نباید رویکرد منفعلانه در فضای مجازی داشت

  • حجت الاسلام حسین بنیادی استاد حوزه در گفت‌وگو با خبرگزاری رسا :

استفاده از ابزار نو و وسایل ارتباط جمعی یک ضرورت است.

در دوران حاضر بیشتر این ارتباط در فضای مجازی و بستر ارتباطات مجازی صورت می گیرد، همان‌طور که مشخص است فضای مجازی فضای رهایی است که همه انسان‌ها با هر نوع فکر و اندیشه‎ای در آن حضور دارند و یا به‌ صورت تخصصی در آن فعال هستند.

در این ارتباطاتی که برقرار می‌شود برخی به دنبال اعمال افکار خود با آنچه که مبانی اندیشه خود است در جوامع مختلف هستند که به‌صورت مشخص می‌توان به نوع استکباری در فضای مجازی اشاره کرد.

در این بُعد جریان استکبار سعی دارد خود را به صورت‌های مختلف در جوامع مستقل، جوامعی که از لحاظ زیرساخت‌ها پیشرفتی نداشته‌اند، حاکمیت خود را بر افکار عمومی مردم اعمال کند.اما گاهی اوقات می‌توان از فضای مجازی در بُعد ایجاد حق و معارف حق استفاده کرد.

متخصصین و متعهدان جامعه دینی می‌توانند از این فرصت و فضا استفاده تاریخی کنند، به خاطر اینکه فضای مجازی یک فضای گسترده جهانی است و می‌تواند کلمات حق موافق با فطرت بشر را و از طرفی نشانه‌های دین سالم و مکتب انسان‌ساز را به جوامع مختلف ارائه دهد.

رهبری که فرمودند «فضای مجازی فضای انفعال نیست، بلکه فضای تهاجمی است»، باید در فضای مجازی طوری رفتار کرد که طرف مقابل را به انفعال وادار کند نه منفعلانه وارد شویم و دائم در حال پاسخگویی باشیم.

باید جنگ نرم و لوازم جنگ نرم را بشناسیم، بسیاری از افرادی که در فضای مجازی فعال‌اند، نسبت به این مورد کمی بی توجه هستند. ما باید بدانیم در یک جنگ نرم تمام عیار قرار گرفته‌ایم و دشمنان ما در کشورهای مختلف نسبت به این جنگ خود را مهیا کرده‌اند، جوامع را شناسایی و جغرافیای سیاسی جهان را به خوبی می‌شناسند از این رو باید مسائل مربوط به جنگ نرم را به خوبی بشناسیم.

در فضای مجازی می توانیم کلمات حق و معارف ناب را در قالب نرم به جوامع مختلف منتقل کنیم.

خیلی از این موضوعات و مسائل نوپدید را اگر بخواهیم پیگیری کنیم شاید سال‌ها طول بکشد اما در فضای مجازی اینها به راحتی در دسترس است ما باید نسبت به این موضوعات جدید مخصوصاً در بُعد شرعی و حقوقی آشنایی کامل داشته باشیم. اگر بتوانیم با زبان هنر و رسانه و بیانی که مختص بستر فضای مجازی است، سخن بگوییم در جامعه و فضای مجازی مؤثر خواهیم بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول