5 پیام‌رسان داخلی انحصار را از دست تلگرام خارج می‌کنند

  • ابوالحسن فیروزآبادی، رئيس مرکز ملی فضای مجازی،‌در نشست مشترک با اعضای هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی(ره):

در طرح بومی‌سازی فضای مجازی، ۵ پیام‌رسان از میان ۱۲ پیام‌رسان داخلی انتخاب شده‌اند تا انحصار را از دست تلگرام خارج کنند. عمده‌ این پیام‌رسان‌ها متعلق به بخش خصوصی است و امیدواریم هر چه سریع‌تر حوزه پیام‌رسانی در حوزه بخش خصوصی کشور توسعه پیدا کند.

مصوبه و نظر اعضای شورای فضای مجازی کشور نیز همین است که پیام‌رسان‌های داخلی و بومی در کشور راه‌اندازی شوند تا به‌نوعی این عرصه از انحصار تلگرام خارج شود.

رئیس‌جمهور با ارسال «ابلاغیه کتبی» به مرکز ملی فضای مجازی درخواست کرد که کشور از انحصار پیام‌رسان خارجی بیرون بیاید.

مرکز ملی فضای مجازی به دلیل گستردگی مسائل حوزه سیاست‌گذاری در این بخش به توان علمی کشور نیاز دارد.

به همین دلیل ارتباط با دانشگاه‌ها را در سرلوحه کار خود قرار دادیم تا بتوانیم از پتانسیل‌های علمی و پژوهشی آنها استفاده کنیم.

همچنین استفاده از قابلیت دانشگاه‌ها در برگزاری نشست‌ها و همایش‌های علمی برای پرداختن به مسائل جدید به‌خصوص فضای مجازی که نیاز به بررسی‌های کارشناسی و گرفتن نظرات و پیشنهادهای نخبگان دارد از دیگر اهداف ما در مرکز ملی فضای مجازی است.

برای استفاده از نظرات نخبگان و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها، به‌خصوص دانشکده علوم ارتباطات علامه در زمینه فضای مجازی در حوزه‌های مختلف صحبت‌ها و توافق‌هایی داشتیم که امیدواریم منجر به اجرای فعالیت‌های مشترک با این دانشکده که به نوعی سرآمد این حوزه در جامعه دانشگاهی کشور است، بشود.

مسائل و موضوعاتی که در حوزه رسانه‌های نوین، اعتماد‌سازی در حوزه عمومی کشور و سایر مسائل و مباحث جدیدی که زمینه‌های مرتبط مطرح می‌شود از جمله اولویت‌هایی است که در ارتباط با دانشگاه‌های به‌خصوص دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه‌ علامه طباطبائی مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

بارها اعلام کردیم که زمان مشخصی برای فیلترینگ تلگرام مطرح نشده و فعلاً هم بحثی که مد نظر ما است رفع انحصار تلگرام در فضای مجازی و پیام‌رسان‌های کشور است.

پیام‌رسان‌ها را سکوی ارتباطی و اطلاعاتی مردم اند و مردم در آینده‌ای نزدیک از این سکوها برای کسب‌و‌کار و درآمد استفاده می‌کنند و به همین دلیل نیز از اهمیت بالایی برخوردار هستند و باید بومی شوند.

تلاش ما این است که چند سکوی پیام‌رسان بومی و داخلی در کنار سکوهای پیام‌رسان خارجی داشته باشیم تا ضمن ایجاد رقابت بین آنها، زمینه توسعه پیام‌رسان‌های داخلی نیز فراهم شود.

برخی از سکوهای پیام‌رسان خارجی نیاز شهروندان ما را به طور خاص تأمین می‌کند،فعلاً قرار است انحصار را با سرمایه‌گذاری روی پیام‌رسان‌های بومی از دست تلگرام به دلیل برنامه‌های اقتصادی که در فضای مجازی دارد، خارج کنیم.

پیام ما به عنوان مرکز ملی فضای مجازی به پیام‌رسان‌های داخلی و بومی این است که فرصت تاریخی برای رشد و توسعه آنها فراهم شده و دولت و حکومت از پیام‌رسان‌های داخلی حمایت می‌کنند و این حمایت نمی‌تواند برای مدت نامحدود ادامه پیدا کند. این پیام‌رسان‌ها در این مدت کوتاه فرصت دارند، اعتماد عمومی را از راه حفظ حریم خصوصی جلب کنند و از طریق ارائه سرویس‌های بهتر و متنوع‌تر، جایگاه پررنگ‌تری را در بین مردم، خودشان و جامعه و بازار ایران به دست آورند.

اگر سکوهای پیام‌رسانی داخلی و بومی کشور نتوانند در زمینه خدمات‌رسانی به مردم موفق شوند و اعتماد آنها را جلب کنند، سیاست حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی شکست می‌خورد که به صلاح جامعه و کشور نیست.

/مرکز ملی فضای مجازی/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول