دست‌درازی دوباره پیام‌رسان‌های خارجی به اطلاعات ایرانی‌ها

با گذشت چند هفته از فیلتر شدن تلگرام و جلوگیری از خروج اطلاعات و فعالیت‌های حدود 50 میلیون مشترک ایرانی از این اپلیکیشن پیام‌رسان، خبری درباره همکاری و توافق برخی از شرکت‌های ایرانی با یک پیام‌رسان خارجی منتشر شده است.

پیگیری‌ها نشان می‌دهد با توجه به انتشار خبر از یک رسانه اوکراینی این پیام‌رسان نیز یک پیام‌رسان روسی یا نزدیک به روسیه است.

اگرچه گمانه‌زنی‌ها می‌گوید پیام‌رسان‌هایی نظیر تم‌تم سعی دارد جایگزین تلگرام باشد اما آنچه قابل مشاهده است و از چندی قبل‌تر یعنی از زمستان سال گذشته مطرح بوده پیام‌رسان دیالوگ است که قصد دارد بار حدود 50 میلیون مشترک پیام‌رسان تلگرام را به‌دوش خود بگیرد.

سؤالی که پس از این باید پاسخ داده شود این است که؛ کدام شرکت‌ها می‌توانند چنین اقدامی را سازماندهی کنند؟! قطعاً گزینه نخست برای چنین فعالیتی با توجه به تجربه‌ ورودِ اپراتوری غیرایرانی به ایران و گستردگی فعالیت طی سال‌های گذشته‌اش حضور یکی از اپراتورهای تلفن همراه است.

اگرچه این گزینه، محتمل به‌نظر می‌رسد اما گزینه درستی نیست، همراه اول و رایتل شرکت‌هایی با مدیرعاملان جدیدی هستند که بعید است چنین تصمیمی را در شروع فعالیت خود بگیرند.

ایرانسل نیز همواره شرکای خاص خود را داشته و با طرف روسی وارد مذاکره نمی‌شود؛ این اپراتور همواره خود را از ورود به این تجربه دور نگه خواهد داشت چرا که مسئله خروج سود سهام شریک غیرایرانی آن هنوز پاسخ مطمئنی دریافت نکرده است.

بااین‌حال بعید به‌نظر می‌رسد گمانه‌زنی از دایره اپراتورها خارج شود اما نه اپراتورهای اصلی کشور، بلکه خبرها و پیگیری‌های تسنیم نشان می‌دهد یکی از شرکت‌های متقاضی پروانه MVNO که مجوز فعالیت خود را از وزارت ارتباطات دریافت کرده، این مذاکرات را انجام داده است.

جست‌وجوها و پیگیری‌های روند فعالیت‌های اخیر این اپراتور مجازی مشخص کرد گزینه دیالوگ، شرکت ارتباطات سیار هوشمند امین بوده و همکاری با سایر شرکت‌ها نیز در دست بررسی است.

این شرکت چندی قبل رسماً در وب‌سایت خود اعلام کرده که به توافقاتی با دیالوگ رسیده است؛ این شرکت همچنین در خبری که چندان به مفاد این توافق نپرداخته می‌گوید از خدمات و پلت‌فرم دیالوگ قرار است استفاده کند.

این‌طور که به‌نظر می‌آید دیالوگ مورد توجه این شرکت قرار گرفته است و پس از بررسی قابلیت‌های فنی دو طرف که از سوی طرف ایرانی صورت گرفته به نتایجی نیز رسیده است.

یکی از این نتایج قابلیت میزبانی از دیگر شرکت‌های ایرانی روی پلت‌فرم دیالوگ و ارائه خدمات دیگر دیالوگ به این شرکت ایرانی است.

با شفاف شدن طرف قرارداد قرار گرفتن کدام شرکت ایرانی، سؤالات متعدد بعدی در نظر خواهد آمد؛ آیا ارتباطات سیار هوشمند امین می‌تواند تضمینی برای درز نکردن اطلاعات کاربران ایرانی باشد؟ آیا مشترکان پرشمار تلگرام در ایران دوباره باید به یک پلت‌فرم خارجی اعتماد کنند؟ آیا وقت آن نرسیده به‌کلی دست بیگانگان از ارتباطات ایرانی قطع شود؟ آیا ما به آن درجه از دانش نرسیده‌ایم که خودمان برای خودمان پلت‌فرمی کارآمد تهیه کنیم؟

از این سؤالات کم نیستند اما پاسخی برای آن نیست تا جایی که با وعده‌های رنگارنگ ما دل در گروی هر تکنولوژی غیر از تکنولوژی‌های بومی می‌دهیم.

/باشگاه خبرنگاران جوان/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول