نخبگان را در حوزه فضای مجازی دریابیم

  • سمیه محمودی، نماینده مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ایمنا:

فضای مجازی چیزی نیست که فقط به تلگرام ختم شود؛ دنیای ما، دنیای بزرگی است، دهکده ای از فضای مجازی است. صرفا تلگرام نیست. بنابراین به نظر نمی رسد محدود کردن تلگرام در شرایط کنونی جوابگو باشد.

بارها به مسئولان تذکر داده ایم که پیش از ایجاد یک بحران برای رفع آن قدم بردارید، آستین ها را بالا بزنید و پیش بینی کنید. فقط به بحث درمان وارد نشوید. در همه حوزه ها از جمله اقتصادی هم همین اتفاق افتاده است. اگر مسئولان سالها پیش به فکر بودند، شرایط کنونی در حوزه ارزی در کشور به وجود نمی آمد.

می توان مردم را از استفاده پیام رسانهای خارجی منع کرد؛ با توجه به تخریبهایی که نسبت به پیام رسان های داخلی انجام می شود، فیلتر تلگرام راه صحیحی نیست و به نظر من راه حل منطقی مقابله با مشکلات تلگرام این بود که فرهنگ سازی لازم در این زمینه صورت بگیرد یا یک پیام رسان داخلی و کامل در حد تلگرام ایجاد شود.

نخبگان را دریابیم

از این رو معتقدم فیلتر تلگرام نمی تواند امر مثبتی باشد؛ درست مثل مدتی که در ماههای پایانی سال گذشته تلگرام فیلتر شد و مردم به سمت استفاده از فیلترشکن سوق پیدا کردند، حال اگر مجددا از راهکار فیلتر استفاده شود؛ راههای دیگری برای مردم باز می شود که خطراتش بیشتر از تلگرام است.

مسئولان مربوطه در حوزه پیام رسانهایی همچون تلگرام، استفاده از نظرات کارشناسی را مد نظر قرار دهند و از دیدگاههای نخبگانی که در حال فرار از کشور هستند، استفاده کنند. بسیاری از نخبگان  مشغول به کار در بزرگترین مراکز علمی و تحقیقاتی  جهان در حال حاضر ایرانی هستند؛ جوانان نخبه ای که کشور را ترک می کنند و در کشورهای دیگر از ظرفیت آنها استفاده می شود. اگر به این نخبگان، بها داده می شد و دیده می شدند؛  می توانستیم در جهان؛ حرفی برای گفتن داشته باشیم.

کشورهای دیگر، نخبگان ما را جذب می کنند و طبیعی است که نخبگان نیز مایل به فعالیت در مراکز خارج از کشور باشند، مثلا یکی از مدیران برنامه گوگل؛ شخصی است متولد یکی از روستاهای شهرضا ، این شخص معلول جسمی- حرکتی است، با این حال از قابلیتهای علمی- پژوهشی او در مجموعه گوگل استفاده می شود.

بنابراین من با اینکه بخواهیم بدون دلایل کافی و منطقی برای تلگرام محدودیت ایجاد کنیم مخالفم و معتقدم باید در هر زمینه کار کارشناسی فراخور آن انجام شود.

اگر پیام رسان های داخلی بتواند مردم را جذب کند، چرا که نه؟

اگر پیام رسان های داخلی خوب باشد، مردم هم به آنها هم اعتماد خواهند کرد.

قبلا چیزهای دیگری مانند وایبر در جامعه رایج بود، اما وقتی تلگرام با امکانات کامل تر وارد بازار شد، مردم به سمت آن رفتند. بنابراین اگر پیام رسان های داخلی کارامد و قابل اطمینانی هم داشته باشیم که بتواند مردم را جذب کند، چرا که نه؟ آن چیزی که در حد تلگرام باشد، می تواند به مرور زمان مردم را جذب کند.

مسئولان باید به نتیجه برسند که نباید پشت درهای بسته و دور یک میز برای کل جامعه تصمیم بگیرند، لازم است مردم را در خیلی از موارد تصمیم گیری دخیل کنیم. در کشورمان در حال حاضر، نخبگان بسیاری وجود دارند، آنها را  دریابیم و از نخبگان کشور، کمک بخواهیم.

می توانیم به جای این که به فیلترینگ متوسل شویم، پیام رسان های داخلی را تقویت و تبلیغ کنیم؛ فیلتر تلگرام نتیجه منفی خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول