بومی سازی شبه تلگرام‌ها در تردید

  • محمد اصنافی، کارشناس فضای مجازی در گفت و گو با اصفهان زیبا:

آیا هاتگرام و تلگرام طلایی قابلیت تبدیل به پیام رسان داخلی و مستقل را دارند؟
این یک بحث کاملا فنی است و از آنجا که اینها هیچ اطلاعاتی از خودشان و نحوه عملکردشان منتشر نکرده‌اند،نمی توان گفت که قرار است دقیقا چه کاری انجام دهند. اما این نکته را نباید فراموش کرد که رقیب اصلی این دو، تلگرام است. پس این پیام رسان به راحتی می تواند تغییرات فنی را اعمال و فعالیت هاتگرام و تلگرام طلایی را متوقف کند.

به هرحال آنها برای مستقل شدن، باید امکانات جدیدی به پیام رسان هایشان اضافه کنند که قطعا هزینه بر است و معلوم نیست چه نتیجه ای به دنبال خواهد داشت. درست است؟
بله. به خاطر همین نمی توان برآورد دقیقی از وضعیت آینده آنها داشته باشیم. مشکل اصلی پیام رسان‌های بومی همین بحث چرخش اطلاعات در شبکه است.  اگر هاتگرام و تلگرام طلایی بتوانند به سطحی دست یابند که این مشکل را حل کنند، قطعا کار بزرگی کرده‌اند. بعید می دانم که این اتفاق بیفتد، چون اگر قرار بود رخ دهد تا به الان، افتاده بود. این توانایی فنی خیلی ساده نیست که هاتگرام و تلگرام طلایی به راحتی بتوانند به آن دست پیدا کنند، اما خودشان ادعا کرده‌اند که از عهده این کار برمی آیند. پس باید منتظر باشیم و نتیجه را ببینیم.

همانطور که اشاره کردید مدت زیادی از فعالیت این دو پیام رسان می گذرد.  اگر این امکان را داند، چرا آنها تا به الان، اقدامی برای مستقل شدن انجام نداده اند؟
مشکل تلگرام این بود که گفته می شد به واسطه آن، اطلاعات کاربران به خارج از کشور منتقل می شود. اگرچه هاتگرام و تلگرام طلایی که نسخه ایرانی تلگرام هستند نیز اطلاعات را به خارج منتقل می کنند، اما بخشی از آنها در داخل نگهداری می شود. اما این ادعا که در آینده نزدیک این دو پیام رسان مستقل شوند و خروج داده و دیتا را به خارج از کشور متوقف کنند، ادعای بزرگی است. قطعا این اتفاق گامی رو به جلوست و نباید آن را منفی تلقی کرد. به شرطی که این دو از عهده آن برآیند.

بومی شدن هاتگرام و تلگرام طلایی چه مزیت‌هایی دارد؟
همانطور که اشاره کردم این اتفاق گامی رو به جلوست، هرچند تا نقطه مطلوب فاصله زیادی دارد. اگرچه باقی پیام رسان های داخلی، با وجود هزینه‌های زیادی که کردند، نتوانستند نیازهای مردم را پاسخ دهند، اما هاتگرام و تلگرام طلایی به شدت رشد کردند و محبوب مردم شدند. اگر اینها در آینده مستقل شوند، می توانند نیاز مردم را رفع کنند؛ البته به شرطی که کیفیت قبلی شان را حفظ کنند و همان میزان خدمات را ارائه دهند، نه اینکه مثل دیگر پیام رسان های داخلی عمل کنند.

اصلا چه اصراری است که کاربران حتما از پیام رسان داخلی استفاده کنند.
به هر حال این مسئله، سیاست کلان نظام است و صلاح دید آنها این است که مردم از پیام رسان بومی استفاده کنند

اما بومی شدن هاتگرام و تلگرام طلایی مثل هندوانه در بسته است. ضمانتی وجود ندارد که اینها بتوانند موفق شوند.
به نظر من و خیلی از کارشناسان دیگر هم سیاست منع استفاده از پیام رسان‌های خارجی یکبار شکست خورده و مسدودسازی تلگرام بی‌نتیجه مانده، اما نظر سیاست گذاران متفاوت است. آنها اعتقاد دارند که پس از مسدودسازی، تعداد کاربران ریزش کردند. این ادعا غلط است، چون حتی اگر تعداد مخاطبان تلگرام در این مدت کاهش پیدا کرده باشد، باید گفت این موضوع هزینه های بالایی را به دنبال داشت. آیا تحمیل این همه هزینه به صرفه است؟ به نظر می رسد سیاست گذاران ما قبول ندارند که فیلترینگ تلگرام شکسته خورده است و بر روی نظرشان تاکید می کنند و اعتقاد دارند کاربران ایرانی فقط باید از پیام رسان های بومی استفاده کنند و نه نوع خارجی آن. به هر حال این تصمیم مرکز ملی فضای مجازی است که هاتگرام طلایی و تلگرام جایگزین تلگرام شوند و بعد از مدتی هم ارتباطشان را با تلگرام قطع کنند. شاید دیدگاه درستی باشد، اما باید منتظر ماند و دید به نتیجه می رسد و موفق می‌شود یا مـثـل پروژه فیلترینگ تلگرام، شکست می خورد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول