نقش آموزش‌و‌پرورش در تبدیل تهدیدات فضای مجازی به فرصت

گزارش «وبلاگ‌نیوز» محمد طوافی در تسنیم نوشت: طی سال‌های اخیر همواره از تهدیدات فضای مجازی برای دانش آموزان به‌ویژه نوجوانان صحبت شده است اما مسئولان آموزش‌وپرورش در تلاش هستند تا در برابر این عرصه رویکرد مقابله‌ای نداشته باشند و از فرصت‌های موجود استفاده کنند.

فضای مجازی این روزها سهم پررنگی در زندگی روزمره مردم به خود اختصاص داده است. سهمی که در صورت عدم مدیریت می‌تواند به یک عامل مخل فرهنگ و رفتار اجتماعی تبدیل شود، اما در کنار این تهدیدات فرصت‌هایی نیز برای بست و گسترش اندیشه‌های انقلاب اسلامی در قالب فضای مجازی فراهم است.

اولین گام در اجرای علم مدیریت، تبدیل تهدید به فرصت است و فضای مجازی که در ابتدای امر به‌عنوان یک تهدید سایبری شناخته شد نیازمند مدیریت صحیح از سوی مدیران ارشد و مسئولان کشوری است. رهبر معظم انقلاب اسلامی به‌عنوان عالی‌ترین مقام نظارتی کشور به‌خوبی این مسئله را در سخنان اخیر خود ذکر کردند.

ایشان در دیدار رئیس‌جمهور و اعضای شورای عالی فضای مجازی با تبیین نقشه راه فضای مجازی و تهدیدات موجود در این مسیر تأکید کردند: «باید با استفاده از توانایی‌ها و استعدادهای جوان کشور و با سیاست‌گذاری صحیح و اقدامات سنجیده و هماهنگ و بدون از دست دادن زمان به سمت خروج از حالت انفعال در عرصه‌ی فضای مجازی، و حضور فعال و تأثیرگذار و تولید محتوای اسلامی متقن و جذاب حرکت کنیم.»

با نگاهی به عملکرد فضای مجازی به‌ویژه شبکه‌های اجتماعی در سال‌های گذشته و تأثیرات مثبت و منفی آن‌ها بر فرهنگ عمومی، می‌توان دریافت بستر مناسبی برای توسعه فرهنگ و آموزش عمومی فراهم‌شده که در سال‌های گذشته از آن غفلت شده است. وزارت آموزش‌وپرورش به‌عنوان اولین متولی آموزش دانش آموزان و همچنین پرورش استعدادهای آن‌ها در دو سال گذشته به‌صورت جدی مسئله بهره بردای از فضای مجازی را در دستور کار قرار داده است.

حمیدرضا کفاش معاون پرورشی وزارت آموزش‌وپرورش چندی پیش از تلاش این بخش برای راه‌اندازی شبکه اجتماعی ویژه دانش آموزان خبر داد. شبکه‌ای که می‌تواند علاوه بر تأمین نیازهای آموزشی شرایطی را برای ارتقاء استعدادهای دانش آموزان فراهم کند. کفاش از دو برنامه دیگر این وزارتخانه برای بخش فضای مجازی نیز سخن گفت.

به گفته او برنامه‌ای در دست اجرا داریم که هر دانش‌آموز یک وبلاگ، هر تشکل دانش‌آموزی یک سایت و هر مدرسه یک سایت خواهد داشت که به آن‌ها برای حضور فعال در عرصه فضای مجازی کمک می‌کند. برنامه دوم ارائه آموزش به مربیان در حوزه فضای مجازی در سطوح مختلف است و در این راستا توسعه شبکه ملی مدارس ایران «رشد» در حال اجراست.

این سخنان کفاش در کنار تأکیدات وزیر آموزش‌وپرورش در خصوص راه‌اندازی شبکه‌های مجازی برای بهره‌برداری دانش آموزان حکایت از پیش رو بودن این وزارتخانه در عرصه مقابله با تهدیدات فضای مجازی است.

با ترسیم نقشه راه از سوی مقام معظم رهبری و برنامه‌هایی که وزارت آموزش‌وپرورش در دست اجرا دارد، به نظر می‌رسد فرصت استفاده از فضای مجازی در ارتقاء توان بازدارندگی در جنگ نرم  فراهم‌شده است. ادامه این مسیر علاوه بر بازدارندگی، می‌تواند شرایط مناسبی را برای آموزش مجازی و همچنین پرورش استعداد دانش آموزان فراهم کند.
انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول