اعتیاد به فضای مجازی از آسیب های تهدیدگر است

به گزارش «وبلاگ‌نیوز» و به نقل از ایرنا، فرید براتی سده روز پنجشنبه در همایش بررسی آسیب‌های فضا مجازی در اعتیاد به مواد مخدر در مشهد افزود: افزایش و تقویت اعتیاد به مواد مخدر و حتی مشروبات الکلی نیز از آسیب‌های مهم استفاده از شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی است.
وی گفت: در برخی از کشورها، مراکزی برای درمان اجباری ترک اعتیاد به استفاده از شبکه‌های اجتماعی و فضاهای مجازی دایر شده ولی این مهم در کشور ما جدی گرفته نشده و تنها به اعتیاد به مواد مخدر توجه می‌شود.
معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی افزود: برخی اشخاص به‌اندازه‌ای به استفاده از شبکه‌های اجتماعی اعتیاد پیداکرده‌اند که اگر اینترنت و تلفن همراه از آنان گرفته شود تهدید به خودکشی می‌کنند.
وی ادامه داد: افرادی که مواقع زیادی از وقت خود را به استفاده از شبکه‌های اجتماعی اختصاص می‌دهند ممکن است از این طریق و تحت تأثیر دوستان به سمت مواد مخدر صنعتی و روان‌گردان روی‌آورند.
دکتر براتی گفت: بر اساس تحقیقات انجام‌شده در برخی کشورهای آسیایی استفاده مفرط از شبکه‌های اجتماعی منجر به افزایش پنج برابر مصرف سیگار، سه برابری مشروبات و مواد مخدر در افراد شده است.
وی افزود: فضاهای مجازی و شبکه‌های اجتماعی یکی از بخش‌های توزیع و فروش مواد مخدر محسوب می‌شوند که آسیب‌های فراوانی به دنبال دارد.
معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی ادامه داد: طریقه تولید مواد مخدر صنعتی و روان‌گردان به‌راحتی از طریق شبکه‌های اینترنتی و با بهره‌گیری از فیلترشکن در اختیار کاربران قرار داده می‌شود.
وی گفت: فضاهای مجازی به‌رغم ویژگی‌های خاص خود سرعت، روزآمدی و تغییر سریع و ناشناختگی علاوه بر تأثیر در افزایش اعتیاد به مواد مخدر سرمنشأ مهم اختلافات خانوادگی و حتی طلاق هم محسوب می‌شوند.
او افزود: بی‌حوصلگی و خستگی ناشی از خودشیفتگی استفاده مفرط از شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی از آسیب‌های مهم آن محسوب می‌شود.
دکتر براتی ادامه داد: ۴۲ میلیون نفر در کشور کاربر اینترنت و ۲۸ میلیون نفر هم تنها عضو شبکه اجتماعی وایبر هستند و ۱۲ میلیون تن را کاربران فعال فیس‌بوک تشکیل می‌دهند.
وی گفت: بر این اساس از هر ۱۰ ایرانی عضو فیس‌بوک هفت نفر با وی.پی.ان و یا فیلترشکن وارد فضای مجازی می‌شوند که این خود آسیب‌های بسیاری به دنبال دارد و میانگین حضور جوانان در شبکه‌های اجتماعی ۹ ساعت در روز است.
مدیرکل آموزش‌وپرورش خراسان رضوی هم در این همایش با اشاره به آسیب‌های اعتیاد اینترنتی و استفاده از فضای مجازی در مردم ازجمله نوجوانان و جوانان گفت: بی‌هویتی، بحران خانوادگی و شخصیتی از آسیب‌های بسیار استفاده مفرط از این فضاهای مجازی است.
سید جواد حسینی افزود: اعتیاد در استفاده از تبلت، تلفن همراه و اینترنت در جامعه ما بسیار افزایش‌یافته و کامنت گذاری و اشتراک در گروه‌های مختلف شبکه‌های اجتماعی به‌نوعی به حرفه برخی اشخاص تبدیل‌شده است.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول