فروش طلای مجازی، اقدام خطرناک تلگرام برای اقتصاد ملی

مهدی انجیدنی،‌ مدیرعامل پیام‌رسان گپ:

مستندات شروع این کار روی خود تلگرام موجود است و این بار برخلاف همیشه به دور از شلوغ‌کاری‌های تبلیغاتی و بدون هیچگونه اعلامی از قبل، صفحه Check Out را برای پرداخت مالی در نسخه جدید خود اضافه کرده است.

هنوز اغلب کاربران اندروید و IOS این پیام‌رسان نمی‌دانند در نسخه جدید این قابلیت اضافه شده است و نسبت به آن آشنایی ندارند.

نسخه دسکتاپ تلگرام در انتظار قابلیت پرداخت مالی!

به‌زودی (احتمالا ظرف دو سه هفته آینده) در نسخه دسکتاپ تلگرام نیز امکان استفاده از این قابلیت اضافه خواهد شد، در این روش از ربات‌ها برای پرداخت استفاده می‌شود و همچون روال همیشه، تلگرام می‌خواهد با تکیه بر کاربرانش، محدودیت‌های اعمال شده از طرف دولت ایران علیه خودش را دور بزند.

جالب است، تلگرام از مدت‌ها قبل اعلام کرده بود که می‌خواهد روی ارائه پول مجازی کار کند اما به واسطه بحران اقتصادی که در کشور ظرف یکی دو ماه اخیر به وجود آمده، برنامه‌ریزی خود را تغییر داده تا از این فضا نیز بتواند به نفع خودش بهره‌برداری کند.

تلگرام درصدد فروش طلای مجازی

موضوع ورود تلگرام به فروش طلای مجازی را که این روزها در برخی رسانه‌ها اعلام شده است، جزو سیاست‌های جدید تلگرام و اقدامی خطرناک برای اقتصاد کشور است.

چندین سال است برخی سایت‌های غیرمجاز روسی به فروش طلای مجازی روی آورده‌اند و با این ادعا که، مقدار مشخص و قابل توجهی طلا در گوشه‌ای از دنیا دارند، اقدام به فروش آن در فضای مجازی در قبال دلار می‌کنند.

این ترفند نخ‌نما شده و البته عوام‌فریبانه که بارها نیز توسط مراکز مالی و اعتباری بین‌المللی نسبت به آن هشدار داده شده است که سایت‌های روسی از این همین حربه برای انتفاع از سرمایه مردم به شکل غیرقانونی استفاده می‌کنند.

طبیعی است که وقتی طلا به شکل مجازی فروخته می‌شود و هیچ نمود حقیقی ندارد، ترفندی فریب‌کارانه است و برخلاف اینکه به متقاضیان گفته می‌شود پول‌شان را برای خرید طلا هزینه می‌کنند اما اصلا طلایی در واقعیت وجود ندارد!

پول و سرمایه ملی ما در نزدیکی خطری بزرگ

تلگرام می‌خواهد رفته‌رفته به واسطه ربات‌های پرداختی که قابلیت اتصال به درگاه‌های بانکی کشورمان را دارند، “هیچ” را به قیمت “طلا” به مردم بفروشد و به آنها بگوید که این طلای مجازی تنها در شبکه خودش قابل خرید و فروش است.

با سرمایه‌ای که از این طریق در اختیار تلگرام قرار می‌گیرد، خود را در برابر تمامی تصمیمات دولت و حکومت بیمه می‌کند و در آن زمان دیگر نمی‌توان به راحتی پلت‌فرم تلگرام را فیلتر کرد زیرا میلیاردها دلار سرمایه مردم ممکن است درگیر این پلت‌فرم شده باشد.

تلگرام دیدی فراتر از این موضوعات دارد و با ابداعاتی که در شبکه خود ایجاد می‌کند به دنبال دست گرفتن جریان اقتدار در کشورمان است و می‌خواهد مردم را به هر شکلی شده در مقابل حکومت قرار دهد.

تلگرام درصدد قرار دادن مردم مقابل حکومت

اخیرا شاهد بودیم که تلگرام قابلیت Telegram passport را معرفی کرد و از کاربرانش خواست تا تصاویر پاسپورت واقعی خود، کارت‌های بانکی، رمز عبور آنها و مدارک هویتی دیگر را در اختیار تلگرام قرار دهند تا آنها را به صورت تجمیع‌شده در یک جا داشته باشند!

این در حالی است که کاربران فضای مجازی در تعامل با یک سایت، به سختی حاضر هستند که کد ملی‌شان را ارائه کنند اما تلگرام اقدام به انجام این کار کرده و مورد انتقادات رسانه‌های خارجی نیز قرار گرفته است.

ابهاماتی که اکثر رسانه‌ها مطرح کرده‌اند این است که چرا تلگرام قصد دارد اطلاعات زندگی واقعی مردم از جمله پاسپورت و اطلاعات کارت بانکی افراد را در اختیار داشته باشد و  اصلا تلگرام وابسته به کجاست و دفتر و تشکیلاتش کجا قرار دارد؟! تلگرام به صراحت خود را برای جنگ با ایران آماده می‌کند و از هر طریقی به دنبال این است تا مردم را مقابل حکومت قرار دهد.

بات‌های پرداخت پیش‌زمینه‌ای برای فروش طلای مجازی

این پیام‌رسان می‌دانسته که روزی ایران برای فعالیت‌هایش محدودیت ایجاد می‌کند و بنابراین تمامی اقدامات خود را استراتژیک چیده است؛ الآن هم که گزارش برخی درگاه‌های متصل به ربات‌ها را داده‌ایم اگر مسئولان بخواهند آنها را مسدود کنند، صداها بلند می‌شود که دولت می‌خواهد جلوی ایجاد کسب‌وکارها را بگیرد.

این ربات‌ها زمینه‌چینی برای خرید طلای مجازی تلگرام می‌کنند و این قسمت ترسناک برای کشور ما خواهد بود زیرا به محض فعال شدن نامحسوس امکان خرید و فروش طلایی مجازی در بات‌ها، به احتمال زیاد در کمتر از چند روز میلیاردها تومان پول کشور به واسطه بات‌های خرید و فروش طلا تبدیل به طلایی مجازی شود لذا باید هوشیارانه و با دقت‌نظر به دنبال راهکاری برای آماده شدن جهت مقابله با این اقدامات بود.

هاتگرام و تلگرام طلایی مهم‌ترین بازوی حیات تلگرام!

درباره قابلیت پرداخت که اخیراً ایجاد شده روی پوسته‌های ایرانی نیز اعمال شده است زیرا این قابلیت در Bot API قابل دسترسی است.

فیلتر بات چندان اقدام مؤثری نیست و مانند فیلتر دامنه یک سایت نیست که به سختی بشود دوباره آن را به شکلی دیگر احیا کرد؛ بات‌ها به سرعت می‌توانند تغییر اسم و آدرس دهند و هر بار که فیلتر می‌شوند مانند پروکسی‌های درون برنامه‌ای تلگرام به شکلی دیگر و به سرعت ایجاد می‌شوند.

ترویج قانون‌شکنی در کشور با دو پروکسی داخلی

هاتگرام و تلگرام طلایی در حال حاضر مهمترین بازوی حیات و زنده‌ماندن تلگرام هستند ضمن اینکه دسترسی آنها به تلگرام منجر به ترویج قانون‌شکنی در کشور شده است زیرا نشان دادیم با اینکه دستور قضایی برای فیلترینگ تلگرام موجود بود، هستند کسانیکه این دستورات را به صورت علنی دور زده و باز هم کار خودشان را می‌کنند.

اگر مسئولان علاقه‌مند به فعالیت تلگرام هستند خوب چرا دستور به فیلترینگش دادند؟! اگر به همان شکل سابق در کشور فعالیت می‌کرد آسیب‌هایش به مراتب کمتر از شیوه فعالیت کنونی آن است.

جالب است ایران، هاتگرام و تلگرام طلایی را برای مدیریت و اعمال نفوذ بر فضای تلگرام فعال کرد اما در همین زمینه نیز موفق نبود و اولا همچنان برخی کانال‌های مخرب از طریق همین پوسته‌های غیررسمی تلگرام تنها با یک تغییر اسم در دسترس هستند و هم برخی کانال‌هایی که مسدود شده‌اند، در برخی شرایط از طریق هاتگرام و طلگرام طلایی در دسترس مخاطبان هستند! بنابراین با وجود هزینه‌های هنگفت و تجهیزات زیادی که به این پروژه‌ها اختصاص داده شده همچنین ضربه سنگینی که به رشد پیام‌رسان‌های داخلی به واسط این پوسته‌های غیررسمی تلگرام زده شد، مشخص نیست که رسالت کار این پوسته‌های غیر‌رسمی تلگرام چیست و چرا باید در شرایطی که همه چیز علیه فضای روانی کشور است این پوسته‌ها باید فعال باشند؟ !

/تسنیم/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول