مرور پیش‌شرط‌های لازم پیام‌رسان‌های داخلی برای جذب بیش از 45 میلیون ایرانی

  • مهرداد توکلی راد، کارشناس فضای مجازی و عضو هیئت‌علمی دانشگاه پیام نور گیلان :

در حال حاضر تمامی اطلاعات کاربران تلگرام در اختیار ذینفعان خارجی آن است درحالی‌که با استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی به دلیل وجود سرورهای آن در ایران امنیت ملی و فردی ما تأمین می‌شود.

لازمه تأمین امنیت ملی و امنیت فردی اعتماد مخاطبان به پیام‌رسان‌های داخلی است و از سوی دیگر پیام‌رسان‌ها نیز باید همگام با شبکه‌های موبایلی خارجی فعلی توسعه و خود را به‌روز کنند.

جذب رضایت مخاطبان مهم‌ترین فاکتور پیام‌رسان داخلی

پیام‌رسان‌های داخلی باید از طریق خدماتی که به مخاطبان می‌دهند رضایتشان را جلب کنند.

باید سطح تکنولوژی و فناوری‌های پرداخته‌شده در پیام‌رسان‌های ایرانی به‌گونه‌ای باشد که در راستای سایر شبکه‌های اجتماعی خارجی توسعه محور و جذاب باشد.

رعایت چارچوب و ضوابط در پیام‌رسان‌ها یک ضرورت است چون با ظهور پیام‌رسان‌های موبایلی از سال 2014 این فضا مستعد بحران‌هایی بوده و رویدادهایی را نیز رقم‌زده است.

رخی از فضاسازی‌ها و مدیریت در پیام‌رسان‌های خارجی ازجمله تلگرام در برخی مواقع باعث شد تا مانتوانیم برخی از بحران‌ها را به‌درستی مدیریت کنیم.

کوتاه کردن دست پیام‌رسان‌های خارجی در مدیریت اوضاع داخلی کشور

امروز کودکان، نوجوانان، جوانان و سایر سنین درگیر شبکه‌های اجتماعی هستند و متأسفانه شبکه‌های پیام‌رسان خارجی اوضاع ما را در بسیاری موارد شکل می‌دهند و مدیریت می‌کنند.

اگر شبکه‌های موبایلی در ایران شکل نگیرد و توسعه پیدا نکند به‌یقین فروپاشی اجتماعی را به‌زودی در کشور شاهد خواهیم بود.

اگر پیام‌رسان‌های داخلی بتوانند رضایت مخاطبان و ذائقه ایرانی را ارضا کند می‌تواند در جامعه ایرانی موفق شود.

لزوم جایگزینی تدریجی پیام‌رسان داخلی به‌جای تلگرام

اگر فضا زیاد ملتهب نشود و فضاسازی برای استفاده از شبکه‌های موبایلی داخلی صورت بگیرد به‌زودی اما به‌تدریج پیام‌رسان‌های داخلی جایگزین پیام‌رسان‌های خارجی و غیر معتمد خواهند شد.

رسانه‌ها و نهادهای آموزشی به‌تدریج و با معرفی زیان‌های شبکه‌های خارجی و مزیت‌های پیام‌رسان‌های داخلی باید فضا را برای استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی فراهم کنند.

وقتی شبکه‌های اجتماعی خارجی خشونت را ترویج می‌کنند و به‌روشنی هنجارهای اجتماعی و اسلامی و ایرانی ما را مورد هجمه قرار می‌دهند و قوانین کشور ما را زیر سؤال می‌برند نباید در کشور ما فعالیت آزادانه داشته باشد.

فراهم کردن سخت‌افزارها پیش‌نیاز فیلترینگ تلگرام

در حال حاضر تلگرام در داخل کشور حدود 46 میلیون نفر مخاطب دارد و باید برای فیلتر این پیام‌رسان، شبکه اجتماعی موبایلی داخلی طراحی شود که علاوه برداشتن مزیت‌های تلگرام معایب آن را نداشته باشد.

اگر قوانین مشخص، مدون و جامعی در رابطه با استفاده صحیح از شبکه‌های موبایلی در کشور وجود داشته باشد همه مسائل مربوط به پیام‌رسان‌های داخلی حل خواهد شد و مردم به‌خودی‌خود از پیام‌رسان‌های داخل استفاده می‌کنند.

آگاه‌سازی و مسئولیت‌پذیری لازمه استفاده کاربران از شبکه‌های فضای مجازی و پیام‌رسان‌های داخلی

کارشناس رسانه و فضای مجازی با تأکید بر اینکه رعایت اصول آگاه‌سازی و مسئولیت‌پذیری از مبانی پذیرش و استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی است تصریح کرد: فضای مجازی یک فضای حقیقی است که متأسفانه برخی افراد با عدم آگاهی از این ظرفیت فضای سایبری، اطلاعاتی در آن ثبت می‌کنند که به‌راحتی قابل‌انتشار در فضای حقیقی نیست.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه پیام نور با بیان اینکه باید استفاده درست از فضای مجازی را بلد باشیم و آن را در امتداد فضای حقیقی بدانیم گفت: هیچ‌کس جز هنجارشکنان و معاندین با رعایت قوانین شبکه‌های مجازی و استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی مخالف نیست.

توکلی راد با تأکید بر اینکه استفاده از پیام‌رسان داخلی برای جامعه ایرانی یک ضرورت است و همه باید در ترویج این فضا کمک کنند گفت: برخی‌ها حاضرند خصوصی‌ترین اطلاعاتشان در کشورهای خارجی محفوظ بمانند اما آیا اگر کسی از این اطلاعات سوءاستفاده کرد می‌شود علیه ایشان حق‌خواهی نمود درحالی‌که پیام‌رسان‌های داخلی هرگز اجازه سوءاستفاده برای هیچ فرصت‌طلب هنجارشکنی را نخواهد داد.

/فارس/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول