فیلترینگ تلگرام در ایران چه تبعاتی خواهد داشت؟

  • لس‌آنجلس‌تایمز در گزارشی نوشت:

دلیل رسمی فیلتر شدن (تلگرام)، ملی‌گرایی اقتصادی است؛ مقامات ایرانی می‌گویند آن‌ها می‌خواهند پیام‌رسان‌های داخلی را ترویج دهند که انحصار عملی تلگرام در شبکه‌های اجتماعی در ایران را بشکنند. کشوری که در آن، مقامات بشدت بر اینترنت نظارت می‌کنند و بسیاری از سایت‌ها غیرقابل‌دسترس هستند.”

به این حال، برخی منتقدان مدعی هستند که دلیل واقعی فیلترینگ تلگرام، ناآرامی‌هایی دیماه سال گذشته است.

تلگرام که توسط پاول دوروف، کارآفرین روس، تاسیس شد، یک پیام رسان سریع است که تقریبا ۲۰۰ میلیون کاربر در جهان دارد. این تعداد، یک دهم کاربران فیسبوک است. تلگرام به این دلیل محبوب است که گفته می‌شود پیام‌های آن امن است و در برابر هکر‌ها آسیب‌پذیری کمتری دارد.

در جریان ناآرامی‌های دیماه، تلگرام و اینستاگرام، برای چند روز مسدود شدند. اکنون، برخی مقامات در حال بررسی این مسئله هستند که تلگرام برای همیشه مسدود شود.

ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی، گفته تلگرام از تجارت در ایران سود می‌برد بدون اینکه در ایران هیچ پولی سرمایه‌گذاری کند.

وی گفت: تلگرام از اقتصاد داخلی ایران برای مقاصد و منافعش سود می‌برد. تلگرام به طور انحصاری بر شبکه‌های اجتماعی در ایران و نه در جای دیگری، مسلط است

در بحبوحه گزارش‌ها درباره فیلترینگ تلگرام، ایرانیان برای یافتن راه‌های جایگزین برقراری ارتباط با دوستان تلاش می‌کنند. سامان راستین، تولیدکننده بازی‌های آنلاین در تهران به لس‌انجلس‌تایمز گفت: “من به تازگی، ساخت کانال‌ها و گروه‌هایی در واتساپ و برخی از پیام‌رسان‌های داخلی را آغاز کردم… . علاوه بر این، من و همکارانم سعی می‌کنیم در اینستاگرام فعال‌تر شویم.

راستین گفته او استفاده از پیام‌رسان سروش را آغاز کرده است. سروش یک پیام‌رسان ایرانی است که تقریبا سه میلیون کاربر دارد و مقامات امیدوارند جایگزین تلگرام شود.

راستین افزود: از دیدگاه شخصی من، فیلترینگ تلگرام، اثرات منفی بسیاری بر آزادی انتخاب و روند بازرگانی دارد. با این حال، من فکر می‌کنم تنها نکته خوب این است که در نهایت ما ایرانی‌ها برنامه پیام‌رسان خاص خودمان را خواهیم داشت.

برخی گفته‌اند که فیلترینگ تلگرام هم مانند سایر ممنوعیت‌ها همچون ممنوعیت ماهواره، شکست خواهد خورد. محمود صادقی، نماینده مجلس، که با مسدود شدن تلگرام مخالف است، در کانال تلگرامی‌اش انیمیشنی منتشر کرد که در آن یک مردی بیهوده تلاش می‌کند همزمان با تلاطم امواج آب در پشت سرش، آب را از ساحل دریا دور کند. او استدلال کرد که تلاش‌ها برای متوقف کردن چنین فناوری‌هایی بیهوده است.

یک کاربر دیگر در ایران از طریق تلگرام به لس‌آنجلس‌تایمز گفته، او به پیام‌رسان‌‌های داخلی اعتماد ندارد.

به گفته این روزنامه، برای بسیاری از صاحبان کسب‌وکار‌های کوچک که از تلگرام برای بازاریابی خدمات‌شان استفاده و با مشتریان‌شان ارتباط برقرار می‌کنند، فیلترینگ تلگرام محنت‌های مالی‌شان را بیشتر می‌کند.

رضا رحمانی، تولید کننده ۳۰ ساله بازی‌های ویدیوئی، درباره تلگرام گفت: “بازندگان واقعی، بسیاری از کسب‌وکار‌هایی هستند که با تلگرام مرتبط هستند. این امر، بیکاری موجود را بدتر خواهد کرد. “

آرش مهرکش، عضوی از یک شرکت هشت نفره که اپلیکیشن‌های تحصلیی تولید می‌کند، درباره تلگرام گفت که شرکت آن‌ها جامعه‌ای متشکل از ۲۵۰ هزار کاربر از طریق تلگرام ایجاد کرده و در تلگرام خدمات پس از فروش ارائه و به پرسش‌ها پاسخ می‌دهند.

مهرکش گفت: اگر تلگرام فیلتر شود، دسترسی به مشتریان‌مان دشوار و زمان‌بر خواهد شد و ممکن است بسیاری از کاربران اپلیکیشن‌هایمان را از دست بدهیم. بالاتر از همه، ما دیگر قادر نخواهیم بود، به آسانی گذشته، مشتریان جدید پیدا کنیم.

/فرارو به نقل از لس‌آنجلس‌تایمز/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول