ورود بی هدف به فضای مجازی تهدیدی برای جوانان است

«وبلاگ‌نیوز» و به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه اولویت این وزارتخانه مطالبات مردم است و هرکس در هر جایگاهی به این فناوری نیاز دارد گفت: سامان‌دهی زیرساخت‌ها با اجرای پروژه‌هایی انجام‌شده است که نتیجه این پروژه‌ها طی دو سال گذشته افزایش ۴ برابری پهنای باند و همچنین تولید محتوای داخلی و اپلیکیشن های داخلی بوده است.
واعظی در رابطه با تکمیل شبکه ملی اطلاعات خاطرنشان کرد: تمام فعالیت‌ها و برنامه‌های انجام‌شده در راستای تحقق هدف شبکه ملی اطلاعات است و این برنامه‌ها برای این است که مردم بتوانند با سرعت‌بالا کارهای خود را انجام دهند.
وی بابیان اینکه ۱۱ سال از زمان مطرح‌شدن شبکه ملی اطلاعات می‌گذرد گفت:این شبکه یکی از موارد پیوست رهبری برای تشکیل شورای عالی فضای مجازی است و دولت نیز این هدف را در دستور کار خود قرار داده است.
وی درباره پیشرفت شبکه ملی اطلاعات افزود: وزارت ارتباطات با جبران عقب‌افتادگی‌ها، ایجاد زیرساخت‌ها، افزایش امنیت و انتقال آدرس‌دهی به داخل ایران توانسته این طرح را برای پیشرفت سایر وزارتخانه‌ها، بخش خصوصی، دانشگاه‌ها و سایر حوزه‌ها محقق کند.
واعظی در رابطه با اپراتور چهارم و نحوه فعالیت آن گفت: اپراتور ایرانیان نت ابتدا فیبر نوری را به کسب‌وکار و دانشگاه‌ها و منازل می‌برد و با کامل شدن این اپراتور می‌توان گفت مردم با این شبکه فیبری می‌توانند فعالیت‌های کامل در دنیای ارتباطات داشته باشند.
محمود واعظی در مورداجرای طرح فیلترینگ هوشمند افزود: کسانی که علاقه‌مند به استفاده از سایت‌های علمی خارجی هستند ممکن است با سایت‌هایی برخورد کنند که ۹۰ درصد محتوای آن مفید و اخلاقی باشد و تنها ۱۰ درصد آن را محتوای غیراخلاقی و مغایر فرهنگ ما تشکیل دهد، حال اگر کل این سایت‌ها مسدود شود مردم از اطلاعات مفید این سایت‌ها محروم می‌شوند و اگر باز باشد محتوای غیراخلاقی آن در اختیار کاربر قرار می‌گیرد. به این منظور بحث فیلترینگ هوشمند اجرایی خواهد شد تا امثال آن سایت‌ها باز باشند اما محتوای غیراخلاقی آن‌ها در دسترس نباشد.
وی افزود: فاز اول طرح فیلترینگ هوشمند اجرایی شده و فاز دوم آن در حال اجراست و تا پایان سال جاری این طرح اجرایی خواهد شد.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در رابطه با فعالیت جوانان در شبکه‌های اجتماعی خاطرنشان کرد: عرصه فضای مجازی هم فرصت است هم تهدید، اگر خوب استفاده کنیم می‌توانیم اطلاعات خود را ارتقا بخشیم و جلوی تهدیدهای آن را بگیریم. باید در نظر داشت، فضای مجازی یک دنیای جدید است و اگر بدون هدف وارد شویم هیچ‌چیز عایدمان نمی‌شود و عمر خود را تلف‌کرده‌ایم اما اگر باهدف وارد شویم می‌توانیم به مقصود خود برسیم.
وی ادامه داد: فضای مجازی، فضای کشف است و هرکدام از ما زندگی خصوصی داریم و دوست نداریم اطلاعات آن فاش شود، بر این اساس نیازی به واردکردن تمام اطلاعات شخصی و وضعیت خود نداریم. همچنین برخی از نرم‌افزارها دارای سرورهای خارجی هستند که ما به دلیل احترام به مردم آن‌ها را آزاد گذاشته‌ایم اما از دانشگاهیان خواهش می‌کنیم با ساخت نرم‌افزاری در داخل کشور معضلات امنیتی این نرم‌افزارها را حل کنند.
واعظی در ادامه صحبت‌های خود به موضوع عدالت ارتباطی پرداخت و گفت: از اهداف دولت خدمت‌رسانی به مناطق محروم، روستاها و مناطق مرزی است که با محقق شدن این هدف در پایان سال جاری ارتباط تلفنی در روستاهای بالای ۵ خانوار کامل می‌شود و همچنین به ۲۵ هزار روستای دیگر اینترنت پرسرعت همراه با خدمات الکترونیکی برای افزایش آگاهی مردم اعطا می‌شود.
محمود واعظی در پایان با اشاره به افتتاح طرح‌های ماهواره‌ایران خاطرنشان کرد: طرح‌های ماهواره‌ای، این امکان را به وجود می‌آورد که در دورافتاده‌ترین نقطه کشور که حتی امکان عبور فیبر و یا ارسال امواج رادیویی وجود ندارد به این سرویس متصل شد و در مواقع بحران بلافاصله در کوتاه‌ترین زمان این ارتباط برقرار می‌شود، همچنین این امکان را می‌دهد که در سکوهای نفتی، کشتی‌ها، قطار و هواپیما به ماهواره وصل باشید و از ارتباط استفاده کنید.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول