مشکلات واقعی فدای مشکلات مجازی!

  • مشرق در گزارشی نوشت:

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر جوان دولت روحانی وقتی در گفت‌وگوی ویژه خبری در برابر دوربین قرار گرفت، به‌زعم خودش از مشکلات گفت؛ ‌مشکلاتی نظیر بی‌اعتمادی مردم به پیام‌رسان‌های داخلی و استقبال کمرنگ از آنها. آقای وزیر در حالی آمار 4/5 میلیون کاربر را که ظرف مدت 18 روز به پیام‌رسان‌های داخلی روی آورده‌اند، ناچیز می‌داند که درباره تعداد کاربران تلگرام در روزهای آغازین پیدا شدن سر و کله‌اش در میان شبکه‌های پیام‌رسان چیزی نگفت. همچنان که از 8 هزار کانال تلگرامی شناسایی شده علیه امنیت کشور، نظام، مقدسات و هویت ملی، دینی و فرهنگی مردم حرفی نزد. انگار وزیر جوان کابینه حواسش نیست در مسائل ملی نباید هر کس حوزه کار خودش را ببیند، بلکه باید چند وجهی نگاه کرد.

ماجرا از پست اینستاگرامی رئیس‌جمهور در بیان مخالفتش با فیلتر تلگرام آغاز شد. هر چند این پست با موضع‌گیری فعالان سیاسی مواجه بود و این موضع‌گیری‌ها در شبکه‌های اجتماعی با استقبال فراوان مواجه شد؛ ‌موضع‌گیری‌هایی همچون اظهارات رحیم‌پور ازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی که از تناقض‌گویی و صحبت دو پهلوی رئیس‌جمهور به شدت انتقاد کرده بود. حالا اما این رویکرد به سایر اعضای کابینه هم انتقال یافته است و وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات وقتی در برابر مردم قرار می‌گیرد، تنها بخشی از حقیقت را می‌گوید تا هزینه‌های اجتماعی فیلتر پیام‌رسان تلگرام را نپردازد. این در حالی است که به قول خود آقای جهرمی باید با مردم صحبت و آنها را قانع کرد تا اعتماد کافی به پیام‌رسان‌های داخلی هم شکل بگیرد.

افزوده شدن 4/5 میلیون کاربر به پیام‌رسان‌های بومی در 18 روز

تنها 18روز از فیلتر تلگرام گذشته است؛ ‌روزی که طی آن تعداد کاربران پیام‌رسان‌های داخلی از مرز 10 میلیون نفر عبور کرد. هر چند تلگرام هنوز هم به مدد فیلترشکن‌ها فعال است. فیلترشکن‌هایی که به گفته آقای وزیر خیلی‌هایشان بدافزار هستند و می‌توانند آسیب‌زا باشند.
با همه اینها آذری جهرمی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری وقتی می‌خواست درباره اوضاع پیام‌رسان‌های داخلی توضیح بدهد اینگونه گفت: 10 میلیون نفر به پیام‌رسان‌های بومی آمده‌اند، اما تلگرام 45 میلیون کاربر داشت. از زمان بسته شدن تلگرام تاکنون حدود 4/5 میلیون کاربر به پیام‌رسان‌های داخلی اضافه شده‌اند. من وزیر ارتباطاتم، باید واقعیات را بگویم. اگر فیلترینگ شکست بخورد یا موفق شود در هر دو صورت محکوم می‌شویم. وی اما درباره اینکه پیام‌رسان تلگرام در 18 روزگی‌اش چند کاربر داشت، اظهارنظری نکرد تا مقایسه‌اش معقول و منطقی به نظر برسد. به عبارت دیگر آقای وزیر پیام‌رسان‌های داخلی را با تلگرامی مقایسه می‌کند که طی چند سال اخیر انحصار پیام‌رسان‌ها را در اختیار داشته است و همین انحصار هم موجب شده تا دیگر پیام‌رسان‌های موجود کمتر مورد توجه قرار گیرند. پس اضافه شدن 4/5 میلیون کاربر به پیام‌رسان‌های داخلی ظرف مدت 18 روز اخیر چندان هم از بی‌اعتمادی مردم حکایت نمی‌کند.

مردم کم‌اعتمادند!

با تمام اینها آذری جهرمی معتقد است: در حوزه رسانه بلاتکلیف هستیم و این شامل همه رسانه‌ها می‌شود، زیرا چارچوب و سیاست حرکتی مشخصی در این حوزه نداریم و از آنجا که چارچوب‌های اصلی را مردم تعیین می‌کنند، متأسفانه در حال حاضر مردم نسبت به پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های داخلی کم اعتمادند و این مهم سبب می‌شود که رونق ماهواره و پیام‌رسان‌های خارجی بیشتر باشد. درست است که هنوز مردم نسبت به قانون فیلترینگ و ممنوعیت شبکه‌های اجتماعی خارجی مقاومت دارند، اما وظیفه ماست که با مردم صحبت کنیم.
جهرمی تأکید کرد: اگر زیرساخت اعتماد را ایجاد کنیم و سیاست‌های رسانه‌ای شفاف‌تری داشته باشیم، طبیعتاً مردم با علاقه به وطن، از پیام‌رسان‌های داخلی استفاده می‌کنند.
وی در عین حال درباره توان فنی پیام‌رسان‌های داخلی گفت: در حال حاضر پیام‌رسان‌های داخلی ظرفیت‌های لازم را دارند و ظاهراً نیاز به سی‌دی‌ان نیست، اما اگر هم نیاز به این ظرفیت باشد باید با مصوبه مجلس این اقدام صورت گیرد.

سروش: از ما حمایت عملی نشد!

جهرمی گفت: نیازمندی‌های پیام‌رسان‌های داخلی برای ارتقای سیستم امنیتی و به‌روزرسانی‌های زیرساخت‌های ضروری مستلزم بودجه‌های میلیاردی است که گاهی از توان وزارت ارتباطات خارج است، البته ما به‌عنوان متولی حاکمیتی باید از زیرساخت‌های این پیام‌رسان‌ها حمایت کنیم.
وزیر ارتباطات ادامه داد: تصور اولیه این بود که 5میلیارد تومان برای پیام‌رسان‌های داخلی کافی باشد. امروز یکی از پیام‌رسان‌ها برآوردهایی انجام داده و می‌گوید که به 50 میلیارد تومان منابع مالی دیگر در قالب وام نیاز دارد. در مورد پیام‌رسان‌ها بُعد«فنی» همه‌ مسئله نیست.
پیش از این نیز آذری جهرمی در پاسخ به درخواست و گلایه‌مندی ضمنی مدیر یکی از پیام‌رسان‌های بومی برای ارائه سرویس‌ها و زیرساخت‌های بیشتر از سمت دولت گفته بود: ما در کشور پنج پیام‌رسان داریم؛ اینکه یکی از آنها به‌جای طرح موضوع در جلسات مرتباً بحث را به موضوع عملیات روانی بکشاند، نه به‌سود آنهاست و نه به‌سود کشور.
سیدمیثم سیدصالحی در واکنش به این اظهارات در صفحه توییتر خود با رد حمایت عملی وزارت ارتباطات از این پیام‌رسان بومی نوشت: کل سابقه ما فنی است و نسبت به واژه عملیات روانی کاملاً بیگانه‌ایم؛ بحث ما در مورد ارتباط، در LCT، فضای CDN، بلاک آی‌پی و ترافیک است؛ از حمایت‌های وزیر محترم سپاسگزاریم، اما اتفاق عملی در زیرمجموعه ایشان نیفتاده است؛ انتظار ما چیزی فراتر از مصوبات شورای عالی فضای مجازی نیست.

مسئول فراهم کردن زیرساخت‌ها

واقعیت این است که مردم از میان پیام‌رسان‌ها پیام‌رسانی را انتخاب می‌کنند که کارایی بهتری داشته باشد. زیرساخت‌هایی هم که وزیر ارتباطات درباره آن صحبت می‌کند، زیرساخت‌هایی است که باید از سوی همین وزارتخانه تأمین می‌شد. فعالیت در حوزه پیام‌رسان‌های داخلی باید از جایی آغاز می‌شد و مهاجرت دولتی‌ها به این فضا آغازی برای این کار بود. بدیهی است پیام‌رسان‌های بومی هم می‌توانند با سپری شدن زمان نقطه ضعف‌های خود را برطرف کنند و خدمات بهتر و گسترده‌تری را ارائه دهند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول