اگر مسلمانید اینگونه تلگرام را فیلتر کنید

  • سید محمد زهیر غرضی در 55 آنلاین نوشت:

در فقه اسلامی اگر کسی زمینی را آباد کند ، معدنی را به بهره برداری برساند ، کتابی را بنویسد و تولیدی را به سرانجام برساند مالک آن زمین یا معدن می شود و حقی در آن دارد و حاکمیت اگر بخواهد امکانات او را بگیرد باید رضایت او را جلب کند . حال اگر کسی درفضای مجازی کانال تلگرامی ایجاد کند یا صفحه ای در اینستاگرام سامان دهد و افرادی را با وقت و هزینه جذب کند حاکمیت و دولت نمی تواند ابزار او را از بین ببرد .

او حقی دارد و باید برای تغییر فضای کسب و کار آن فرد رضایت او را بدست بیاورد . طبق آمار منتشر شده یک میلیون کانال تنها در تلگرام مشغول فعالیت هستند و افراد زیادی مشغول امرار معاش هستند . اگر حاکمیت بنا بر معضلات سیاسی خود بخواهد فضای او را از بین ببرد یا جا به جا کند باید رضایت او را داشته باشد .

اگر می خواهند پیام رسان داخلی را جایگزین کنند . باید پیامرسان داخلی از مشابه جهانی بهتر باشد و این مزیت را باید کاربران و مردم تشخیص دهند نه اینکه خودشان خوششان بیاید و دستوری عمل کنند .

سالها زمان برد تا همه متوجه شوند که فکس ، ماهواره ، موبایل ، اینترنت ، فضای مجازی و پیام رسان ها ابزار هستند و البته زمان بیشتری طول می کشد تا همه متوجه شوند که فقه اسلامی و شرعی در تمام ابزارهای مورد استفاده مردم باید رعایت شود .

اگر می خواهند تلگرام و اینستاگرام و سایر فضاهای مجازی را فیلتر کنند و می خواهند فقه اسلامی را رعایت کنند باید رضایت تمام کسانی که در این فضاهای مجازی خانه ای را آباد کردند جلب کنند .

/عصر ایران به نقل از 55آنلاین/

One comment

  • مهدی

    آیا نرم‌افزارها هم به‌مثابه کالا هستند و حکم خرید کالای ایرانی در اینجا هم وجود دارد؟
    حکم خرید کالای دشمنان که به نحوی کمک به آنها محسوب می‌شود تحت عنوان «اعانه‌ی ظالم» شامل اینجا نیز می‌شود؛ یعنی ما با خریداری یک نرم‌افزار، خدماتی به آنها برسانیم یا به نحوی از این نرم‌افزارها استفاده کنیم که سودش به جیب آنها برود، مثل برخی برنامه‌ها که اصل ورود به آنها و تعداد استفاده‌کنندگان از آنها برای صاحبش مفید است، همین ورود به برنامه هم حرام می‌شود. بنابراین فرقی نمی‌کند که این کالا سخت‌افزار باشد یا نرم‌افزار و این توصیه‌‌ای که گفته‌اند اگر کالایی مشابه داخلی دارد، از کالای خارجی استفاده نکنید، شامل نرم‌افزارها هم می‌شود و باید از نرم‌افزار داخلی استفاده کنید .
    مقام معظم رهبری

    منبع:
    http://farsi.khamenei.ir/news-content?id=29126#13

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول