شیطنت کانال‌های تلگرامی برای زیرسؤال بردن پیام‌رسان‌های داخلی

  • مجتبی مصطفوی، استاد دانشگاه در گفت‌وگو با فارس:

ایده‌آل آن است که در ابتدا تمام شرایط رقابت بین پیام‌رسان‌های داخلی و خارجی مساوی باشد، اما پیام‌رسان‌های داخلی در اولویت قرار بگیرند؛ چون زمانی که این اتفاق رخ داد، پیام‌رسان‌های داخلی تلاش می‌کنند تا امکانات، سرعت و امنیت خود را افزایش دهند؛ اما متأسفانه در دوره گذشته ما شاهد هیچ‌گونه حمایتی از پیام‌رسان‌های داخلی نبودیم.

در گذشته با یک مطالعات قوی، نیاز به یک پیام‌رسان قوی را احساس می‌کردیم، باید همانند پیام‌رسان‌های خارجی مانند تلگرام، فضا را برای پیام‌رسان‌های داخلی باز می‌گذاشتیم و اجازه می‌دادیم تا کاربران را به مرور به سمت خود جلب کنند و نواقص خود را برطرف کنند.

برای حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی نیاز است تا شرایط یکسانی برای رقابت با پیام‌رسان‌های خارجی در نظر گرفته شود و امکاناتی از قبیل پهنای باند، پردازنده‌های قوی و حافظه مورد نیاز را در اختیار آن‌ها قرار دهیم تا توان رقابت با سایر پیام‌رسان‌های خارجی را داشته باشند.

نیاز است دستگاه‌های دولتی زیرساخت‌های لازم را برای آن‌ها فراهم کنند و همچنین از اپلیکیشن‌های تولیدی در حوزه پیام‌رسان‌ها حمایت مالی نیز صورت بگیرد.

باید تیم‌های مطالعاتی یک نیازسنجی از کمبودها و ضعف‌های تلگرام انجام دهند و سپس با رفع این نواقص در پیام‌رسان‌های داخلی و افزودن نیازهای بومی مردم به آن، مردم را به استفاده از پیام‌رسان داخلی سوق دهند.

برنامه‌نویسان ماهر کشور در زمینه طراحی اپلیکیشن، یک نرم افزار جامع و واحدی را طراحی کنند که مزایای تمامی پیام‌رسان‌ها را داشته باشد و نقاط ضعف پیام‌رسان‌ها را نداشته باشد و تعدد پیام‌رسان‌ها باعث سردرگمی مخاطبان می‌شود و می‌طلبد به سمت یک پیام‌رسان واحد حرکت کنیم.

ضعف‌های امنیتی و امکاناتی در تمامی پیام‌رسان‌های جدید یک امر کاملاً طبیعی است، نرم‌افزار تلگرام نیز در ابتدا با نواقصی در بحث امنیت روبرو بود، اما به‌ مرور زمان این مشکلات رفع شد و باید بگویم که توسعه یک پیام‌رسان و برطرف شدن مشکلات آن نیازمند حمایت کاربران است.

یکی از پیام‌رسان‌های داخلی مدعی هک‌ناپذیری اطلاعات در اپلیکشن خود است و ما نباید این قابلیت‌ها و تجربیات را نادیده بگیریم که می‌طلبد تیم‌های قوی تشکیل و در این رابطه تبادل اطلاعات صورت بگیرد.

مردم امروزه به‌ دنبال پیام‌رسان‌های مردمی و کاربرپسند هستند، اگر پیام‌رسان‌های داخلی امکانات پیام‌رسان‌های خارجی را نداشته باشند این یک ضعف به‌ شمار می‌رود و پیام‌رسان‌های داخلی باید تلاش کنند تا با امکانات بومی، جذابیت آن‌ها را افزایش بدهند.

مردم امروزه اخبار خود را از کانال‌های بزرگ تلگرامی دریافت می‌کنند و ادمین‌های کانال‌های بزرگ تلگرامی نیز به‌ دنبال این هستند که فرصت و مخاطب خود را از دست ندهند، بنابراین سعی می‌کنند در قالب طنز و مصاحبه با افراد مختلف، امنیت پیام‌رسان‌های داخلی را زیر سوأل ببرند.

یک نوع تناقض در رابطه با اظهارات مردمی در خصوص امنیت پیام‌رسان‌های داخلی و خارجی وجود دارد و زمانی که صحبت از قرار گرفتن اطلاعات بر روی سرورهای خارجی صورت می‌گیرد، می‌گویند اطلاعات مهمی ندارند، اما همین موضوع در رابطه با سرورهای داخل کشور اهمیت پیدا می‌کند.

تاکنون مشاهده نشده دولت و دستگاه‌های حکومتی از اطلاعات محرمانه مردم از جمله پیامک و تماس سوءاستفاده کنند، دولت به راحتی می‌تواند به اطلاعات شخصی افراد دست پیدا کند، اما تاکنون این کار را انجام نداده است و باید به این نکته توجه کرد که پیام‌رسان‌های داخلی نسبت به پیام‌رسان‌های خارجی قاعده‌مندی بیشتری دارند و باید گفت پیام‌رسان‌های خارجی تهدیدات بیشتری برای کاربران دارند.

پیام‌رسان‌های داخلی می‌توانند با توزیع و کپی اطلاعات بر روی چند سرور امنیت خود را افزایش دهند، همچنین این موضوع می‌تواند باعث بالا رفتن سرعت پیام‌رسان‌ها شود و می‌توان تدابیری اندیشید که نهادهای نظارتی بر این سرورها نظارت کنند.

با روش‌های مختلفی از جمله تبلیغات و فروش اطلاعات می‌توان از فضای مجازی درآمدزایی کرد و فروش اطلاعات مخاطبان تلگرام به نهادهای امنیتی جهت درآمدزایی دور از ذهن نیست و باید در آینده بتوانیم برای امنیت بیشتر اطلاعات در تمامی زمینه‌های دیجیتالی از انحصار سایر کشورها خارج شویم و از لحاظ سخت‌افزار و نرم‌افزار به خودکفایی برسیم.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *