مثل قانون‌های جرائم رایانه‌ای نظارت بر این مسئله ممکن است سخت باشد و علی‌القاعده یک هماهنگی مؤثر بین سه قوه را می‌طلبد تا این قوانین به‌روزتر باشند.
چنین اقداماتی می‌تواند هم مثمر ثمر باشد و هم امیدوارکننده تا در زمانه‌ای که وسایل ارتباطی و شبکه‌های اجتماعی که کار را برای ردوبدل کردن هرگونه اطلاعات ولو اطلاعات غلط آسان کرده‌اند،کارآمد باشند.
در پایان باید گفت: چه خوب است انسان گفتاری مؤدبانه داشته باشد و زبانش را به سخنان زشت آلوده نسازد. مردم در ادای کلمات، متفاوت‌اند، برخی به‌قدری مؤدبانه سخن می‌گویند که دیگران را تحت تأثیر قرار می‌دهند و در مقابل، عده‌ای جانب ادب را رعایت نکرده و ازاین‌رو، در موارد بسیاری باعث توهین به دیگران نیز می‌شوند.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول