شروط دادستان کل برای ادامه فعالیت شبکه‌های اجتماعی در ایران

به گزارش «وبلاگ‌نیوز» و به نقل از تسنیم، حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی در نشست مشترک پلیس فتا و قضات رسیدگی کننده به پرونده جرائم رایانه‌ای، با تاکید بر پیشرفت‌های فناوری در تولید و تبادل اطلاعات اظهار داشت: امروز شاهدیم که توسعه شگرف فناوری‌های نوین اطلاعاتی به نسبت دیگر اختراعات بشری بی‌نظیر بوده و توانسته در مدت کوتاهی تمام ابعاد زندگی اجتماعی را به شدت تحت تاثیر خود قرار دهد.

دادستان کل کشور با تاکید بر لزوم بهره‌گیری از این فناوری‌های نوین در جهت توسعه‌های اجتماعی گفت: هیچ کس در کشور و نظام ما در این اصل تردید ندارد که باید از این فناوری‌های نوین در جهت علم‌افزایی و تولید استفاده کنیم ولی مدیریت و امنیت و همچنین داشتن دست برتر در این فضای مجازی مسئله‌ای مهم و غیرقابل کتمان است.

رئیسی با اشاره به فرمان مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم اعمال مدیریت واحد در کشور بر سیاست‌های فضای مجازی تاکید کرد: سالم‌سازی فضای مجازی و حفظ امنیت در این فضا از جمله مواردی است که تحقق تولید علم و توسعه اجتماعی در بستر آن انجام می‌شود و اگر حفظ سلامت در این محیط مجازی خدشه‌دار شود قطعا تولید علم و توسعه اجتماعی به سرانجام نخواهد رسید.

لزوم تلاش بیشتر برای راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات

وی با تاکید بر لزوم راه‌اندازی هرچه سریعتر شبکه ملی اطلاعات گفت: مسئولان حوزه‌های زیرساختی و فنی فضای مجازی باید تلاش بیشتری را در جهت راه‌اندازی هر چه سریعتر شبکه ملی اطلاعات کشور انجام دهند چرا که آمار جرائم سایبری دنیا نشان می‌دهد که در هر ۱۲ تا ۱۵ ثانیه یک نفر قربانی جرائم این فضا می‌شود.

دادستان کل کشور با تاکید بر لزوم توجه جدی مسئولان توسعه زیرساخت‌های اطلاعاتی کشور به موضوع امنیت در فضای مجازی اشاره کرد و گفت: باید توجه داشت که هر نوع توسعه  زیرساخت در این فضا بدون توجه و نگاه به مسئله امنیت، شیرینی بهره‌مندی از این امکانات را به تلخی بدل خواهد کرد.

رئیسی تاکید کرد: دسترسی سریع و آسان به اطلاعات گرچه امر پسندیده‌ای است اما این دسترسی سریع و‌ آسان باید همراه با حفظ امنیت کاربران در این فضا باشد.

وی اولین مسئول حفظ امنیت کاربران را، مسئولان توسعه زیرساخت‌های فضای مجازی در وزارت ارتباطات دانست و گفت: توسعه زیرساخت‌ها باید به صورت پیشگیرانه و با توجه به تامین امنیت کاربران در این فضا اتفاق بیفتد و پلیس و سایر دستگاه‌های نظارتی نیز وظیفه دارند تا این فضا را در جهت حفظ امنیت و حریم خصوصی کامل کاربران نظارت کند تا با جرائم احتمالی و مجرمانه فعال در این فضا برخورد کند.

دادستان کل کشور نفوذ شبکه‌های بانکی را یکی از دغدغه‌های دنیای امروز در فضای مجازی دانست و افزود: مسئله پولشویی، قاچاق کالا و مواد مخدر، ورود غیرمجاز به حریم خصوصی و همچنین فضای ناسالم از سوی کاربران فضای مجازی در دنیا و برای مبارزه با این معضلات، تلاش فراگیر جهانی الزامی است.

شروط دادستان کل کشور برای ادامه فعالیت شبکه‌های اجتماعی در ایران

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به مقررات و ضوابط تمامی کشورها در فعالیت شبکه‌های اجتماعی گفت: همانطور که تمامی کشورهای دنیا مقررات و ضوابط خاصی را مبتنی بر هنجارهای خود برای فعالیت شبکه‌های اجتماعی در آن کشورها در نظر گرفته‌اند، شبکه‌های اجتماعی در فضای مجازی کشورمان نیز می‌بایست برای ادامه فعالیت خود در کشور به مقررات نظام اسلامی ایران پایبند باشند.

دادستان کل کشور با اشاره به فیلتر شدن برخی شبکه‌های اجتماعی فعال دنیا در برخی از کشورهای غربی ادامه داد: منطق حکم می‌کند اجازه داده نشود هرگونه فعالیت در شبکه‌های اجتماعی سایبری باعث خدشه‌دار شدن امنیت اجتماعی و اخلاقی جوامع شود و از این رو شاهدیم که در اخبار دنیا، برخی از کشورها آزادانه عنوان می‌کنند که برخی شبکه‌های اجتماعی برای ادامه فعالیت خود می‌بایست سرورهای خود را به داخل مرزهای آنها منتقل کرده تا بتوانند اقدامات کنترلی بر فعالیت آنها را انجام دهند و در تمام دنیا هیچ دولت و یا کشوری را نمی‌توان یافت که اجازه دهد شبکه‌های اجتماعی در فضای سایبری به صورت کاملا آزاد و بدون قید و شرط فعالیت کنند.

رئیسی خاطر نشان کرد: لذا تداوم حضور شبکه‌های اجتماعی در فضای مجازی ایران اسلامی در گرو پایبندی آنها به مقررات نظام اسلامی ماست و در غیر این صورت حتما از تداوم فعالیت آنها جلوگیری خواهد شد.

وی در ادامه از مسئولان کنترل و مدیریت فضای مجازی کشور خواست تا تلاش مضاعفی را در برابر هجوم رخ داده در این فضا به باورهای مردم، اخلاق، امنیت و سلامت اجتماعی انجام دهند.

هشدار دادستانی به توسعه پهنای باند اینترنت کشور

دادستان کل کشور در بخش دیگری از سخنانش با مشابه دانستن افزایش پهنای باند اینترنت کشور با احداث بزرگراه گفت: فراهم کردن پهنای باند بیشتر و توسعه در این فضا به مثابه احداث اتوبانی است که با توجه به مقررات هر کشور باید قوانین و مقرراتی را برای استفاده کنندگان از این بزرگراه در نظر گرفت چرا که با فراهم کردن سرعت تردد بیشتر در این بزرگراه نمی‌توانیم اجازه دهیم هر کس با هر شکل، هر سرعت و در هر جهت وارد این اتوبان شده و از آن استفاده کند.

وی تاکید کرد: از این رو باید توسعه زیرساخت‌های فضای مجازی همراه با تمهیدات پیشگیرانه باشد.

در برابر کوچکترین تخلف انتخاباتی در فضای مجازی اغماض نمی‌شود

رئیسی در آخرین بحث خود در این نشست به موضوع انتخابات پیش رو پرداخت و با تاکید بر ۴ اصل اخلاقمداری، قانونمداری، مشارکت عمومی و فضای رقابتی در انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، گفت: حجم استفاده از فضای مجازی در تبلیغات انتخاباتی کاندیداها موضوعی پذیرفته شده است ولی در عین حال باید توجه داشت که ما در برابر کوچکترین تخلف رخ داده در این فضا و هرگونه اقدام برای تحت تاثیر قرار دادن انتخابات پیش رو کمترین اغماضی نخواهیم کرد و با هرگونه وقوع جرم در فضای مجازی بویژه در ایام انتخابات به شدت برخورد می‌کنیم.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول