سؤالات تحمیلی به مجریان درباره فضای مجازی

  • احمد حسینی، در مطلبی با عنوان «هیاهوی بسیار برای هیچ» در روزنامه جمهوری اسلامی، نوشت:

روزنامه حمهوری اسلامی نوشت: از مهم‌ترین مباحث اجتماعی سال 97 بحث فضای مجازی است. حتی اگر این بحث در ارتباط با شعار سال یعنی حمایت از تولید داخلی هم باشد، بانیان این مباحث خیلی بی‌سلیقگی کرده‌اند.

زیرا به عنوان مثال در این مقوله حمایت از شرکت‌های کوچک خصوصی که با سرمایه اندک و انگیزه‌هایی سالم و قدرت خلاقیت و ابتکار و زحمت فراوان، متاسفانه در آشفته بازاری که شرکت‌های اقماری و عظیم وابسته به افراد و نهادهای آنچنانی و شناخته شده درست کرده‌اند، دست و پا می‌زنندو به هیچ جایی هم نمی‌رسند و عاقبت کارشان ورشکستگی است، حمایت از این شرکت‌ها مهم‌تر است یا جنگ زرگری کنترل فضای مجازی را براه انداختن؟

اتفاقاً این شرکت‌های کوچک که برای تبلیغات و بازاریابی تولیدات خود، قدرت دسترسی به صدا و سیما و نشریات بزرگ را ندارند، در همین فضای مجازی و امثال تلگرام قادر بوده‌اند تبلیغ کنند و به وضعیت خود سروسامانی بدهند، آیا تصادفی است که همین روزنه را نیز عده‌ای می‌خواهند مسدود نمایند؟

در این راه به انواع و اقسام دلایل و توجیهات سطحی و باورنکردنی امنیتی و پولی و اخلاقی و… هم متوسل می‌شوند، که بیشتر وسیله‌ای برای مضحکه شدن است. چرا کسی از مزایا و محسنات این واقعیت مسلم جهان امروز سخن نمی‌گوید؟ چرا باید پنج شبکه صدا و سیما بر علیه آن بسیج شوند؟ چرا به مجری یک برنامه تلویزیونی تحمیل می‌کنند که در بدرقه مهمانان معروف خود از آنها بخواهد پیامی در رابطه با آسیب‌های فضای مجازی بگویند و آنها هم از روی اکراه و بصورت کلیشه‌ای چند کلمه سرهم نمایند؟

مشکل شما با فیلتر کردن تلگرام و امثال آن حل نمی‌شود و بازتاب روشنش ناکارآمدی نظام در مواجهه با دستاوردهای علمی جهان می‌باشد. از طرف دیگر تبلیغ استفاده از شبکه اطلاع رسانی داخلی درحالی صورت می‌گیرد که خبرهای موثقی حاکی از دسترسی راحت متولیان آن به اطلاعات شخصی کاربران می‌باشد و بدون احساس امنیت، هیچ فرد عاقلی به این محیط وارد نمی‌شود. از همین حالا بازار نرم افزارهای فیلترشکن باز داغ شده است و خلاصه هیاهوی بسیار برای هیچ.

سال جدید با توجه به بهار آن، قطعاً سال مواجهه با مشکلات فراوان در عرصه‌های مختلفی خواهد بود که هم دشمن دانا و هم دوست نادان برای کشور همواره فراهم نموده و می‌نمایند. در میان این همه مشکلات امیدواریم همانگونه که رئیس‌جمهور محترم گفتند با طرح شایعات مربوط به فیلتر کردن شبکه‌های قانونی و مفید اجتماعی، کام مردم را تلخ نکنند و وظیفه مسلم وزیر ارتباطات است که ضمن مطمئن کردن افکار عمومی از آسیب‌های جدی شبکه اطلاع رسانی داخلی، بر این سیاست تاکید نماید که فعالیت آن شبکه هیچ ربطی به فیلتر کردن دیگر پیام رسان‌ها ندارد، زیرا حاصل آن در سالی که دولت بیش از همیشه به حمایت مردم نیاز دارد غیر از نارضایتی عمومی چیز دیگری نخواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول