تعرفه استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی یک‌سوم خارجی‌ها شد

  • ابولحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی:

تمامی پیام رسان‌ها اگر به صورت موج ناگهانی مردم بخواهند ورود کنند، دچار چالش خواهند شد که ما برنامه خود را در چند مرحله اعلام خواهیم کرد تا به آرامی جمعیت به سمت پیام‌رسان‌ها هدایت شوند.

به این که تعرفه استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی یک سوم استفاده از پیام رسان‌های خارجی است و اپراتورها ممکن است ارتباطات مربوط به پیام رسان‌های داخلی را با کیفیت و اولویت کمتری به کاربران سرویس دهند، رسیدگی خواهیم کرد و اگر موردی به صورت واقعی و عملی بود گزارش دهند تا برطرف کنیم.

کوچ سازمان‌ها، دستگاه‌ها و کانال‌های پرظرفیت به پیام‌رسان‌های داخلی و در نتیجه ارایه سرویس بیشتر به مردم برنامه‌ای است که به طور جدی مورد وفاق مسئولان کشور است و قوای سه گانه کشور علاقمندند این کار به سرعت انجام شده و موانع این راه برطرف شود.

امیدواریم تا در فرصت زمانی مناسب سرویس پایدار و فنی با استحکام امنیتی و رعایت حریم خصوصی از سوی پیام‌رسان‌ها به شهروندان ارایه شود.

با توجه به تاکید ویژه برای پیاده سازی شبکه ملی اطلاعات باید خدمات پایه در کشور به سمتی برود که توسط شرکت‌های داخلی و بخش خصوصی ارایه شود و بومی سازی مناسبی در حوزه اقتصاد دیجیتالی داشته باشیم تا در این حوزه بتوانیم اقتصادی مناسب با استانداردهای بین المللی، پایدار و چالاک در برابر تحولات جهانی در داخل کشور داشته باشیم.

باید پلت فرم‌ها، سکوها و خدماتی که ارایه می‌شود، ایرانی باشد و در این راه همه مردم نقش ایفا کنند. دولت به عنوان قوه مجریه کشور تصمیم دارد این کار صورت گیرد اما این کار بدون نقش آفرینی مردم امکانپذیر نیست.

نوع توسعه تکنولوژی مربوط به فضای مجازی توسعه تکنولوژی از نوع مشارکت و تعامل بوده که به صورت افقی است و از نوع عمودی نیست که چند سرمایه دار بخواهند صنعتی را در کشور پیاده سازی کنند و در واقع مبتنی بر مشارکت همراه با تعامل از سوی مردم است.

باتوجه به ویژگی‌های فضای مجازی، رفتار مردم به شدت تابع خدماتی است که ارایه داده می‌شود و ما شاهد تغییر و تحول سریع در رفتار مردم هستیم، بنابراین اگر پیام رسانی رفتار مناسب نداشته باشد، نیازهای مشتریان را برطرف نکند و در ذهن کاربران اقناع لازم را نتواند ایجاد کند، به راحتی در مدت خیلی کوتاه و حتی در کمتر یک شبانه روز کاربران خود را از دست خواهد داد. این در حالی است که در هیچ صنعتی در گذشته شاهد چنین پدیده‌ای نبودیم، یعنی صنعتی برای استقرار در یک کشور در مرحله اول ورود به بازارش زمان می برد و هم چنین خروج آن نیز سالها طول می کشید.

سایز اقتصاد ایران در این حد نیست اما رفتار کاربران می تواند به همان شدت باشد، چون جامعه ما یک جامعه همگرا و پیوسته تر نسبت به جامعه غربی است. در جوامع غربی فردی گرایی و واگرایی بیش از جوامع ماست و بر همین اساس رفتارهای ما نیز می‌تواند خیلی سریع‌تر و عکس العمل‌ها خیلی شدیدتر باشد، بنابراین پیام رسان‌های داخلی باید در ارایه خدمات به مردم رضایتمندی آنها راهدف قرار دهند و رضایتمندی مردم در خدمات مناسب، پایدار و امن و همچنین ارایه خدمات نو است.

ما شاهدیم پیام‌رسان‌هایی مانند تلگرام در جهت ارایه خدمات نو حرکت کرده و علاوه بر این که پیام‌رسان و شبکه اجتماعی هستند، در حال تبدیل به سکوی اقتصادی نیز بوده و می‌خواهند تا اقتصاد کشورها را در اختیار بگیرند. در حوادثی که در روسیه اتفاق افتاد، غول‌های بزرگ اقتصادی آمریکا در این نزاع فضای مجازی میلیاردها دلار متضرر شدند و تلگرام اعتراف کرد که چند صد میلیون دلار متضرر شده و آمازون و گوگل هم قاعدتا به همین میزان باید متضرر شده باشند و این همه با هدف آماده‌سازی برای تصاحب بخشی از اقتصاد این کشور است.

باید توجه داشت که این هزینه برای نگهداشتن یک جامعه در یک پیام رسان نیست بلکه این هزینه برای تصرف اقتصادی یک کشور صورت می گیرد بنابراین باید در مرحله نخست تلاش کنیم تا پیام رسان خوبی داشته باشیم و نیازهای پیام رسان اجتماعی را در جامعه ایرانی تامین کنیم و امیدواریم که پیام‌رسان‌های داخلی در مرحله بعد تبدیل به سکویی برای ارایه خدمات به مردم شوند و در فضای مجازی در کشور که از تامین پیام‌رسان با هدف خروج از انحصار پیام‌رسان خارجی کشور شروع شده و درنهایت دستیابی به سکوهای قابل توجهی برای ارایه خدمات است، نقطه آغاز یک تحول بزرگ باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول