شبکه‌های اجتماعی حباب اطلاعاتی ایجاد می‌کنند

حقیقات کارستن مولر و کارلو شوارتس، دو پژوهشگر جوان از دانشگاه واریک انگلیس نشان می‌دهد، انتشار اخبار دروغ و نفرت‌پراکنی از طریق شبکه‌های اجتماعی مجازی مانند آنچه «فیس‌بوک» به‌طور مشخص درباره پناه‌جویان اروپا یا مسلمانان آواره میانمار انجام داد، در اعمال خشونت واقعی علیه آنها، تاثیر مستقیم داشته است.

این دو محقق آلمانی حتی تأثیرات معکوس تئوری فوق را هم نشان دادند. یعنی کاهش استفاده از اینترنت یا فیس‌بوک شمار اقداماتی که با انگیزه نفرت و نژادپرستی انجام می‌شوند را کاهش داده است. همچنین زمانی که موضوعات خبری دیگر بر فضای ضدپناه‌جویان یا آوارگان در شبکه‌های اجتماعی می‌چربند، این اقدامات کاهش یافته‌اند.

شوارتس و مولر یک دلیل تعیین‌کننده در رابطه مستقیم این دو موضوع را تأثیر آن‌چه «حباب‌ اطلاع‌رسانی» یا(Filterblase)گفته می‌شود می‌دانند. به نظر این محققان، شبکه‌های اجتماعی نوعی حباب اطلاع‌رسانی ایجاد می‌کنند که در آن کاربران این شبکه‌ها امکان انتخاب منابع خبری و افراد و حساب‌های کاربری مورد نظرشان را تنها در چارچوب همان شبکه اجتماعی دارند. همین چارچوب محدود انتخاب، آنها را در معرض دایره‌ و طیفی خاص از خبرها و اطلاعات قرار می‌دهد. کاربران فیس‌بوک نیز خود را در این «حباب‌های اطلاع‌رسانی» می‌یابند که در آنها سر و صدا و غوغای اقلیتی از کاربران تصوری ایجاد می‌کند که گویا همه مردم چنین نظر و فکری دارند و همین تصور، موجب می‌شود کاربران دیگر هم ترغیب ‌شوند همان کلمات و غوغای اقلیت یاد شده را در شبکه‌های اجتماعی تکرار کرده و یا لااقل به شدت تحت تاثیر آنها قرار گیرند.

این پژوهشگران تأکید می‌کنند که جرایم خشونت‌بار با انگیزه‌ نفرت، علل و تقویت‌کننده‌های بسیاری دارند و برای اثبات آن فیس‌بوک را مثال می‌زنند که به نوعی به‌عنوان تقویت‌کننده آتش نفرت عمل می‌کند.

/کیهان/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول