مانور شبکه ملی اطلاعات در روسیه

دولت روسیه روز دوشنبه اعلام کرد آزمایش‌های قطع ارتباط این کشور از شبکه جهانی اینترنت و راه‌اندازی طرح موسوم به اینترنت ملی و داخلی با موفقیت انجام شده است.

طرح جدایی از شبکه جهانی اینترنت و راه‌اندازی اینترنت ملی در روسیه که به رونت (RuNet) موسوم است، از مدت‌ها پیش در دستور کار دولت این کشور و سازمان رگولاتوری و نظارت بر اینترنت روسیه قرار گرفته است. بر اساس اخبار و گزارش‌های منتشر شده در منابع و رسانه‌های خبری، به نظر می‌رسد دولت روسیه در راه‌اندازی این طرح عزم خود را جزم کرده و به تازگی با انجام تست و آزمایش‌های مختلف، در تلاش است که با جدیت آن را تا مرحله اجرایی شدن پیگیری کند.

پس از آنکه مدت‌های طولانی بحث بر سر جداسازی اینترنت روسیه از سایر مناطق جهان و شبکه بین‌المللی اینترنت بالا گرفته بود، چند ماه پیش با وجود مخالفان و جنجال‌های فراوان، قانون جداسازی اینترنت روسیه از شبکه جهانی ازسوی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور این کشور، مطرح شد و به تصویب رسید.

بر اساس این قانون جدید، سرورهای روسی باید اتصال خود را به شرکت و سرورهای خارجی قطع کنند که این امر به شدت کنترل و نظارت دولت این کشور بر فضای مجازی را افزایش می‌دهد تا در صورت بروز هر گونه جرم در محیط اینترنت از سوی نهادهای مسوول دولتی و سیاسی روسیه قابل پیگیری و ردیابی بیشتر و بهتری باشد. همچنین یکی از مفاد اصلی این قانون توسعه و بهره‌برداری از دامنه ملی و سیستم‌های مربوط به آن است که به منظور جلوگیری از خاموشی و قطعی سراسری شبکه اینترنت از سوی سرورهای خارجی در نظر گرفته شده است.

چین و روسیه دو کشوری که همواره به فیلترینگ محتوای منتشر شده در فضای مجازی و بستن شبکه‌های اجتماعی و اپلیکیشن‌های مختلف نظیر تلگرام و محدودسازی فعالیت و دسترسی کاربران مشهورند، تاکنون اقدامات متعددی را به این منظور انجام داده‌اند.

/ایسنا/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول