گفتمان و فهم مشترک در حوزه فضای مجازی نداریم

  • سید ابوالحسن فیروزآبادی  دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی کشور در نشست شورای مرکزی سازمان نظام صنفی کشور:

باید نسبت به تحولات حوزه فضای مجازی در آینده هوشیار و دربرابر مسائل روز این تکنولوژی فعال باشیم.

کثرت، تنوع و پیچیدگی فضای مجازی بسیار زیاد بوده و تحولات این حوزه سریع است اما کشور در برابر آن مکانیزم، چالاکی و مقاومت لازم را نداشته و هنوز با وجود پایان نسل و دوره بعضی از این تحولات نتوانستیم رفتار متناسب با آن را با نگاه به آینده داشته باشیم.

حوزه ICT پاردایم حاکم اقتصادی و تکنولوژیکی دنیاست اما در کشور این حوزه متولی مشخصی ندارد و ما در حکمرانی فضای مجازی هنوز در وب 2 هستیم و صرفا در حوزه فیزیکالی اقداماتی صورت گرفته است و در مسائل مهمی همچون اقتصاد دیجیتال متولی نداریم.

پیش از این حوزه ICT به دو شاخه مهم سخت افزار و نرم افزار تقسیم می شد اما در حال حاضر حوزه پلت فرم هم تعریف می شود که در انحصار تعداد کمی شرکت آمریکایی است و تکنولوژی ها بر روی این لایه قرار می گیرند که این می تواند برای ما نیز فرصتی باشد که بر همین اساس شورای عالی فضای مجازی در تدوین سند نظامات شبکه ملی اطلاعات به این حوزه توجه ویژه کرده و در آن تاکید شده که برای آن سرمایه گذاری کنیم.

برای اینکه بتوانیم در مسیر صحیح حرکت کنیم باید در حوزه قانونگذاری فضای مجازی به فهم مشترک برسیم که متأسفانه در کشور گفتمان و فهم مشترک وجود نداشته و دچار واگرایی فهمی و معرفتی در حوزه فضای مجازی هستیم.

در مجلس نیاز به نظارت و فعالیت بیشتری است و قوانین مهمی همچون کپی رایت و مالکیت معنوی هنوز در کشور مصوب نشده و فهم مشترکی در آن وجود ندارد و ما در این زمینه تسلیم قواعد خارجی هستیم که اگر این مهم اصلاح نشود صنعت داخلی شکل نگرفته و رشد نخواهیم داشت.

سازمان نظام صنفی با پشتوانه اعضای خود می تواند در این حوزه تعیین استراتژی کند و یک نظام رصد داشته باشد که در چه حوزه هایی نیاز است که وارد شویم و با چالاکی و همگرایی می توان با همراهی دولت و ملت و بخش خصوصی مشکلات را رفع کرد.

سازمان نظام صنفی می تواند اتاق فکر تشکیل دهد و مرکز ملی فضای مجازی آمادگی دارد تا یکی از اعضای آن باشد.

/باشگاه خبرنگاران جوان/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول