انجام خدمات اقتصادی از طریق پیام‌رسان‌های داخلی

امیر خوراکیان معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی در گفت و گو با ایرنا:

پیرو تصویب سند ساماندهی پیام‌رسان‌های داخلی و قانونمند شدن فعالیت پیام‌رسان‌های خارجی در کشور، مساله حمایت از پیام‌رسان‌های بومی در اولویت قرار گرفت چراکه موضوع اصلی، اطمینان از کسب و کارهایی است که در فضای مجازی و در پیام‌رسان‌ها اتفاق می افتد.

در پیام‌رسان‌های خارجی تضمین خاصی وجود ندارد و کارکرد گروهها و کسب و کارها از ضوابط و مقررات مشخص برخوردار نیست لذا اگر اشکالی در این نوع پیام‌رسان‌ها از نظر مالی، حقوقی، معاملات و مسائل اقتصادی اتفاق بیافتد قابل پیگیری نیست و هیچکس هم پاسخگوی مخاطبان نخواهد بود.

اگرچه در شرایط کنونی، فعالیت اقتصادی در فضای پیام‌رسان‌های خارجی خوب است ولی قابل ضمانت و تداوم نیست چراکه آنها بی نام و نشان فعالیت کرده و تحت هیچ شرایطی خود را با قوانین و ضوابط کشور ما هماهنگ و همراه نمی کنند.

در مقابل پیام‌رسان‌های خارجی، پیام‌رسان‌های داخلی از آنجا که در چارچوب قوانین و مقررات کشور شکل گرفته و فعالیت می کنند لذا پاسخگویی و امکان پیگیری حق و حقوق افراد وجود دارد از این رو به طور یقین ضمانت بیشتری وجود دارد تا کسب و کارها با یک اطمینان و اعتماد بیشتری روی اینگونه پیام‌رسان‌ها سرمایه گذاری کنند.

زمانیکه پیام‌رسانی در سطح گسترده ای برای انجام برخی امورات معمول و روزمره در اختیار مردم بوده به طور یقین ممکن است انتقال استفاده از این پیام‌رسان‌ به بسترهای داخلی در یک فرآیند زمانی مناسب، مشکلات مختصری را به همراه داشته باشد.

اصل قضیه و چشم انداز این کوچ مهم است، چرا که این عرصه از یک حوزه رسانه ای صرف درآمده و تبدیل به سکوی گسترده کارهای اقتصادی و خدماتی خواهد شد که از این پس کارها و تمامی امور فوق باید در پیام‌رسان‌های داخلی شکل بگیرد زیرا ضمانت و اطمینان لازم در آنها وجود خواهد داشت.

مردم نیز با درکی که از این نقل و انتقال دارند، چالش ها و مشکلات این پروسه زمانی را با امید به آینده روشن پیام‌رسان‌های داخلی تحمل کرده و به طور یقین با همدلی و همیاری، مسئولان کشور را در ادامه مسیر همراهی خواهند کرد.

همه مسئولان نیز باید همراهی و کمک کنند تا زمینه ها و ظرفیت های لازم در شکل گیری هرچه سریعتر پیام‌رسان‌های بومی به وجود بیاید.

انتظار این است که رسانه ها به مانند همیشه در اطلاع رسانی و توجیه مردم در اینکه بودن روی سکوهای خارجی چه مسائل و مشکلاتی را همراه دارد اهتمام ویژه داشته و رسالت خطیر خود را تا نهایی شدن این فرآیند انجام دهند.

تصمیم گیری در خصوص قطعی یا فیلتر تلگرام و زمان احتمالی آن در حیطه اختیار ما نبوده و هر گونه تصمیم گیری توسط شورای عالی در کشور خواهد بود.

آنچه مسلم است مصمم هستیم با عزمی جدی برای استفاده از ظرفیت پیام‌رسان‌های داخلی برای کارهای عمدتا اصلی، خدمات دولتی، اقتصاد داخلی، گردش پول و مسائلی که برای کشور اهمیت دارد مورد بهره برداری قرار گرفته و با جدیت پیگیری شود.

پیرو تصویب سند ساماندهی پیام‌رسان‌های داخلی و قانونمند شدن فعالیت های پیام‌رسان‌های خارجی در کشور، مساله حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی در اولویت قرار گرفته است.

بر این اساس، موضوع اطمینان کسب و کارهایی که در فضای مجازی و در پیام‌رسان‌های داخلی فعالیت داشته و شامددار هستند همواره مورد تاکید است تا در کوچ از سکوی پیام‌رسان‌های خارجی به داخلی هیچکدام از پیام‌رسان‌های دارای مجوز فعالیت، دچار لطمه و ضرر و زیان ناشی از این نقل و انتقال نشوند.

تاکنون دو نشست نیز برای هم اندیشی با مدیران پیام‌رسان‌ها و کانالهای بالای یک میلیون کاربر طی 10 روز گذشته با حضور مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شورای عالی فضای مجازی و همچنین مرکز ملی فضای مجازی کشور در همین راستا برگزار شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول