خودم برای شبکه‌های اجتماعی‌ام وقت می‌گذارم

  • محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در گفت‌وگو با همشهری:

 

آقای وزیر! اولین مواجهه شما با اینترنت کجا بود؟ شما هم با اینترنت های «دیال آپ» و آن صدای معروف مودم شروع کردید؟

بله؛ مواجهه اول من با اینترنت مثل همه دهه شصتی ها اینترنت دیال آپ بود با همان صدای خاطره انگیز مودمش. بعد از مواجهه اول هم تا مدت های زیادی با همان شرایط به اینترنت وصل می شدم. هنوز خاطرم هست که اینترنت چقدر قطع و وصل می شد.

از همان دوران اینترنت باز بودید؟

خیر؛ هنوز تهران نبودم و در شهرستان جهرم زندگی می کردم. این خاطراتی که گفتم برای دوره دبیرستان است. وقتی که هجده ساله شدم به تهران آمدم و در مرکز محاسبات دانشگاه وضعیت استفاده از اینترنت یک مقداری راحت تر بود. آن جا دیش داشتند و از طریق اینترنت ماهواره ای دانشگاه متصل می شد و ما هم با رییس مرکز محاسبات رفاقت می کردیم و سعی می کردیم ساعت بیشتری از مرکز محاسبات استفاده کنیم.

چه شد که یک جوان دهه شصتی که مخاطب جدی اینترنت هم بود یک باره در حوزه مدیریت این حوزه ورود کرد؟

همان موقع که دانشجو بودم و در دانشگاه عباسپور برق می خواندم علاقه ویژه ای به حوزه نرم افزار، برنامه نویسی و آی تی داشتم. به همین خاطر از همان سال اول دانشگاه به شکل جدی وارد کارهای برنامه نویسی شدم. البته درواقع برنامه نویسی برای من از دبیرستان آغاز شد. وقتی سوم دبیرستان بودم و دیپلمم را گرفتم شروع به برنامه نویسی با C و «ویژوال بیسیک کردم. بعدتر C++ آمد و برنامه نویسی ما کمی جدی تر شد.

دوران دبیرستان ما با این زبان ها گذشت و بعدتر در دانشگاه نرم افزارهای دیگری را که برای محاسبات به کار می رفتم یاد گرفتم. از آن نرم افزارها برای شبیه سازی استفاده می کردم و از آنجا که در این حوزه باتجربه بودم بقیه به من مراجعه می کردند و سوال می پرسیدند. می خواهم بگویم دوستان از همان موقع بیشتر از این که بخواهند من را برقی به حساب ییاورند، به عنوان فرد شبکه ای می شناختند.

فضای کاری شما به چه شکل بود؟

از تجربیات همان موقع من این بود که با برنامه های کدنویسی مختلف کار کرده بودم. مثلا یک دوره «دلفی» آمد و بعدش نوبت ویژوال پاسکال شد. یک دوره هم با ویژوال بیسیک کار می کردیم و بعدتر سراغ «دی پی» رفتیم و با آن بانک های اطلاعاتی و امثالهم را می نوشتیم. در نهایت ISP آمد اما دیگر کار من متوقف شد و ادامه ندارم. پروژه پایان نامه ام هم شبیه سازی بسیار سنگینی بود که در آن با استفاده از برنامه نویسی، شبکه برق کشور را شبیه سازی کردم تا علت خطایی را که رخ داده بود پیدا کنم. درواقع ورود من به عرصه کامپیوتری به این شکل بود و از همان موقع دانشجویی به حوزه برنامه نویسی و فناوری اطلاعات و موضوعات این چنینی علاقه داشتم. با توجه به همه این ها به خاطر گرایشی که به این حوزه داشتم سمت فناوری اطلاعات گرایش پیدا کردم. پس از آن هم فعالیتم در بخش آی تی و فنی به همین شکل ادامه پیدا کرد و رشد کردم.

در دوره ای که اسم شما به عنوان وزیر پیشنهادی مطرح بود شوخی هایی با شما در شبکه های اجتماعی شد. احیانا موارد خاصی در ذهنتان است که خودتان هم خندیده باشید؛ مثلا سه تیک خوردن پیام های تلگرام یا استفاده از عبارت «وزارت اطلاعات و فناوری ارتباطات»؟

(می خندند) بله، این ها به من می رسید و برخی از آن ها واقعا برای خودمان هم باعث خنده می شد. بالاخره درست است که مطالب خلاف واقع یا برای تخریب من بود، اما ذوق و سلیقه ای که در طنازی و رساندن این مطالب به کار رفته بود، آدم را به خنده وا می داشت اما در انتشارش مشارکت نمی کردم.

کلا برای شما زیاد حاشیه می سازند.

این کارها به خاطر این است که تفکر و ذهن آدم را منحرف کنند و برایش حواشی درست شود. متاسفانه این حواشی کم نیست و دامن مسئولین اجرایی را می گیرد. دلیل دوم این است که شاید تفاوت سنی ای که بین من و سایر وزرا وجود دارد در دیده شدن تاثیر دارد. من هر کاری کنم واکنش هایی رخ می دهد. مثلا می خواهم برای خانه نان بگیرم خودم می روم در صف می ایستم.

حالا ممکن است یک روزی یکی بیاید یک عکسی از این صحنه بگیرد، بعد بگویند این وزیر ارتباطات برای خودشیرینی رفته در صف نان ایستاده. اما باور کنید همه این ها زندگی عادی من است. من به این رویه ادامه می دهم. حالا حضور در بازی دربی یا فدراسیون نابینایان که چیزی نیست، خیلی جاهای مناسب تری وجود دارد که انسان می تواند برود حضور پیدا بکند و جامعه هدفش که شاید گروه های سیاسی هم باشند خیلی خوب استقبال می کنند.

از دیدارهایی که با رهبر انقلاب داشتید و وزرا نکته ای هست که برای ما نقل کنید؟

بله، ایشان عنایت ویژه ای به جوانان دارند و در دیدارهایی که وجود داشته یکی دو بار گفته اند که تلاش های جوانان جامعه را می بینند و از جوانان همین انتظار را دارند. اگر اشتباه نکنم عبارتی که به کار بردند این بود که «تشنه مجاهدت های جوان هستم» ایشان خطاب به مسئولین تاکید کردند: «روحیه جوان گرایی را حفظ کنید و با همین چهارچوب پیش بروید و تلاش کنید که به جوان های انقلابی توجه بیشتری شود و همه جوان ها به خصوص جوان ها انقلابی را مورد توجه قرار بدهید و از ظرفیتشان استفاده کنید. این اعتماد را به آن ها داشته باشید.» این نکته ای است که همواره در صحبت های ایشان وجود دارد.

در حوزه فضای مجازی هم صحبتی داشته اند؟

توجه ایشان به فضای مجازی برای ما یک فرصت بی نظیر است. ایشان در کلامشان اهمیت فضای مجازی را همسنگ انقلاب اسلامی می دانند! این خیلی سخن بزرگی است. امیدوارم بتوانیم از ظرفیت نگاه و عنایت های ایشان برای توسعه فضای مجازی و تحول فضای دیجیتال در درون کشور بهره بگیریم و بهترین استفاده را داشته باشیم.

شنیدیم از اردیبهشت تلگرام فیلتر می شود، شما هم شنیدید؟!

نگاه کنید، این مسئله یک چهارچوب قانونی دارد. اگر تکلیف قانونی باشد و حکم قانونی باشد طبیعتا همه باید از قانون تبعیت کنند . ولی این اخبار را ما هم شنیدیم. چنین حرف هایی مطرح می شود؛ بهتر است به آن نپردازید.

 

چقدر زمان روی شبکه های اجتماعی می گذارید؟

خیلی وقت نمی گذارم، اما به اندازه یک فرد معمولی فعال هستم. شاید به خاطر فعالیت نداشتن دیگران این حضور من خیلی دیده می شود. در حال حاضر روزی بیشتر از یک ساعت یا یک ساعت و نیم وقت نمی گذارم.

جنس این کاری که بعضا شما انجام می دهد جنس روابط عمومی سازمان خودتان نیست؟

روابط عمومی کار خودش را دارد من هم کار خودم را می کنم. حقیقت دنیای رسانه این است که نوع رسانه ها مقداری متفاوت شده است. روابط عمومی وظیفه تدوین اخبار، برنامه ریز یو. درواقع پایش موضوعات را دارند و در کنارش باید موضوعات را انعکاس دهند. چنین کارهایی را در حال حاضر روابط عمومی ما انجام می دهد که خیلی خوب است. البته خیلی از موضوعاتی را که من در توییتر یا اینستاگرامم ارسال می کنم همین روابط عمومی وزارتخانه تهیه می کند، منتها امروز که رسانه ها نوین شده اند، ضرورت فعالیت رسانه ایجاب می کند این گونه فعالیت کنیم.

یعنی جدا از این که سازمان در برابر مسئله ای اعلام نظر می کند باید رسانه های فردمحور هم نقش خودش را داشته باشد. گاهی روابط عمومی ما خبری را تنظیم می کند و حتی صدا و سیما هم مطالب را پوشش می دهند. اما وقتی من آن خبر را روی صفحه اجتماعی ام کار می کنم، می بینم تاثیرش بیشتر است. این به این معنا نیست که بین ما و روابط عمومی دو موضع متفاوت وجود دارد.

مدیریت کاربری های شما در شبکه های اجتماعی شما، با خودتان است؟

کاربری عده ای از افرادی که در شبکه های اجتماعی هستند، دست روابط عمومی هایشان است، یعنی مدیریت اکانتشان را که به نام خودشان باز کرده اند در دست روابط عمومی هایشان است. این نقض غرض است. باید در پشت شبکه اجتماعی فردمحور خود فرد باشد. فرد در مدیریت شبکه اجتماعی فردمحورش که مبتنی بر ارتباطات دوطرفه است، مطالب را با توجه به ذهن مخاطب تنظبم کند و از آن استفاده دوطرفه کند. وقتی یک نفر از رسانه دوطرفه استفاده یک طرفه می کند، این ابزار کارکرد اصلی و ارزشش را از دست می دهد.

/همشهری/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول