تدارک عرضه ارز دیجیتال در وقت اضافه تلگرام

  • روزنامه جوان در گزارشی به قلم زهرا چیذری نوشت:

در شرایطی که مسئولان حوزه فضای مجازی با مماشات از کنار فعالیت‌های تلگرام عبور می‌کنند و درگیر و دار محاسبه تأمین منافع خود در بستر این پیام‌رسان، تعیین تکلیف تلگرام و شکستن انحصار این پیام‌رسان را به تعویق می‌اندازند، مدیران تلگرام در تدارک عرضه ارز دیجیتال روی این پیام‌رسان هستند و تحرکات برای فروش گرام از طرف تلگرام شروع شده است.
درست درشرایطی که پیام رسان‌های داخلی در حال پا گرفتن بودند، فیلترشکن‌های یک شرکت دانش بنیان داخلی انحصار پیام‌رسان‌های کشور را دوباره در اختیار تلگرام قرارداد. تلگرام همچنان در وقت اضافه به سر می‌برد؛ وقت اضافه با پوشش فیلترشکن‌هایی همچون طلاگرام و هاتگرام که نتیجه نهایی‌اش خرید وقت برای ماندگاری بیشتر این پیام‌رسان و ادامه انحصار آن است. ضرب‌الاجل‌های تعیین شده برای تعیین تکلیف تلگرام هم یکی پس از دیگری به تاریخ می‌پیوندد تا گواه مستندی باشد بر جزم نبودن عزم مسئولان در برابر این ماجرا. چرایی چنین برخوردی هم چندان پوشیده نیست. دولت خاطرات خوشی از تلگرام دارد چه در انتخابات مجلس دهم و چه در انتخابات دوره یازدهم ریاست جمهوری چندانکه به شکل رسمی نقش شبکه‌های اجتماعی را در پیروزی دکتر روحانی در انتخابات ریاست جمهوری می‌پذیرد و می‌گوید: «در دوران انتخابات با نقیصه اطلاع‌رسانی برخی رسانه‌ها روبه‌رو بودیم، بنابراین ناچار شدیم فضای مجازی را جایگزین آن‌ها کنیم.» حالا هم حدود یک‌سال تا انتخابات مجلس شورای اسلامی فرصت هست و درست سناریوی قبلی خرید وقت برای باقی ماندن تلگرام در حال تکرار است.
عرضه ارز دیجیتال
به گفته محسن غفاری فعال حوزه رسانه در حال حاضر وضعیت فعالیت پوسته‌های فارسی تلگرام نظیر «هاتگرام» و «تلگرام طلایی» به‌گونه‌ای است که می‌توانند به اطلاعات کاربران دسترسی داشته باشند، برخی کانال‌های مورد نظرشان را حذف کنند یا نظارت‌هایی از این دست داشته باشند که قطعاً در زمان عرضه گرام، این نوع دسترسی‌ها از سمت تلگرام مسدود خواهد شد یا نهایتاً ممکن است نوعی API در اختیار پوسته‌ها قرار داده شود که قادر به دسترسی اطلاعات کاربران نباشد.
وی درباره اینکه چرا تلگرام جلوی فعالیت و دسترسی هاتگرام و تلگرام طلایی را نمی‌بندد؟ پاسخ می‌دهد: تلگرام توانایی فنی این کار را دارد، اما برای ادامه حیات مشترکان برای رسیدن به زمان عرضه گرام یا همان ارز دیجیتالی‌اش این کار را نمی‌کند. غفاری می‌افزاید: با بسته شدن دسترسی پوسته‌های فارسی هاتگرام و تلگرام طلایی مردم برای خرید گرام به استفاده از فیلترشکن روی می‌آورند. هم اکنون نیز تحرکات برای فروش گرام از طرف تلگرام شروع شده است و مسئولان کشور هم هیچ عکس‌العملی در برابر این اتفاق نشان نمی‌دهند.
غفاری تأکید می‌کند: عرضه گرام از طریق کانال‌دار‌های بزرگ تلگرامی خواهد بود. هر کدام از کانال‌های معروف می‌توانند درگاهی از بانک بگیرند و به تلگرام معرفی کنند تا گرام از آن طریق عرضه شود. به گفته وی گویا رابط تلگرام در دوبی با برخی کانال‌دار‌های بزرگ در همین زمینه جلسه‌ای داشته است.
غفاری تصریح می‌کند: در آخرین نسخه تلگرام و با وجود اینکه گرام هنوز عرضه نشده، درگاه پرداخت فعال شده و حتی خود ما گزارش یک درگاه پرداختی داخلی را به معاون وزیر گزارش دادیم و آن‌ها بستند.
وی معتقد است خطر عرضه گرام و تبعات بعدی آن از جمله اتفاقات نزدیک است و مسئولان کشور با وجود وقوف به این مسئله کاری نمی‌کنند.
یک سناریوی قدیمی
دو سال پیش هم ماجرای مهلت به تلگرام برای انتقال سرورهایش به داخل کشور مطرح بود، اما با مهلتی یک‌ساله به این پیام‌رسان مواجه شد!
سال‌۹۵ بود که تبادلات گسترده محتوا‌های مجرمانه در شبکه اجتماعی تلگرام و هشدار‌های متعدد کارشناسان درباره این محتوا‌ها شورای عالی فضای مجازی را بر آن داشت طی مصوبه‌ای ۱۲‌ماه به این شبکه اجتماعی مهلت دهد تا سرور‌های خود را به داخل کشور منتقل کند. مهلت ۱۲ ماهه تلگرام، اما درست مصادف با ایام برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در کشور بود. پیام‌سران تلگرام دردوره انتخابات مجلس هم موفق عمل کرده بود تا جایی که در انتخابات سال‌۹۴، گاردین انگلستان ۱۷‌روز قبل از انتخابات مقاله‌ای با این تیتر منتشر کرد: «کاربران تلگرام در ایران سرمایه‌ای برای انگلستان هستند.» در این مقاله اشاره شده‌است که از هر چهار ایرانی یک نفر عضو تلگرام است و این می‌تواند برای دولت انگلستان فرصتی باشد که در ایران تغییرات سیاسی ایجاد کند. چند روز قبل از انتخابات، بی‌بی‌سی انگلستان نیز مقاله‌ای منتشر کرد که شامل دو لیست انتخاباتی بود که در این مقاله به مردم ایران اعلام کرده بود که به فلان لیست رأی بدهید و به لیست دیگر رأی ندهید. مؤمن‌نسب با اشاره به بررسی نتایج انتخابات مجلس با ضریب نفوذ تلگرام تصریح می‌کند: با بررسی بیشتر نتایج انتخابات سال گذشته دریافتیم که در شهر‌هایی که بیشتر از تلگرام استفاده می‌شد، نتایج بیشتر با چیزی که بی‌بی‌سی پیش‌بینی کرده بود مطابقت داشت.
با چنین سابقه‌ای آیا ادامه مهلت به هاتگرام و طلاگرام تا انتخابات بعدی ادامه می‌یابد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول