باید حوزه پیام‌رسان و رسانه را تفکیک کنیم

  • محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات:

به نظر من نیاز است ما در سیاست‌های رسانه‌ای خودمان تجدید نظر کنیم. در زمینه استفاده از پیام رسان‌های داخلی باید فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی صورت بگیرد که استفاده از این پیام رسان‌ها با توجه به زیرساخت‌هایی که در کشور ایجاد شده چه مزیت‌هایی برای کاربران به‌دنبال دارد، چرا که اعتقاد شخصی بنده در موضوع رسانه، این است که رسانه‌ها باید آزادی عملی بیشتری داشته باشند.

یکی از نکات منفی تلگرام هم همین موضوع است. ما همه مردم کشور را جمع کرده‌ایم در فضای بسته و همه کسانی هم که می‌خواهند با مردم صحبت کنند را به این فضا آورده‌ایم اما افکار جهانی تحت تأثیر تلگرام نیست، چرا که محیطش بسته است و همه مردم دنیا هم عضو آن نیستند. اما افکار جهانی تحت تأثیر اتفاقاتی که در توئیتر رخ می دهد، هستند. به اعتقاد من شیوه و سیاست رسانه ای ما نیاز به بازنگری دارد. البته وزارت ارتباطات متولی سیاستگذاری رسانه‌ای نیست به همین خاطر هم می گویم نظر شخصی من این است.

چون محدودیت رسانه‌ای داریم این پلتفورم پیام رسان تبدیل به پلتفورم رسانه‌ای شده است. این در حالی است که این دو مقوله از یکدیگر جدا هستند و به همین علت در هیچ جای دنیا به این شدت به یک پیام رسان توجه نمی شود.

طبیعتاً ما خدمات دولت الکترونیک، پرداخت بانکی و… را نمی‌توانیم روی یک پیام‌رسان خارجی ببریم. اما بحث رسانه کمی متفاوت است. اگر قرار باشد تنها پیام رسان کار رساندن پیام ساده را انجام بدهد باید گفت پیام‌رسان‌های داخلی ما این ظرفیت را دارند و این کار خیلی پیچیده‌ای نیست. اما وقتی انتظار دارید یک پیام رسان تبدیل به رسانه‌ای شود که با گذاشتن یک مطلب در یک لحظه 500 هزار نفر آن را ببینند این قطعاً حوزه کاری‌اش رسانه است.

توجه به این نکته بسیار اهمیت دارد که حوزه پیام رسان و رسانه را باید تفکیک و مشخص شود به نوعی که عرصه پیام‌رسان باید داخلی باشد و عرصه رسانه بین‌المللی که ما هم در آن حضور مؤثر داشته باشیم که با توجه به این نکات می‌توانیم منطقی به نتیجه برسیم.

توجه داشته باشید در ایران به‌دلیل محدودیت برخی شبکه‌های اجتماعی، مفهوم پیام‌رسان و رسانه یکی شده است. در این شرایط اگر سؤال شود که آیا می‌شود جایگزینی برای تلگرام داشت بنده می‌گویم در بخش پیام رسان بله، اما در خصوص رسانه باید گفت در صورتی امکان جایگزینی یک پیام رسان داخلی به جای تلگرام امکان پذیر است که در لایه رسانه به جنبه‌های بین‌المللی آن هم نگاه شود.

تلگرام امروز به یک رسانه تبدیل شده و به هیچ وجه بحث‌های پیام‌رسانی آن مورد توجه نیست. کارکرد تفاوت را هم اگر می‌خواهید ببینید. واتس اپ یک پیام‌رسان است اما تلگرام در مقابل آن یک رسانه است.

/روزنامه ایران/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول