ترفند تلگرام برای فروش اطلاعات به نهادهای جاسوسی

  • یزدان یگانگی، مسؤول فضای مجازی سراج چهارمحال و بختیاری در میزگرد فارس:

اولویت اول امروز جمهوری اسلامی موضوع پیام‌رسان نیست، امروز مسائل کلانی مانند حمایت از کالای ایرانی، اشتغال مولد، بیکاری، آشفته بازاری ارز و … است؛ به نظر می‌رسد پرداختن به موضوع پیام‌رسان به‌عنوان مسئله اول کشور یک عملیات روانی است برای فرار از پاسخگویی برخی از مسؤولان.

بالاخره امروز مسئله پیام‌رسان‌ها بیش از آن‌چیزی که واقعا مهم باشد کانون توجه شده‌ و اقشار مختلف مردم را درگیر خود کرده‌ است و این می‌طلبد رسانه‌های دلسوز کشور به این موضوع ورود پیدا کنند و در خصوص شایعاتی که مطرح می‌شود روشنگری کنند.

امروز باید قبول کنیم که سواد رسانه‌ای مردم پایین است و باید راهکارهایی ارائه شود که سواد رسانه‌ای مردم ارتقا پیدا کند؛ امروز به هر حال ما از مسئله تلگرام عبور می‌کنیم ولی قطعا در آینده موارد دیگری پیش می‌آید که باز هم همین مشکلات را خواهیم داشت و راه حل آن هم فقط ارتقای دانش و سواد رسانه‌ای عمومی است.

امروز دغدغه یک کودک ابتدایی خانه‌های هوشمند و اینترنت اشیاء شده است؛ امروز نوجوانان ما با خود فکر می‌کنند چطور می‌شود ماشین لباسشوئی و یخچال و … را با گوشی تلفن مدیریت و راهبری کنیم؛ شرایط علمی روز می‌طلبد که با افزایش سواد رسانه‌ای مردم را با چنین بحث‌هایی درگیر کنیم نه با این مسئله که پیام‌رسان خوب است یا خیر!

هر کدام از پیام‌رسان‌های داخلی ویژگی خاص خود را دارند و نمی‌توان گفت کدام‌یک بهتر از دیگری است؛ به هرحال هر کدام نتیجه کار و تلاش گروهی بوده است که بالطبع خروجی متفاوتی از هم دارند.

به نظر می‌رسد یک تیم حرفه‌ای روانشناسی در اتاق فکر تلگرام وجود دارد که به مرور زمان در هر بروزرسانی امکانات مورد نیاز کاربران را اضافه می‌کند.

تعدد پیام‌رسان‌های داخلی فرصت خوبی برای مردم ایجاد کرده که انحصاری بودن پیام‌رسان‌ها شکسته شود و هر شخص بر اساس سلیقه و نیاز خود یک نرم‌افزار را برای استفاده انتخاب کند.

  • سید سجاد مدنی، فعال رسانه‌ای در میزگرد فارس:

امروز ما در حوزه رسانه‌ای هیچ نظریه‌ای که بایدها و نبایدهای نظام رسانه‌ای را مشخص کند نداریم؛ در حوزه حقوق و علوم ارتباطات دانش‌نامه جامع و مشخصی نداریم و این در آینده در مواجهه با تکنولوژی‌های جدید مجددا مسئله خواهد شد.

جدی شدن مسئله تلگرام تا این حد نتیجه یک انتزاع فلسفی و تئوریک است و نمی‌توان به سادگی از کنار آن گذشت و گمان کرد که تعدادی دانشجو به‌سادگی نرم‌افزاری را نوشتند و حمایت شد و در عرض چند ماه جهانی شد.

ما هم باید در داخل کشور و براساس آموزه‌های دینی و اجتماعی خود برای این موضوع چاره‌اندیشی کنیم که عقب نمانیم.

عیسی حیدری، مسئول بسیج رسانه استان چهارمحال و بختیاری در میزگرد فارس:

یکی از مهم‌ترین مشکلات ما با تلگرام مسئله عدم نظارت و عدم توان برخورد قاطع با این پیام‌رسان است به طوری که به راحتی اجازه دادیم یک پیام‌رسان در کشور حدود 50 میلیون کاربر داشته باشد و بدون هیچ ترسی علیه مقدس‌ترین ارزش‌های مردم ما محتوا منتشر کند.

مسؤولان موظف هستند از پیام‌رسان‌های داخلی حمایت مالی و پشتیبانی کنند تا بتوانند نیازهای کاربران را فراهم کنند و این پسندیده نیست که یک پیام‌رسان داخلی با مشکل پردازنده یا پهنای باند مواجه باشد.

ما در کشور برنامه‌نویس‌های بسیار توانمندی داریم که توان رقابت با بزرگان دنیا در این عرصه هستند که اگر به طور جدی از طرف مسؤولان مربوطه حمایت شوند می‌توانند افراد زیادی را به خود جذب کنند و شرط تحقق هم این است که تعدادی پیام‌رسان قوی و قابل ارائه به مخاطب عرضه کنیم.

امروز بهانه افراد زیادی برای فیلتر نشدن تلگرام موضوع درآمدزایی اینترنتی است، تلگرام هیچ قابلیت خاصی برای افرادی که می‌خواهند از این طریق درآمدزایی داشته باشند ندارد و اگر هم افرادی امروز از تلگرام درآمد دارند به واسطه مخاطبان زیاد این نرم‌افزار است؛ اگر پیام‌رسانی در داخل ساخته شود که بتواند قابلیت‌های خاص مانند انتقال وجه و … داشته باشد قطعا مردم به آن روی می‌آورند.

یکی دیگر از مشکلات پیام‌رسان‌های خارجی قرار گرفتن بعنوان ابزاری قوی برای ایجاد جنگ نرم بر علیه نظام اسلامی بوده که متاسفانه دشمن از آن در حال بهره‌برداری می‌باشد.

  • امید امیدی،برنامه نویس در میزگرد فارس:

پلیس فتا با توجه به ماموریت خود نیاز به سطحی از اطلاعات شرکت اینترنتی داشت که این شرکت هم بنا بر اصل امانت‌داری اطلاعات کاربران خود را در اختیار پلیس قرار نداد و همین عامل اختلاف جدی شد که نهایتا بعد از جلسات متعدد دادگاهی و … پلیس فتا موفق نشد این اطلاعات را از این شرکت داخلی بگیرد و این نشان می‌دهد امنیت کاربران در داخل کشور در سطح بسیار بالایی قرار دارد.

دستگاه‌های اطلاعاتی اگر بخواهند به حریم شخصی افراد ورود کنند، راه‌های دیگری مانند شنود تلفن و پیامک هم وجود دارد؛ ولی طبق فتوای مقام معظم رهبری و موارد متعدد دیگری که مانند موضوع فوق مطرح شد این دل‌نگرانی مردم بی‌اساس و بر پایه تبلیغات سوئی است که علیه پیام‌رسان‌های داخلی صورت گرفته است.

اطلاعاتی که پیام‌رسان‌ها از کاربران‌شان بدست می‌آورند بسیار با ارزش است و قابلیت فروش برای دستگاه‌های جاسوسی خارجی را دارند که برای امنیت کشور در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و … خطرناک خواهد بود.

سال 2018 سال «داده‌های عظیم» نامگذاری شده است، روال ذخیره‌سازی داده امسال با سال‌های قبل بسیار متفاوت است و طبق روش‌های جدیدی ذخیره می‌شوند.

برای مثال یک پیام‌رسان ادعا می‌کند که حجم عظیمی از داده را از یک کشوری در اختیار دارد و این اطلاعات را به کشور دیگری برای فروش پیشنهاد می‌کند.

تلگرام اطلاعات خود را در «وب عمیق» ذخیره می‌کند و ادعا می‌کند که این اطلاعات درز نخواهند کرد، وب عمیق فضایی است که به دروغ ادعا می‌کنند تحت مدیریت هیچ کشوری نیست و طوری ساخته شده است که فعالیت افرادی که در آن حضور دارند به هیچ عنوان قابل ردیابی و پیگیری نیست.

اطلاعات موثقی وجود دارد که تلگرام اطلاعات موجود در “وب عمیق” را بدون اینکه قابل ردیابی باشد به شرکت‌های خارجی می‌فروشد؛ اخیرا یکی از مدیران شرکت‌های داخلی ادعا کرده که بخش مهم و حساسی از اطلاعات خود را در یکی از کشورهای خارجی دیده است؛ بعد از پیگیری‌هایی که صورت گرفت مشخص شد این اطلاعات از “وب عمیق” خریده شده که قابل ردیابی هم نیست.

ساز و کار وب عمیق طوری طراحی شده که کسی نمی‌تواند اثبات کند چه کسی چه نوعی از اطلاعات را از آن برداشت کرده است ولی آنچه مشخص است اطلاعات ذخیره شده در تلگرام از این فضا خارج می‌شوند و در اختیار نهادهای خاص قرار می‌گیرند.

  • محسن رفیعی، فعالی رسانه‌ای:

امروز تلگرام در پی آن است که به‌عنوان یک سکوی اقتصادی رقیب دولت وارد شود و این برای کشوری که بالغ بر 40 میلیون نفر کاربر دارد بسیار خطرناک است.

اگر ارز رایج دیجیتال در کشور مطرح شود و مورد استقبال عمومی کاربران هم قرار گیرد بسیار برای اقتصاد کشور خطرناک است و شرایط را بدتر از وضعیت موجود خواهد کرد.

 امروز فیس بوک 2 میلیارد کاربر دارد که در کشور ما فیلتر است و کسی هم اعتراض نمی‌کند، ولی وقتی تلگرام که در جهان آنچنان هم مورد اقبال قرار نگرفته قرار است فیلتر شود مورد توجه قرار می‌گیرد و کاربران حساس می‌شوند؛ این نشان می‌دهد مافیا و دست‌هایی پشت پرده وجود دارد که با فیلتر شدن تلگرام منافع‌شان به خطر می‌افتد و برای همین مردم را روی این موضوع حساس می‌کنند.

/فارس/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول