وزارت ارتباطات باید مسوولیت بپذیرد

  • ابولحسن فیروز آبادی،‌رئیس شورای عالی فضای مجازی،در حاشیه افتتاحیه بیستمین نمایشگاه تلکام:

وزارت ارتباطات باید در زمینه  شبکه ملی اطلاعات، مسئولیت مسائلی که بر عهده او گذاشته شده است را قبول کند اینها وظیفه نیست بلک مسوولیت است و نهاد مربوطه باید مسوولیت‌پذیر باشد.

تامین محتوایی که تمام مردم از آن استفاده می‌کنند بر عهده وزارت ارتباطات است و باید این امکان را فراهم کنند تا همه مردم بتوانند مثلا فیلم‌های درخواستی‌شان را ببینند.

متخصصان حوزه موتورهای جستجوگر نتوانستند به توفیقات خوبی دست پیدا کنند کاری که بر عهده وزارت ارتباطات گذاشته‌ایم وظیفه نیست بلکه مسوولیت است آنها باید مسوولیت‌پذیر باشند، چون مسوولیت نپذیرفتند این اتفاق افتاد.

آنها در ابتدا گفتند ما از پروژه‌های تحقیقاتی در حوزه جستجوگر حمایت می‌کنیم اما در حادثه اخیر شاهد بودیم که این موتورهای جستجوگر نمی‌توانند نیاز مردم را تامین کنند، در این مدت شاهد بودیم مردم حتی اگر آدرس داروخانه، بانک و نیازهای اولیه خود را می‌خواستند نمی‌توانستند ردی از آن در جستجوگرها پیدا کنند، ضمن اینکه در این راه کسب و کارهای کوچک نیز با آسیب زیادی روبه‌رو شدند. این مسئله نشان داد که ما باید مرکزیتی برای مسئولیت پذیری در این حوزه داشته باشیم نه این که تصدی گری را به دولت بسپاریم از او بخواهیم که موتور جستجو بسازد.

وی افزود: در زمان قطعی اینترنت شاهد مهاجرت مردم از پیام رسان های خارجی به پیام رسان های داخلی بودیم، در آخرین جلسه ای که سه روز قبل داشتیم وزارت ارتباطات قول داد طرح کلانی را ارائه دهند و ظرف مدت کوتاهی بتوانیم پیام رسان قدرتمندی داشته باشیم.

ما در شورای عالی فضای مجازی تصویب کردیم مسوولیت با دولت است اما تصدی‌گری به دولت مربوط نیست. همانطور که سیستم ارتباطی کشور توسعه پیدا می‌کند، فناوری‌های جدید وارد عرصه می‌شوند قطعا شبکه ملی نیز متناسب با این تغییرات نیاز به توسعه دارد. توسعه شبکه ملی یک کار مستمر و دائم است و این که تصور شود شبکه ملی در یک تاریخ تمام شده و دیگر هیچ کاری نداریم، از نظر ما منتفی است.

ما باید شبکه ای داشته باشیم که در داخل نیازهای خودمان را به شکل تاب آور، پایدار، باکیفیت خوب، ارزان تر و پایدارتر ارائه بدهیم. هر روز خدمت و محتوایی را روی فضای مجازی نیاز دارد و باید تامین شود. تعیین درصد حرف درستی نیست و کاری است که باید انجام شود. در برخی حوزه ها باید کار بیشتری انجام بدهیم و امیدواریم دولت با حمایت بخش خصوصی در حوزه هایی که کاستی هایی داریم بتواند این بخش را توسعه دهد.

روز شنبه امیر ناظمی معاون وزیر ارتباطات در نشستی اعلام کرد توسعه خدمات شبکه ملی اطلاعات به تازگی توسط مرکز ملی به آنها ابلاغ شده است،  ابوالحسن فیروزآبادی امروز سه‌شنبه در حاشیه افتتاحیه بیستمین نمایشگاه تلکام در واکنش به این موضوع گفت: ایشان احتمالا در جریان نیستند طبق مصوبه سال ۹۵ توسعه خدمات پایه کاربردی که هم از خدمات ابری، دیتاسنتر، خدمات داده، موتور جستجو و پیام‌رسان، موتور جستجو دستور صریحی است که در سند مصوب سال ۹۵ شورای عالی فضای مجازی وجود دارد.

/ایرنا/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول