فضایی سالم در دنیای مجازی از نگاه پلیس

  • ایران در گزارشی نوشت:

در حال حاضر انبوهی از اخبار مختلف از طریق فضای مجازی که شامل تلگرام، واتس اپ، اینستاگرام و… است، در اختیار مردم قرار می‌گیرد، اما اینکه تا چه حد اخبار و اطلاعات منتشره در این فضا صحیح است و باید به آنها اعتماد کرد، مستلزم مستند و صادق بودن سایت‌هایی است که این اخبار را منتشر می‌کنند.
با نگاهی اجمالی به حوادثی که به تازگی در کشور به‌ دلایل اقتصادی و البته تحریم‌‌های غرب بویژه امریکا علیه ما رخ می‌دهد، می‌توان متوجه شد که فضای مجازی در دامن زدن به این حوادث و ارائه اطلاعات درست یا نادرست آن نقش زیادی دارد.
در نظر داشته باشیم در جنگ نرمی که در حال حاضر در جهان سرمایه‌داری به راه افتاده و بهترین حربه آن هم اینترنت… و فضای مجازی است، موتورهای جست‌وجویی چون google، Yahooو… مجانی به ما خوراک نمی‌دهند، بلکه با گرفتن بیشترین اطلاعات طبقه‌بندی شده از ما برای رسیدن به اهداف خود، اطلاعاتی ناقص را به ما ارائه می‌دهند.
درست است که پلیس فتا، مجموعه‌ای جوان در ناجا محسوب می‌شود و مطالعات راه‌اندازی آن از سال 89 با بررسی گسترده فضای مجازی در 23 کشور شروع و در 23 بهمن سال 90 به طور رسمی کار خود را آغاز کرده است اما در همین مدت به موفقیت‌های زیادی دست یافته که نشانگر حضور افراد کارآزموده در آن است. در شرایط کنونی که کشور با هجمه‌های زیادی از نظر سایبری مواجه است، توجه همه جانبه به این مجموعه یک ضرورت است.
سردار «سید کمال هادیانفر»، رئیس پلیس فتا ناجا با تأکید براینکه این مجموعه تاکنون موفق به پیگیری و به نتیجه ‌رساندن 120 هزارجرم سایبری شده، می‌گوید: توانمندی پلیس فتا در شناسایی جرایم سایبری در کشور تا 85 درصد است، در حالی که این میزان در امریکا بین 16 تا 18 و در کره‌جنوبی حدود 25‌درصد است و این پلیس با 194 کشور بجز رژیم صهیونیستی تماس مستقیم دارد.
سردار هادیانفر به این نکته تأکید دارد که امنیت فرآیندی است که دشمنان در آن نقش دارند و می‌گوید: باید سطح بهره‌برداری اینترنت برای سنین مختلف تعریف داشته باشد.
در همین حال، وی با اشاره به اینکه پلیس فتا درهمه استان‌ها دارای آزمایشگاه‌های استنادپذیری است، می‌افزاید: پلیس فتا بدون همیاری مردم نمی‌تواند به اهداف بلند خود که همانا داشتن فضایی سالم در دنیای مجازی است، دست یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول