چند آمار معتبر از اینستاگرام ایرانی‌ها

شرکت پایشگر یکی از چند سامانه‌ای است که روی تحلیل داده‌های شبکه‌های اجتماعی مختلف فعالیت دارد. بر اساس بررسی کاربران برتر اینستاگرام در دپارتمان تحلیل داده این شرکت بخش قابل توجهی از کاربران برتر اینستاگرام را سلبریتی‌ها و صفحات سرگرمی تشکیل می‌دهند. توزیع کاربران برتر اینستاگرام در ایران به شکل زیر است:

بر طبق این آمارها 35 درصد از کل این صفحات از ابزار تبلیغات استفاده می‌کنند و در کنار محتوای اصلی خود تبلیغات فراوانی را منتشر می‌کنند. صفحات سرگرمی مانند صفحاتی که شامل تصاویر مد و زیبایی فعالیت بسیار زیادی در حوزه تبلیغات دارند، نزدیک به 47 درصد محتوای صفحات سرگرمی و 76 درصد صفحات مد و زیبایی را مطالب تبلیغاتی تشکیل می‌دهند.

علاوه بر این، آمارها نشان می‌دهند سهم دنبال کنندگان صفحات مشاهیر به مراتب بیشتر از تعداد صفحات آن‌ها در بین پیج‌های مطرح اینستاگرام است. به همان نسبت سهم فالوئرهای صفحات سرگرمی نسبت به تعدادشان در صفحات برتر این نرم افزار کمتر است. دسته مدل­‌ها هم که رتبه ششم تعداد صفحات برتر در اینستاگرام را دارند در جدول دنبال کننده‌ها ارتقاء یافته‌اند و دارای رتبه چهارم هستند.

این موضوع نشان می‌دهد که مخاطب سلبریتی­‌ها به مراتب بیشتر از صفحات سرگرمی و تبلیغاتی است. مدل­‌ها نیز نسبت به سهم تعداد صفحات‌شان تأثیرگذاری بیشتری دارند.

رویکرد سیاسی کاربران برتر اینستاگرام

از آنجا که در بین کاربران برتر، افرادی که شخصیت سیاسی باشند و یا به عنوان یک فرد عادی مطرح شوند، بسیار کم هستند اعلام موضع رسمی برای جهت‌گیری سیاسی کمتر رخ می‌دهد. در واقع اتمسفر فضای کاربران برتر اینستاگرام در دست سلبریتی ­ها و صفحات سرگرمی، تبلیغاتی، هنری وآموزشی است. در چنین شرایطی طبیعی است که صاحبان این صفحات موضع بی طرف بگیرند تا مبادا اعضای خود را از دست دهند.

در بین ۵۰۰ کاربر برتر اینستاگرم حدود ۸۱ درصد از اعلام موضع سیاسی خود طفره رفتند و به عنوان فرد بی‌طرف در اینستاگرام فعالیت دارند. باقی طرفداران گروه‌های‌ سیاسی مختلف هم به شکل پراکنده در ۱۹ درصد باقی حضور دارند.

بررسی محتوای ۲۳ میلیون پست در اینستاگرام

از مجموع 23 میلیون پستی که سامانه پایشگر در یک بازه سه ماهه از فضای اینستاگرام بررسی کرده است، تقسیم‌بندی کلی این محتواها شامل مباحث مذهبی، سبک‌زندگی، تبلیغات و… می‌شود. بر اساس این پژوهش بیش از یک چهارم محتواهای پست­ها در خصوص سبک زندگی است.

حدود یک پنجم در حوزه تبلیغاتی و بازاریابی و حدود یک پنجم نیز پست­های هنری یا مربوط به هنرمندان است. محتواهای دینی عقیدتی در رتبه چهارم قرار دارد و درصد آن نسبت به محتواهای ورزشی، سرگرمی و موضوعات اجتماعی بیشتر است.

/خبرگزاری مهر/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول